۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹

با رجوع به اینترنت متوجه شدم که آقای محمد خزایی تهیه‌کننده محترم فیلم امپراطوری جهنم در نشست خبری پس از اکران فیلم، بنده‌نوازی فرمودند و با ذکر نام حقیر به مطالبی اشاره کرده‌اند؛ این‌که این فیلم سانسور شده است، این‌که بدون هیچ گونه تخصصی در سینما این فیلم را نقد کرده‌ام، این‌که مدام اعتراض می‌کنم که چرا این فیلم به جشنواره امسال راه یافته است.

اجازه دهید به چند نکته اشاره کنم:

۱. چون ممکن است این‌گونه تداعی شود که بنده مخاطب شما در سانسور مورد اشاره باشم دقیقاً بفرمایید کجا و چه کسی فیلم شما را سانسور کرده است؟

۲. از جشنواره پارسال تاکنون، هیچ نقدی بر فیلم شما وارد نکرده‌ام و در جشنواره امسال نیز هنوز توفیق تماشای آن را نیافته‌ام که نقدی محتمل داشته باشم و در مطلبی که روز شنبه از بنده منتشر خواهد شد صادقانه برای فیلم شما آرزوی موفقیت و استقبال کرده‌ام. در جشنواره سال گذشته به عنوان عضو هیئت انتخاب در برابر مواضع سخت و منتقدانه شما که با حمایت رسانه ملی نیز همراه بود پاسخی کوتاه، آن هم در پاسخ به پرسش اصحاب رسانه، از جمله رسانه ملی دادم.

۳. این پرسش که چرا فیلم شما به جشنواره امسال راه یافته است پرسشی نیست که شما طرف پاسخ آن باشید. مسئولان جشنواره باید پاسخ‌گو باشند. این‌که با دلیل و مدرک بفرمایند چرا فیلمی که داوری شده است مجدداً راه می‌یابد اما فیلمی که داوری نشده است به بهانه داوری در سال گذشته از ورود در جشنواره باز می‌ماند. و اگر می‌فرمایید این سؤال هم ربطی به شما ندارد، با عرض معذرت این دیگر جزء تکالیف روشنفکری و شهروندی من است. در ضمن هیچ‌گاه بدون تماس یک خبرنگار رسمی و یا یک سایت سینمایی، مبادرت به طرح این پرسش نکرده‌ام.

۴. فرموده‌اید که سینما یک مقوله تخصصی است و حتی یک استاد دانشگاه علوم انسانی غیرسینمایی هم نباید درباره آن نظر بدهد. بله، اگر سینما را به یک تکنیک صرف تقلیل دهید شاید حق با شما باشد، اما اگر فرد و معلمی، و ظاهراً برخلاف شما سینما و فیلم را یک «زندگی» تفسیر کرد چه؟ در این صورت می‌توان از ابعاد اجتماعی، عاطفی، اندیشه‌ای، ادبی، تاریخی، زبانی و ... آن غفلت کرد؟ اگر سینما ربطی به فلسفه، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تاریخ و در کل علوم انسانی و حتی حیات شهروندی مردمِ به اصطلاح عادی جامعه ندارد، آن گاه چگونه توقع دارید این سینما اجتماعی شود؟ بعید می‌دانم شما نیز سینما را به یک فن صرف تقلیل بدهید که مصاحبه شما این را نشان نمی‌دهد، اما خواهش بنده این است که دقت بیشتری در به‌کارگیری الفاظ و پرسش‌های طرح شده درباره فیلم امپراطوری جهنم که هیچ مسئولیتی را متوجه شما نمی‌کند مبذول فرمایید. در ضمن فراموش نکنید که هیچ‌گاه در مورد مسائل فنی هیچ فیلمی اظهارنظر نکرده‌ام.

با احترام. سربلند باشید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =