شورای پنجم هیچ اصراری به افزایش حجم بودجه ندارد

«خبرجنوب» نوشت: حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز در جلسه علنی نهم بهمن ماه، لایحه بودجه سال 97 شهرداری را به شورای اسلامی شهر تقدیم کرد. از فردای آن روز، بررسی لایحه بودجه در شورا آغاز گردید که تا پایان ماه جاری نیز این لایحه تصویب خواهد شد.

آنچه مهم به نظر می رسد تغییراتی است که در ایام بررسی شورا در لایحه بودجه ایجاد خواهد شد چرا که بودجه، مهمترین سند مالی شهرداری و مصوبه شوراست و بهترین بستر برای کشف دیدگاههای شهرداری و شورای شهر قلمداد میشود.
سینا بنیزمانی، رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز در گفت وگو با «خبر جنوب» لایحه بودجه و تغییرات احتمالی که از سوی شورا در آن اعمال خواهد شد را واکاوی کرد.
بنی زمانی با اشاره به کلیات و ترکیب بودجه 97، تاکید کرد که بخش درآمدی بودجه شهرداریها دارای هفت کد اصلی درآمدی است. به گفته وی، کدهای 1 تا 6 کدهایی هستند که ماهیتاً درآمد محسوب میشوند یعنی جریان نقدی است که وارد حسابهای شهرداری میشود و شهرداری میتواند با خیال راحت آنها را خرج کند؛ وجوه حاصل از کد 7 نیز به طور عمده، ماهیت استقراض دارند و به همین دلیل گرچه شهرداری این وجوه را مصرف میکند اما دغدغه بازپرداخت اصل و سود و احیاناً جریمه تأخیر را خواهد داشت.
مخبر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز گفت: رقم بودجه از سال 91 تا 96 مستمراً افزایش یافته و از کمی بیش از 1000 میلیارد تومان در سال 91 به 3280 میلیارد تومان در سال 96 رسیده است؛ البته در نگاه اول ممکن است این روند صعودی، جذاب باشد اما واقعیت این است که برای قضاوت در مورد مفید یا مضر بودن این روند باید به ترکیب آن توجه کرد.
از نظر این عضو شورای شهر، علت اصلی این افزایش رقم بودجه طی سالیان گذشته، افزایش مبلغ کد 7 بوده، نه کدهای 1 تا 6 یعنی شهرداری نتوانسته با افزایش درآمد خود رقم بودجه را افزایش دهد بلکه با افزایش شدید استقراض، حجم بودجه را بالا برده است.
رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز تاکید کرد که اگر اثر افزایشی تورم را از حجم بودجه کسر کنیم، می توان به این نتیجه رسید که درآمد محقق شده در سال های 91 و 95 تقریباً برابر هستند یعنی شهرداری طی این سالها هیچ توفیقی در افزایش درآمد نداشته اما تا توانسته تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت گرفته و خرج کرده است. بنی زمانی گفت: شورای پنجم هیچ اصراری به افزایش حجم بودجه نسبت به سالیان گذشته ندارد چرا که حجم بودجه باید بسته به واقعیت ها و شاخص های اقتصادی تعیین شود نه برای خودنمایی و تبلیغات رسانه ای.
به باور این عضو شورای شهر با توجه به واقعیتهای اقتصادی، مصلحت عمومی در این است که حجم بودجه 97 کمتر از حجم بودجه 96 شود.
در لایحه تقدیمی، جمع درآمدهای عمومی شهرداری ، سه هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان پیشبینی شده است که بنی زماني با اشاره به آن تاکید کرد که از نظر ترکیب درآمد، نسبت کدهای درآمدی لایحه 97 با بودجه 96 تفاوت چندانی ندارد اما خوشبختانه حجم استقراضات از 840 میلیارد تومان در بودجه 96 به 510 میلیارد تومان در لایحه 97 تنزل یافته است.
مخبر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز ، مهمترین اهداف مالی لایحه بودجه 97 را کاهش وابستگی شهرداری به استقراض عنوان کرد و اظهار داشت: شورای پنجم قاعدتاً میبایست برنامه پنج ساله سوم یعنی 97 تا 1401 را تصویب میکرد و بودجه 97، اولین بودجه برنامه سوم می بود اما به علت اینکه پروژه های مندرج در برنامه دوم نیمه تمام رها شده بودند، ناچار شدیم برنامه دوم را برای یک سال تمدید کنیم.
تاکید شورای پنجم بر راهبرد توسعه کیفی عمران و خدمات شهری و بررسی بودجه بر این مبنا نیز موضوعی بود که این عضو شورای شهر شیراز با اشاره به آن تاکید کرد که تاکنون برنامه مدونی برای افزایش درآمدهای شهرداری وجود نداشته است.
بنی زمانی ایجاد کمیته درآمد در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و پیگیری یکسری مباحث از این طریق را تشریح کرد و از تقدیم برنامه راهبردی درآمد توسط معاونت برنامهریزی شهرداری با همکاری اداره کل درآمد شهرداری به کمیسیون در آینده ای نزدیک خبر داد.
به گفته وی در حال حاضر رقمی به عنوان درآمد حاصل از بازیافت زباله در لایحه بودجه نیامده این در حالی است که شهرداری روزانه بیش از 1000 تن زباله جمعآوری میکند که بازیافت آن میتواند یکی از پایههای درآمد پایدار شهرداری باشد.
این عضو شورای شهر اظهار داشت: درآمد شهرداری از پارکها در لایحه، 1500 میلیارد تومان پیشبینی شده که میزان تحقق آن در جمع کل هفت ماهه اول 96 و پنج ماهه آخر 95 مبلغ 1600 میلیارد تومان بوده است؛ همچنین مجموع سود سهام حاصل از سرمایهگذاری شهرداری در شرکتها از جمله بانک شهر و سازمان همیاری شهرداریهای استان فارس تنها 10 میلیارد تومان است.
بنی زمانی گفت: پروژه سی پی یا همان حق پارک خودرو در کنار خیابانهای سطح شهر را در نظر بگیرید! شهرداری شیراز حق دریافت این مبالغ را طی قراردادی به یکی از شرکتهای زیرمجموعه سازمان همیاری واگذار کرده که طبق گزارشی که در جلسه رسیدگی به بخش درآمدی بودجه به شورا داده شد، درآمد شهرداری از این قرارداد در یک سال تنها 17 میلیون تومان بوده است.
رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای شهر شیراز بر این باور است ارقام قراردادهای اجارهای که بین شهرداری و بانک شهر برای اجاره شعب این بانک و همچنین استقرار کیوسک ها منعقد شده، به شدت نازل و غیرواقعی هستند.
به گفته وی، درآمد شهرداری شیراز از مجموع تبلیغات محیطی سطح شهر یا همان بیلبوردها سالانه حدود 5 میلیارد تومان است که با ظرفیت و گردش مالی موجود در این کسب و کار بسیار فاصله دارد. سازمان ساماندهی میادین و مشاغل نیز از سورتینگ میوه در یک سال حدود 13 میلیون تومان درآمد تحصیل کرده است که اگر شهرداری عملیات سورتینگ را در قالب مشاغل خانگی و بدون تجهیزات صنعتی انجام داده بود باید بیش از این مبلغ درآمد کسب میکرد!
بنی زمانی تاکید کرد که در بررسی و تصویب لایحه بودجه، مبلغ این کدهای درآمدی که اغلب درآمدهای پایدار هستند را واقعی تعیین خواهند کرد و شهرداری هم مکلف خواهد بود برای تحقق آنها برنامه ریزی کند.
وی نداشتن ترازنامه را یکی از گرفتاریهای شهرداری شیراز تلقی کرد و گفت: اگر شاهد آنیم که شهردار، گزارشی از وضعیت بدهیهای شهرداری میدهد و این گزارش باعث شوکه شدن بسیاری میشود، به این علت است که قبلاً ترازنامه شهرداری تهیه نشده تا معلوم شود شهرداری چه میزان دارایی و بدهی دارد، چرا که نمی توان یک سازمان را اداره کرد بدون اینکه گزارش دقیقی از دارایی و بدهی آن و امکان مقایسه سالیانه این وضعیت در دست باشد.
از نظر بنی زمانی وقتی تصوری از میزان بدهیها نداشته باشیم، نمیتوانیم تسویه آنها را در بودجه پیشبینی کنیم همانطور که وقتی میزان داراییهای شهرداری را ندانیم، نمی توانیم در مورد آنها تصمیم بگیریم.
مخبر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز اظهار داشت: مسائل مهمی مانند میزان بدهی و میزان دارایی در بودجه دیده نمیشود چرا که با استفاده از بودجه نهایتاً میتوان نسبت هزینهها و درآمد یک سال را سنجید اما نمیتوان فهمید که مجموع عملکرد شهرداری چه بوده است؛ بعنوان مثال ممکن است شهرداری استقراض کند و بعد بگوید درآمدهای من زیاد شده، اما اینجا ترازنامه است که میگوید درست است درآمدها را در بودجه افزایش دادی اما بدهی تجمعی شهرداری را به بیش از 3000 میلیارد تومان رساندی. بنی زمانی با اشاره به الزامات شورا برای افزایش درآمد شهرداری تاکید کرد که برای این کار باید وضعیت مالی شهرداری را از جهات مختلف بدانیم که در این صورت به یکسری صورت های مالی از جمله ترازنامه احتیاج داریم، ضمن اینکه باید برنامهریزی مالی نیز داشته باشیم.
«در دست داشتن برنامه مالی شهرداری به عنوان یک کل واحد و اینکه هر سازمان و منطقه، یک ترازنامه و بودجه جدا داشته باشد،راهکاری برای تنظیم و پایش عملکرد مالی است.»
این عضو شورای شهر با ارائه این دیدگاه تاکید کرد که از تلفیق ترازنامه و بودجه سازمانها و مناطق به ترازنامه و بودجه کل شهرداری می رسیم که به این ترتیب شورا و شهروندان خواهند توانست بر کاهش هزینهها و افزایش درآمدهای سازمانها و مناطق شهرداری نظارت کنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =