۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
میراثی که کنار جاده رنگ می‌بازد!

«خبرجنوب» نوشت: آن زمان که نوه فتحعلیشاه قاجار به تقلید از ساسانیان دستور داد نقش برجسته ای از وی در دل کوه های کازرون حک کنند تصور نمی کرد روزی برسد که این نقش برجسته در کنار جاده ماشین رو و شلوغ قرار گیرد و دامداران در نزدیکی آن آغلی برا ی گوسفندانشان بسازند!

این نقش برجسته یکی از یادمان های تاریخی شهرستان کازرون است که در فهرست ملی به ثبت رسیده و برای حفاظت بیشتر دارای حصار است به طوری که اطراف آن فنس کشی شده تا از گزند آسیب های انسانی در امان بماند. با اينكه منظر طبیعی این اثر ملی به دلیل عبور جاده و ساخت سازه های سیمانی کاملا مخدوش شده است اما چیزی از زیبایی آن کم نمی کند . به طوری که اغلب گردشگران وقتی از این جاده عبور می کنند توقفی در این محل دارند ، با آن عکس یادگاری می گیرند و افسوس میخورند. نقش برجسته پل آبگینه (تیمور میرزا) در 12 کیلومتری جنوب شرقی کازرون و در کنار جاده کازرون به شیراز قرار دارد.

این نقش بر دیواره کوهی که جاده از چند متری آن عبور میکند، حجاری شده است. در این نقش برجسته، تیمور میرزا پسر حسین قلی میرزای فرمانفرما نواده فتحعلیشاه قاجار که زمانی حکومت کازرون را در دست داشته ، ترسیم شده است.

به باور کارشناسان میراث فرهنگی در دوره قاجار برخی از شاهان قاجاری به تقلید از ساسانیان اقدام به ساخت نقوش برجسته در دل کوه های شهر هایی چون شیراز ، کازرون و مرودشت کردند به طوری که برخی از این نقوش را می توان در ورودی شهر شیراز؛ دروازه قرآن و کنار نقوش برجسته نقش رستم دید. در این میان نقش تیمور یکی از این نقوش است که در کازرون قرار گرفته است و به رغم آسیب هایی که دیده هنوز هم زیبا است اما ظرافت نقوش ساسانی را ندارد.

به گفته زارع یکی از راهنمایان گردشگری فارس، این نفش برجسته یکی از یادمان های مهم از یک دوره تاریخی فارس است و نشان می دهد که قاجاریان نیز به هنر حجاری نه تنها علاقه مند بودند بلکه مهار خوبی هم در این زمینه داشتند.وی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: هرچند نقوش برجسته ساسانی در کازرون از ویژگی های خاص و منحصر به فردی برخورداراست اما این نقوش قاجاری نیز در نوع خودبی نظیر هستند و در کمتر جایی دیده می شود .

وی بر لزوم توجه بیشتر مسئولان نسبت به حفاظت ، احیا و مرمت این اثر تاریخی تاکید کرد و گفت: جادارد این اثر تاریخی که در کنار جاده قرار دارد دست کم مورد مرمت و توجه قرار گیرد .

این فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فارس در ادامه اضافه کرد: در شهرستان کازرون و در منطقه بیشاپور و تنگ چوگان نقوش برجسته و آثار سنگی متعددی وجود دارد که در وضعیت خوبی به سر می برند و مورد توجه گردشگران هستند و می طلبد این نقش نیز که در نزدیکی جاده عبوری قرار دارد نیز به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود و دست کم ساخت و سازهای مزاحم در کنار اثر حذف شود.

بنا براین گزارش نقش برجسته تیمور در حال حاضر جاذبه گردشگری نیست فقط یک اثر تاریخی است که در فهرست ملی به ثبت رسیده و چنانچه بگوییم به حال خود رها شده، اغراق نکردهایم چرا که با نزدیک شدن به ین اثر تاریخی می توان محو شدن قسمت های مختلف نقش و کتیبه آن را دید و حتی در گوشه کنار آن گلسنگ های متعددی نیز دیدهمی شود که تاثیر به سزایی در تخریب این اثر دارد.گفتنی است این نقش که با ابعاد 4/22 مترطول و 2/5 متر عرض وعمق 1 متر است و در ارتفاع 2 متری از سطح زمین قرار دارد، تیمور میرزا بر یک صندلی تکیه داده و شیری را رام کرده است. در قسمتهای مختلف این نقش اشعاری در وصف تیمور میرزا به خط زیبای نستعلیق حک شده است.در سمت راست شاهزاده نقش محمدخان ا... و در سمت چپ او نقش منوچهر خان که قلیانی را به حضور شاهزاده تقدیم میکند، کنده کاری شده است.

نقش خسروخان تفنگ دار بر دیواره سمت راست وتصویر دیگری که اسم او مشخص نیست بر دیواره سمت چپ حجاری شده است.همچنین در سمت چپ شاهزاده نقش یک باز شکاری که روی پایه ای ایستاده است ترسیم شده است.

از نکات جالب در این نقش این است که بر کمر همه افراد ترسیم شده بجز محمدخان ا... خنجری قرار دارد که خنجر شاهزاده بسیار مرصع و زیباتر از بقیه میباشد و همچنین ترسیم کفش پاشنه دار و لباس و کلاه مخصوص آن دوران نیز دراین نقش بسیار قابل توجه میباشد.

این نقش برجسته علاوه بر ثبت در فهرست آثار ملی طی چند سال اخیر و پس از افتتاح جاده جدید کازرون ـ شیراز، حفاظی نیز در مقابل آن کشیده شد.

نقش برجسته شکار فتحعلی شاه قاجار بیش از 150 سال قدمت تاریخی دارد و کتیبههای بسیار ارزشمندی با خط نستعلیق بر فراز این اثر نگاشته شده است.

این نقش برجسته در نزدیکی محوطه تاریخی بیشابور قرار دارد که این محوطه یکی از مهمترین محوطههای تاریخی ایران است که قدمت آن به دوران ساسانیان باز میگردد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =