مهر نوشت:مشاهدات میدانی نشان می دهد برخی مشاوران املاک با روش هایی مثل خرید و فروش وکالتی توانسته اند از عرضه واحدهای مسکونی مصرفی و کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان در بازار مسکن بکاهند.

بررسی و مشاهدات میدانی از بازار مسکن در تهران نشان می دهد واحدهای مصرفی و میان متراژ ـ کمتر از ۸۰ متر مربع ـ که در پی ایجاد رونق نسبی در دو سه ماه گذشته با افزایش تقاضا مواجه شده بود، در حال حاضر به شدت از عرضه آنها کاسته شده است.

به گفته برخی از مشاوران املاک، علت کمبود واحدهای مناسب و پُرمتقاضی، انصراف بسیاری از فروشندگان این نوع واحدها از فروش است که به تحریک برخی بنگاه داران و مشاوران املاک ایجاد شده است. ضمن اینکه شنیده شده تعدادی از مشاوران املاک که از نوع تقاضای بازار و میزان قدرت خرید مردم مطلع شده اند اخیرا با روش های جدیدی همچون خرید وکالتی اقدام به خرید فایل های مناسب ـ واحدهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی ـ کرده اند و بدون آنکه فروشنده متوجه شود، ملک را به اسم فرد واسطه ای که در اختیار مشاور املاک است، به صورت وکالتی خریداری کرده و با قیمتی حدودا ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان گرانتر ـ بسته به کشش بازار و نوع منطقه ـ به خریداران به فروش می رسانند. بنابراین هم هزینه انتقال سند با این روش حذف می شود و هم سود مناسبی برای بنگاه دار به دست می آید.

این روش مشاوران املاک عمدتا در مناطق ۴، ۵، ۶ تهران و چند محله جریان دارد به گونه ای که به صورت کاملا هماهنگ شده حتی آگهی های سایت های مشهور خرید و فروش املاک و نیز آگهی نامه یکی از روزنامه های صبح را نیز در اختیار گرفته اند.

فقدان  نظارت بر کار مشاوران املاک

یک زوج میانسال در گفت وگویی با بیان اینکه در یکی دو هفته اخیر به سختی می توان واحد مصرفی و مورد نیاز خانوارها را یافت، گفتند: ما حدود یک ماه قبل که زمزمه های افزایش تحرک در بازار مسکن به گوش می رسید اقدام به فروش واحد مسکونی خود با هدف تبدیل به احسن آن کردیم اما نه تنها هنوز نتوانسته ایم واحد مسکونی مورد نظر را پیدا کنیم، بلکه با توجه به افزایش قیمتی که در بازار ایجاد شده، از کاهش ارزش پولی که در اختیار داریم و همچنین کاهش قدرت خرید مسکن حتی در حد و اندازه های واحدی که قبلا در آن زندگی می کردیم، می ترسیم.

این زوج با بیان اینکه مشاوران املاک اکثرا در اولین سؤال از متقاضیان، میزان پولی که در اختیار دارند را می پرسند، ادامه دادند: متقاضی خرید هر مبلغی را که اعلام کند، بنگاه دار در پاسخ می گوید با این پول نمی توانید واحد مورد نظر را بیابید. سپس در پی تحریک مشتری برای خرید واحدهای مسکونی کم طرفدار ـ طبقه ۴ بدون آسانسور و پارکینگ ـ برمی آیند و تلاش دارند تا با القای این حرف که با پولی که دارید نمی توانید واحد پارکینگ دار و آسانسوردار بخرید، مشتری را وادار به خرید واحدهای مسکونی مورددار می کنند. این در حالی است که یکی از روش های القایی آنها، این است که اگر همین واحد بدون امکانات را هم خریداری نکنید، در سال آینده با افزایش قیمت بیشتری مواجه خواهید شد.

یک مشاور املاک: خرید و فروش وکالتی را بنگاه داران مدیریت می کنند

یکی از مشاوران املاک در گفت وگو با مهر با تأیید احتمال وجود روش خرید وکالتی، اظهار داشت: تا چند ماه پیش که میزان تقاضای خرید مسکن در بازار افزایش مناسبی نیافته بود، بسیاری از مشاوران املاک با نصب تابلوهایی در داخل بنگاه، به معرفی واحدهای موجود به صورت مختصر و مفید اقدام می کردند؛ اما در یکی دو ماهی که تعداد مشتریان بنگاه ها افزایش یافته، دیگر خبر از برگه های رنگی پشت شیشه بنگاه های مشاوران املاک نیست؛ چراکه تلاش دارند تا قیمت ها از ثبات خارج شده و به هرج و مرج قیمتی نزدیک شود.

وی یادآور شد: تعدادی از مشاوران املاک که سال ها بود با رکود بازار مواجه بودند، در این یکی دو ماهه سرمایه گذاری عجیبی بر روی بخش املاک کرده اند و اتفاقا توانسته اند به سودهای خوبی هم برسند. به گونه ای که تا دو سه هفته قبل می شد بامبالغی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان، واحد ۷۵ متری دارای آسانسور و پارکینگ خریداری کرد، ولی در روزهای اخیر تعدادی از مالکان به بالا بردن مبالغ مورد نظر خود در فایل های اولیه اعلامی به بنگاه ها اقدام کرده اند که ممکن است به تحریک مشاوران املاک این اتفاق رخ داده باشد.

به گفته این فعال صنفی املاک و مستغلات، سرمایه گذاری ها عمدتا در حوزه تبلیغات خرید و فروش مسکن است و توانسته اند با هزینه هایی که می کنند، انحصار تبلیغات در نشریات و سایت های پرطرفدار را به دست بگیرند. به این صورت که با ایجاد جو روانی برای مشتری که تنها مشاور املاک معتبر منطقه، آنها هستند، از امکان مواجهه مستقیم فروشنده و خریدار تا جایی که بتوانند کم می کنند.

به نظر می رسد نه تنها مشاوران املاک بلکه برخی از مالکان واحدهای مسکونی مصرفی با شرایط مناسب نیز برای رسیدن به سود بیشتر، از فروش ملک در بازار موجود منصرف شده اند و این احتمال وجود دارد که با توجه به فروکش کردن معاملات مسکن در روزهای پایانی سال، حجم خرید و فروش مسکن به دو ماه پایانی بهار سال آتی موکول شود. به خصوص که برخی از بانک ها نیز از ارائه وام و تسهیلات به بهانه بسته شدن سال مالی بانک ها خودداری می کنند.

سایه بازار ارز بر معاملات مسکن

در همین حال بررسی ها نشان می دهد طی دو هفته اخیر داغ شدن بازار ارز و  ایجاد صف های خرید پشت درب صرافی ها، موجب شده کسانی که پول های خود را از حساب های سپرده بانک ها با هدف خرید مسکن خارج کرده بودند، به بازار خرید و فروش ارز متمایل شوند.

بر این اساس به نظر می رسد بازار مسکن طی دو ماه پایانی سال که ۴۰ روز از آن باقی مانده است، تحت تاثیر بازار داغ ارز، با کاهش معاملات مواجه شود. 

 

453535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسیبی A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    34 1
    آنچه که فی الواقع اتفاق افتاد این است که مشاوران املاک که در دوره احمدی نژاد از هرج و مرج بازار ها سوء استفاده شدیدی کردند و سرمایه هنگفت خود و هفت نسل بعدشان را یکباره از جیب مردم بدبخت بیرون کشیدند منتظر بودند از فرصت ارائه بودجه دولت اسفاده کنند و همان اوضاع اسفناک را برای مردم تجدید کنند و حرص و طمعشان را سیراب اما به حول و قوه الهی نقشه آنها با شکست روبرو شد و در دیماه کمی بازارها متشنج شد ولی در بهمن ماه آرامش مجدداً به بازارها بازگشت و فروشندگانی که فایلهایشان را حذف کرده بودند مجددا با همان قیمتهای قبلی حتی قیمت کمتر به بازار بازگشتند برآوردی که میشود از آخر سال 96 و بهار 97 داشت آرامش بازار همراه با افت قیمتها در اثر تخفیفات فروشندگان پول لازم است
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      26 0
      مدام سنگ اندازی می کنند تا قانون مذکور که میتونه دست سفته بازان را از هر بازاری کوتاه کنه و حباب قیمتها را بشکند و انگیزه لازم برای خلاقیت و نوآوری را تقویت کنه تصویب نشه .
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      30 1
      خریداری که توان خرید داشته باشه نیست و با افزایش رکود هم این افت قیمت ادامه دارد
    • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      22 1
      آپارتمانها فروش نرفته فقط فعلا از فروش منصرف شدند تا به بازار این پیامو صادر کنند که فایل کم شده
    • حاجی A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      15 1
      خونه و زمین در سال 97 با رکود شدید و کاهش قیمتها مواجه خواهد شد شک نکنید
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    3 20
    متری دو میلیون گرون شده نسبت به پارسال همین موقع افتخار هم مبکنید.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      26 0
      بانک های مسکن خالی از مشتری است و تعداد پرسنل بانک از مراجعین بیشتر است. یک نگاه از بیرون به داخل بانک بیاندازید و ببینید.
    • ایمانی A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      29 0
      يکي از آفات بازار مسکن سودجويي و رفتار دلال گونه مشاورين املاک است که اغلب موارد قيمت گذاري هاي کاذب مي کنند
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    26 1
    کارشناسان مسکن پیش بینی کردند با توجه به اوضاع اقتصادی مردم و وقوع زلزله های اخیر و اتفاقات این روزها قیمت مسکن با افت شدید روبه رو خواهد شد
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    11 1
    تو این گزارش نقل شده تا دو سه هفته قبل می شد بامبالغی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان، واحد ۷۵ متری دارای آسانسور و پارکینگ خریداری کرد، درصورتی که پارسال هم نمیشد توی محل متوسط تهران با این پول همچین خونه ای خرید.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      22 0
      الان پنج ساله که دارین میگین مسکن داره از رکود در میاد ولی جالبه سال به سال داره بدتر میشه، مطمئن یاشین آمار معاملات مسکن در دس ماه کمتر از ده ماهه قبل خواهد بود اونم بخاطر زلزله
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    28 0
    این دنیای اقتصاد از دلال ها پول میگیره برا مسکن بازارگرمی میکنه. بابا این دلال خونه رو ببندید.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      17 0
      این بازار آزاد نیست که قیمت مسکن را سه برابر قیمت واقعی کرده، دولت باید بجای حمایت و تبلیغات برای گرانی حبابی مسکن، از اکثریت جامعه که قربانی شرایط ناعادلانه اقتصادی شده اند حمایت کند.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    23 0
    .برای امثال من که قدرت خرید نداریم چه فرقی کرد جز اینکه چندین سال بیشتر آرزوش رو بکشیم.خدا لعنت کنه این دلال بازی رو
    • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      24 0
      متاسفانه گروهی به دنبال برهم زدن نظم بازار هستند ولی جزو هر دسته که باشند توهم زدند چون بازار کشش این بازیها را دیگر ندارد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    23 0
    من قصد خرید آپارتمان را در آذر و دی ماه داشتم با مراجعه به مشاورین املاک ، قیمت ها غیر منطقی آپارتمان بود، توصیه خود مشاورین املاک هم این بود که الان نخرید چون قیمت بی خودی بالا رفته و ارزش نداره
    • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      18 0
      معلومه که نمیتونی بازار راکد تر از قبلش میشه و اونهایی هم که به امید سرمایه گزاری میخرند گرفتار گیر افتادن و خواب سرمایشون میشن
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      20 1
      تو شرایط فعلی هر کس بخره ضرر میکنه این چند روزه نسبت به دوهفته پیش یکمرتبه بازار دوباره خوابید و قیمتها هم دوباره کاهش پیدا کرد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    21 1
    یک آپارتمان 50 متری 15سال ساخت به چه دردی میخوره .... لطفا خبر آنلاین هم بازار گرمی برای آپارتمان ها نکنه و اگر دوست داشت مستقیما به مشاورین املاک سربزنه و کسادی را ببینه
    • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      4 12
      اگر ماهیی دومیلیون تومن اجاره همون پنجا متریه 15 سالرو بدی اونموقع متوجه میشی به چه دردی میخوره
  • سعیدی A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    22 1
    شما اگر به بنگاهها مراجعه کنید میبینید هر بنگاهی چهل پنجاه تا فایل تو همین رنج قیمت میزاره جلوت که همشون از اول سال تا حالا منتظر مشتری هستند و فروش نرفته مشتری کمه دادشم وگرنه چیزی که هست خونه خالیه طرف بنگاهیه تا میبینه شما خبرنگاری یه مشت جفنگ بهتون میگه شاید تیری تو تاریکی رها شد و بازار عوض شد شماهام مینویسید بهتره به عنوان مشتری واقعی مراجعه کنید میبینید چقدر خونه خالی برای فروش هست و مشتری نداره
    • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      3 16
      کدوم بنگاهی آدرس بده بریم
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    20 2
    ساختمنهای بساز بیاندازی دیگه ارزش خریدن ندارد. کردم هم با تحریم بازار مسکن می توانند قیمتها را واقعی کنند. سزای گرانفروش نخریدن هست.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    8 11
    خدا شاهده من یه آپارتمان 60متری توی همین منطقه تهران پارس داشتم ،فروختم که چند متر اضافه کنم به قرآن هر املاکی میرم یا همون ملک با همون مشخصات چن ده میلیون بیشتر شده
  • مجتبی A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    18 0
    اپارتمانهایی که الان توی بازار از قیمت دویست تا چهار صد هست اکثرا بین پنجاه تا صد میلیون قیمتشون قابل تخفیف گرفتنه چون بازار که شیر تو شیره هر کسی یه قیمتی میپرونه مشتری ها باید حسابی حواسشون باشه یک اپارتمان را اگر سه جا قیمت کنی میبینی نزدیکه شصت هفتاد میلیون تومن اختلاف قیمت داره یعنی قیمتو تو هوا میپرونن اصلا نه کاری به سن بنا دارن نه مصالح نه موقعیت ملک همینطوری دیمی یه قیمتی میپرونن شاید یه کلاه گشادی سر خریدار رفت
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    20 0
    مسکن به ارزانی فکر میکند چون جای گران شدن ندارد کسانی هم که به گرانی فکر میکنند ریگی به کفششونه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    15 1
    هر ایرانی فقط یک مسکن" جلوی احتکار مسکن را میگیرد. قیمت فعلی مسکن نتیجه تبلیغات نادرستی است که در سالهای اخیر صورت گرفته
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    14 1
    سرمایه دارها پول های انباشته شده تو بانک ها رو بحاطر کم شدن سود کشیدن بیرون و به سمت هر بازاری میروند اون بازار رو دچار تورم و رشد قیمت کاذب میکنند چه ارز باشه چه اهن الات و چه مسکن.پول های سرگردان انها شده بلای جان مردم
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    6 10
    بنده هم موافق گرونی نیستم اما یک واقعیته که تو کشور ما طلا و دلار و زمین و خونه و مغازه هیچ وقت پایین نمیاد اگر هم بیاد موقته
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    9 1
    دولت روحانی هیچوقت راضی نمیشه بزرگترین دستاوردش یعنی کنترل نرخ تورم را از دست بده اگر قیمت مسکن بالا بره تمام دستاوردهای تورمی آقای روحانی از بین میره
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    13 0
    ملاکین محترم و فکر میکردند تا آخر عمرشون میتونند بدون کارکردن بخورند و بخوابند غافل از اینکه مال دنیا به هیچکی وفا نکرده و نخواهد کرد .
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    16 0
    در گذشته نه چندان دوری بنگاهی ها واقعا نقش واسطه را بین خریدار و فروشنده بازی می کردند، یعنی مقداری از قیمت فروشنده کم می کردند و مقداری هم به قیمت خریدار اضافه می کردند تا معامله صورت بگیرد، اما با طمع بسیار زیاد نسل جدید بنگاهی ها که دنبال پول زیاد و فوری هستند
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    3 13
    قیمت مسکن به دلار الان دلار بالا رفته اثرش دو ماه دیگه رو مسکن معلوم میشه مگه اینکه دولت دلار رو روی ۴۰۰۰ تومان نگه داره که اینطور که معلومه قصد اینکار رو نداره.و مرتب با بالا بردن دلار دست تو جیب مردم میکنه.
    • بی نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      2 0
      قیمت مسکن به ارزش ریال ارتباط بیشتری دارد تا دلار. تورم، کاهش ارزش پول ملی، بیکاری و سخت تر شدن معیشت مردم، ارزش هر گونه سرمایه ملکی را کاهش میدهد.
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    1 17
    متاسفانه سال آینده شرایط به مراتب بدتر خواهد شد
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    7 8
    قسمت تاسف بار تر موضوع اینجاست که همین جماعتی که اومدن اینجا کامنت گذاشتن که چرا گرون شد و حبابه و ازین حرفا اگر خودشون هم در نقش فروشنده بودن خونه ای که داشتن رو سعی میکردن باحداکثر سود بفروشن. هرکسی فقط به فکر خودشه ازون دلال بگیر تا خریدار و فروشنده و درکل جامعه ای که به سمت منفعت طلیبه فردی پیش بره بهتر ازین نمیشه. نه فقط تو مسکن همه جا همینه
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    2 12
    قسمت تاسف بار تر موضوع اینجاست که همین جماعتی که اومدن اینجا کامنت گذاشتن که چرا گرون شد و حبابه و ازین حرفا اگر خودشون هم در نقش فروشنده بودن خونه ای که داشتن رو سعی میکردن لا حداکثر سود بفروشن. هرکسی فقط به فکر خودشه ازون دلال بگیر تا خریدار و فروشنده
  • مجید IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    4 17
    من خونه خریدم تو مهرماه 400 تومن الان املاکی برای من مشتری میاره 650 تومن یعنی حدود 70درصد افزایش..این یعنی نه سیاستی برای حفظ قیمت هست و نه امیدی به برگشت قیمت.کاش هیشکی نخره تا همه مجور به فروش بشن.اگه قیمت بیاد پایین منم راحت تر میتونم خونم رو بزرگ کنم
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      7 1
      خخخ واقعا جوک باحالی بود
  • امید RO ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    1 9
    همه چیز یک باره قیمتش رفته بالا فقط مسکن نیست ، از جمله خودرو ، دلار و سکه و مواد غذایی و غیره من نمیدونم چرا مردم گیرشون فقط رو مسکن بدبخته ، سرمایه ایی که کم خطر ترین در سرمایه گذاری هاست ، کشور ما کشور آهن پرستی و شکم پرستی میباشد ، چون اگر خودرو و مواد غذایی ۱۰۰ برابر هم گرون شه با رضایت کامل میخرن.
    • بی نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      2 0
      اشتباه اینجاست که فکر می کنند با افزایش قیمت ارز و با تورم و کاهش ارزش پول ملی قیمت سرمایه ملکی باید افزایش یابد. تا کنون هم به غلط همین اتفاق افتاده و باعث قیمت حبابی مسکن شده است در حالی که مسکن با ریال و قدرت خرید مردم و وضعیت اشتغال ارتباط بیشتری دارد و در واقع باید کم ارزش تر می شده است.