آیین افتتاح پروژه های گازرسانی به ۱۳۳ روستا با ۸۷۰ میلیارد ریال اعتبار و آغاز عملیات گازرسانی به ۲۴۷ روستا با ۲۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار در استان با حضور استاندار آذربایجان غربی و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بصورت نمادین در مسجد روستای نلاس سردشت برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، محمدمهدی شهریاری در آیین افتتاح این طرح ها با اشاره به اینکه با بهره برداری از طرح های گازرسانی به روستاهای استان شاخص بهره مندی استان از نعمت گاز به ۸۳ درصد خواهد رسید خاطرنشان کرد: شاخص بهره مندی شهرستان سردشت نسبت به سایر شهرستان های استان به مراتب پایین تر است که دلیل آن هم هزینه بالای گازرسانی به شهرستان سردشت به دلیل شرایط جغرافیایی ویژه آن است.

شهریاری تصریح کرد: دولت برای گازرسانی به هر خانوار ۶ میلیون تومان هزینه می کند که این رقم در شهرستان سردشت به ۱۲ میلیون تومان نیز می رسد که تخصیص اعتبارات ویژه برای ارتقا شاخص های بهرمندی شهرستان را می طلبد.

وی با بیان اینکه سیاست دولت برای رفع مشکلات مناطق محروم استفاده همه جانبه از ظرفیت های بخش خصوصی است تصریح کرد: درصورت استقبال بخش خصوصی شهرستان برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دولت حمایت های لازم را اعمال خواهد کرد.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر ظرفیت های بالای استان و شهرستان سردشت در زمینه گردشگری و بوم گردی افزود: با توسعه زیرساخت ها و فراهم سازی امکانات و زمینه لازم می توان آذربایجان غربی و به ویژه شهرستان سردشت را به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیئت دولت تمام معابر کولبری کشور باید بسته شوند اظهار کرد: با ایجاد بازارچه های رسمی در این مناطق، ارائه کارت های الکترونیکی برای هر کولبر و بهره مندی از تخفیفات ویژه گمرکی میتوان ضمن حفظ کرامت انسانی به رفع معضل کولبری در استان نیز اقدام کنیم.

کاهش بیکاری با اجرای طرح‌های دولتی، پیگیر شدن احداث جاده سردشت به بوکان، برنامه ریزی برای رسیدن منافع صادراتی سوخت استان به مرزنشینان و پیگیری موضوع تبدیل روستای نلاس به شهر از دیگر مسائل مطرح شده توسط استاندار آذربایجان غربی در این مراسم بود.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز در این مراسم اظهار داشت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حدود ۱۱ هزار روستای کشور از نعمت گاز برخوردار شده و حدود ۸ هزار روستای دیگر هم در دو سال آینده گازرسانی می‌شوند.

حمیدرضا عراقی در رابطه با پایین بودن میانگین برخورداری استان آذربایجان غربی از نعمت گاز طبیعی نسبت به سایر استان‌های کشور گفت: این استان با توجه به مساحت زیاد آن متأسفانه جزو استان‌های کمتر بهره‌مند از گاز طبیعی بود اما در دولت تدبیر و امید بیشترین بودجه‌ای که امکانپذیر بود به آن اختصاص یافت.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۵۱ درصد استان آذربایجان غربی از نعمت گاز طبیعی برخوردار است و با افتتاحیه‌هایی که در دهه فجر در سطح استان صورت گرفته این میزان به ۵۹ درصد ارتقا پیدا کرده و با اتمام پروژه‌های که در این ایام کلنگ زنی می‌شوند میزان برخورداری از این نعمت خدادادی به ۷۴ درصد افزایش می‌یابد.

عراقی با اشاره به اینکه میزان برخورداری از گاز طبیعی در شهرهای استان ۹۸ درصد و در روستاها هم ۷۶ درصد است گفت: روستاهایی که امکان گازرسانی به آن‌ها وجود داشته باشد در صورت تخصیص اعتبار لازم طی دو سال آینده گازرسانی در آن‌ها به اتمام می‌رسد.

گفتنی است با گازرسانی به ۱۳۳ روستای استان، جمعیتی حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

همزمان با این پروژه، طرح گاز رسانی به روستاهای "نلاس"، "بزیله"، مهمانسرای"بزیله"، "شینوه"و "بیشاسب سفلی" با اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال در سردشت افتتاح شد که بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =