هیچ خبری از باران نیست

«خبرجنوب» نوشت: منتظر شروع بارندگی از نیمه سوم بهمن هستید؟ فکرش را از سرتان بیرون کنید.

این طور که برخی نقشه های هواشناسی نشان می دهد، بارندگی در دهه سوم بهمن ماه هم منتفی است. حالا باید دید وقتی نقشه ها در روز 24 بهمن ماه به روز می شود، خبر از ورود سامانه بارشی به استان می دهد یا نه. که البته بارش های آن هم مربوط به ماه بعد، اسفندماه خواهد بود. اینک این طور که به نظر می رسد، امسال به شکل بی سابقه ای هم بارش ها در فارس کاهش پیدا کرده و هم دما بالا مانده است. اما گویا این وضعی است که به صورت برابر سراسر کشور را به خود درگیر کرده است.
کمبود بارش در سراسر کشور
این طور که مدیرکل هواشناسی فارس به گزارشگر «خبرجنوب» می گوید، امسال از همه استان های کشور، تنها استان آذربایجان شرقی بارندگی نرمال را تجربه کرده است و میزان بارش ها در همه استان های دیگر کشور کم بوده است.همین چند روز پیش مدیرعامل آب منطقه ای استان تهران گفت که بارش برف اخیر در استان تهران تنها 19 درصد کمبود آب را جبران کرده است. به همین خاطر ظرفیت سدهای این استان همچنان تا 50 درصد خالی است. وضع مشابهی هم در فارس وجود دارد. بسیاری از سدهای استان هیچ ذخیره قابل استفادهای ندارند و با اینکه پیش بینی می شد بارش ها از دهه سوم بهمن در فارس شروع شود، اين طور که نقشه های هواشناسی نشان می دهند، قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. دست کم تا آغاز روز 24 بهمن. بعد از آن هم اگر بارشی پیش بینی شود، مربوط به یک هفته بعد خواهد بود. این است که عبدالکریم جامع، مدیرکل هواشناسی فارس به گزارشگر «خبرجنوب» می گوید: «باید منتظر بمانیم نقشه جدید بیاید تا ببینیم چه میشود. تاکنون هر سامانه بارندگی که وارد کشور شده از استان فارس دور بوده است و ما این سامانه ها را در استان هایی مانند لرستان، خوزستان و... داشته ایم و به فارس نرسیده است؛ به این ترتیب تا 23 بهمن ماه هر گونه بارندگی منتفی است».او ادامه
می دهد: «البته در نقاط شمالی کشور هم بارندگی دندانگیری نداشته ایم. به همین خاطر میزان بارش ها در سراسر کشور کمتر از میزان نرمال است».اینجا در فارس، میزان نرمال بارندگی بلند مدت 270 میلی متر است. تاکنون تنها 41 میلیمتر در این استان باران باریده در صورتی که در مدت مشابه باید 150 میلیمتر باران می بارید. این است که اکنون بسیاری از کارشناسان از این گلایه می کنند که مسئولان با وجود کاهش شدید بارندگی ها، بحران آب را دست کم گرفته اند.
بارورسازی ابرها در ابهام
چندی پیش عنایت ا... رحیمی، معاون عمرانی استاندار فارس در گفت و گو با «خبرجنوب» از این ابراز نگرانی کرد که 70 درصد منابع آب تجدیدناپذیر استان در حال مصرف شدن است. این طور که علی اکبری، نماینده شیراز در مجلس می گوید اما میزان این برداشت باید بسیار بیشتر از این باشد. این است که این نماینده مجلس از اینکه در فارس «سلب مسئولیت در بحران آب در میان مسئولان دیده می شود» ابراز گلایه می کند. چندی پیش، فرید گلکار، رئیس مرکز ملی بارورسازی ابرها به سرویس گزارش «خبرجنوب» گفت که به خاطر کوتاهی مسئولان در فارس برای عمل به تعهداتشان در قبال این مرکز، عملیات بارورسازی ابرها در استان انجام نمی شود. در عین حال، پس از آن مصاحبه اتفاق امیدوار کنندهای در زمینه بارورسازی ابرها رخ داده و آن اینکه سپاه برای بارورسازی ابرها اعلام آمادگی کرده است. این است که گلکار میگوید چنانچه بتوانند مواد مورد نیاز بارورسازی ابرها را تهیه کنند، پیش از پایان فصل بارندگی، این کار برای استان فارس انجام می شود. در عین حال، نماینده شیراز در مجلس می گوید: «متاسفانه نداشتن منابع مالی برای طرح های توسعه ای باعث شده این طرح ها روی زمین بمانند، و اعتبارات صرف پرداخت هزینه های جاری مانند حقوق کارکنان دولت، یارانه ها و... شود حال آنکه باید بارورسازی ابرها انجام می شد و برای آن تعلل صورت گرفته است». او ادامه می دهد: «با توجه به شرایط فارس، اینکه برخی مسئولان زیربار تامین منابع مالی مورد نیاز برای بارورسازی ابرها نرفته اند نشانه سلب مسئولیت است؛ نباید منابع و فرصت ها را از دست دهیم».این طور که اعلام شده البته بارورسازی ابرها تنها 10 درصد کمبود آب را جبران می کند و عملا نباید از این طرح انتظار معجزه داشت. آن هم در شرایطی که ذخیره منابع آبی فارس و ایران خالی شده اند. اما آیا هنوز وقت بیدار شدن نرسیده است؟

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =