جمعه 29 تیر 1397
چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 10:44:19 چاپ

کهربایی ترسناک از جهان باستان: عنکبوتی با دم عقرب/ عکس

دانش > طبیعت - از عنکبوت می‌ترسید؟ از عقرب چطور؟ اگر پاسختان مثبت است، احتمالا محققان به کشف بزرگ‌ترین کابوس زندگی شما نائل شده‌اند: نمونه‌ای ۱۰۰ میلیون ساله از یکی از عنکبوتیان که نه‌تنها دمی شبیه به عقرب دارد؛ بلکه روی ۸ پا راه می‌رود.

به گزارش خبرآنلاین، پژوهشگران نمونه ۱۰۰میلیون ساله‌ای از عنکبوتی باستانی با ۸ پا و دمی کژدم‌مانند را درون کهربا کشف کرده‌اند که می‌تواند حلقه گم‌شده عنکبوت‌های امروزی و نیاکان آن‌ها باشد؛ حتی ممکن است نمونه زنده‌ای از آن در جنگل‌های میانمار کشف شود.

این عنکبوت‌کژدم باستانی Chimerarachne yingi نام گرفته که از کایمرا (غول‌شیر) در افسانه‌های یونانی اقتباس شده و مصداق جانوری ترکیبی است. (غول‌شیر جانوری افسانه‌ای با سر شیر، بدن بز و دم مار است.) عقرب‌ها و این حشره فسیل‌شده، هر دو از خویشاوندان عنکبوت‌های امروزی به شمار می‌آیند.

محققان می‌گویند این احتمال وجود دارد که بتوانند روزی این گونه ترکیبی را در جنگل‌های میانمار زنده پیدا کنند. پل سلدن از دانشگاه کانزاس و یکی از محققان ارشد این پژوهش می‌گوید: «احتمال زنده پیدا‌کردن نمونه‌هایی از این گونه ذهن همگی ما را درگیر کرده است. ما هنوز نتوانسته‌ایم نمونه زنده‌ای را کشف کنیم؛ اما این حشره کوچک است و بخشی از جنگل‌های میانمار هنوز دست‌نخورده باقی مانده‌اند».

گونه ترکیبی درختی

تابوت کهربایی این عنکبوت باعث شده است که محققان، آن را ساکن درختان جنگل‌های باستانی بدانند. سلدن می‌گوید: «کهربا همان رزین فسیل‌شده است و این عنکبوت برای آنکه در میان آن گرفتار شود، بایستی داخل تنه درختان یا خزه‌هایی که پای تنه آن‌ها رشد کرده‌اند، زندگی می‌کرد».

این عنکبوت باستانی مانند خویشاوندان امروزی خود می‌توانسته تار بتند؛ اما احتمالا تار او به پیچیدگی تارعنکبوت‌هایی که امروز می‌بینیم، نبوده است.

سلدن می‌گوید: «احتمالا این عنکبوت‌های کوچک از دم کژدم‌مانند خود به عنوان حسگر محیط استفاده می‌کردند. زائده‌های مشابه آن با ایفا کردن نقش آنتن در جانوران دیگر، در درک بهتر محیط پیرامون کمک می‌کنند».

چهار گونه باستانی کشف‌شده همگی بسیار کوچکند و تنها ۲٫۵ میلی‌متر طول دارند. اگر اندازه دم به این مقدار اضافه شود، طول بدن آن‌ها ۲ برابر خواهد شد.

منشأ نامعلوم

«ریکاردو پرز دلافونته»، کارشناس تاریخ طبیعی موزه آکسفورد می‌گوید: «با کشف این نمونه‌های حفظ‌شده در کهربا، منشأ عنکبوت‌های امروزی و نیاکان آن‌ها آشکار شده و فاصله میان عنکبوتیان باستانی دم‌دار با عنکبوت‌های حقیقی پر شده است. فسیل‌ها هنوز شگفتی‌های بسیاری را در دل خود پنهان کرده‌اند. احتمالا این کشف هم مانند بسیاری از اکتشافات غیرمنتظره دیگر در دیرینه‌شناسی بیشتر از آنکه به پرسش‌های ما پاسخ دهد، منشأ پرسش‌های تازه بسیاری خواهد شد. همین پرسش‌هاست که به ما انگیزه می‌دهد و مرزهای دانش را گسترده‌تر از پیش خواهد کرد».

در حال حاضر در مورد منشأ این نیمه‌عنکبوت-نیمه‌عقرب اختلاف‌نظر وجود دارد. سلدن و همکارانش معتقدند این گونه می‌تواند یکی از اولین عنکبوت‌های حقیقی باشد؛ اما محققان گروه دیگر آن را خویشاوندی منقرض‌شده می‌دانند. نتیجه هر چه باشد، بهتر است در خواب به سراغ هیچ‌یک از ما نیاید.

منبع: نیوزویک؛ ترجمه: محبوبه عمیدی