عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران در زمان محمود احمدی نژاد و محمدباقر قالیباف تبدیل شد به کانون قدرتی که بتوانند از بهشت به پاستور بروند. لذا از آن هدف اصلی و وظایف ذاتی شهرداری بسیار فاصله گرفتند.

شهربانو امانی در گفتگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه هدف گذاری در ارتباط با نیازهای شهروندان تهرانی نبود، عنوان کرد: با وجود حضور نهادهای نظارتی در شهرداری، متاسفانه رانت خواری‌ها، ویژه خواری‌ها و ایجاد بستر برای رانت افراد و نهاد‌های خاص باعث شد بخش مهمی از بدنه شهرداری تهران به کانون های رانتی تبدیل شود.

امانی با اشاره به اینکه افراد به منظور قانونمند کردن مسائل هم از شورای شهر مجوز گرفتند و هم در بودجه‌های سنواتی آن را تبیین کردند، اظهار کرد: به نظر من طولانی بودن مدیریت فرد در راس هرم انحراف از معیار و انحراف از فرآیندها و نادیده گرفتن منافع عمومی و نظارت نداشتن مردم سبب شد تا فساد در بدنه شهرداری نهادینه شود.

شفاف سازی، رویکرد مدیریت شهری جدید

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران، اعضای شورا اخیرا یک مجموعه سوارکاری را از یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران پس گرفته و به مزایده گذاشتند. حالا باید بیش از صد میلیون تومان به شهرداری پرداخت کند.

وی با تاکید براینکه در دوره پیشین هم شهرداری و هم شورای اسلامی شهر تهران به عنوان یک نهاد نظارتی منابع عمومی را به منافع فردی، گروهی و جناحی تبدیل کردند، گفت: از این رو حس اعتماد شهروندان به شهرداری ز بین رفت اما من معتقد هستم مردم با حضور پای صندوق های رای به تغییر در شورای شهر تهران و مدیریت شهری رای دادند که این نشان می دهد شهروندان تهرانی جایگاه شورا و پارلمان محلی را بسیار جدی گرفتند و خودشان نیز ناظر آن هستند.

امانی افزود: در نتیجه شورای اسلامی شهر تهران با دو فوریتی شهردار را ملزم کرد سند تحویل و تحول شهرداری را به افکار عمومی و شورای شهر ارائه دهد. با ارائه این سند در شورا و مقابل چشم مردم هم به شهردار قبلی و معاونانش فرصت داده شد که بتوانند از عملکرد خود دفاع کنند و هم به ناظران اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زمان داده شد تا این سند را تجزیه و تححلیل کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران این سند را چارچوبی برای نظارت دانست و گفت: آیندگان نیز می توانند از آن استفاده کنند و دقیقا چهار سال بعد نیز ما باید بگوییم چه تحویل داده ایم.

امانی با بیان اینکه شهردار تهران با دو بخشنامه سعی کرد اصلی ترین کانون فساد را ببندد، اذعان داشت: هرچند که با صدور این بخشنامه ها بخشی از درآمدهای شهرداری نیز محقق نمی‌شد، اما در برنامه سوم با توجه به اینکه شهردار تهران تازه مستقر شده بود و نمی توانست آن را تغییر دهد، با تغییر افراد و رویکرد شهرداری سعی کرد منافع ملی را حفظ کند.

رشوه، عامل فاسد شدن شهرداری تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه 30 درصد از بودجه شهرداری غیرنقدی بود، گفت: شهرداری آن را 25 درصد رساند و تلاش ما این است که تبصره ای را اضافه کنیم تا شهردار لیست درآمدهای غیر نقدی را به شورا ارائه دهد تا مردم هم بتوانند نظارت کنند.

امانی ادامه داد: مردم و شهروندان فاصله زیادی از شهرداری گرفته بودند، چراکه بیش از 30 درصد مردم اعلام کردند در گذشته هر زمان به شهرداری مراجعه کرده بودند، از آن‎ها رشوه خواسته شده بود. از این رو یکی از سازمان‌های خدماتی و رفاهی شهروندان که شهرداری است، به یکی از فاسدترین نهادها تبدیل شد.

وی با تاکید بر اینکه حتما باید دیوان محاسبات شهرداری مستقل شود، تاکید کرد: متاسفانه در گذشته یکی از نهادهای شهرداری مثل سازمان بازرسی بیش از هزار نفر نیرو داشت. زمانی که سیستم نظارتی درون سازمانی هم فاسد باشد، نمی‌توان امیدی به بهبود داشت و مشکلات مضاعف می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: برای شفاف سازی بیشتر و بهبود شرایط فعلی، فرآیندها نیاز به اصلاح دارد تا بتوان مسائل را حل کرد و شهرداری و شهروندان را به یکدیگر نزدیک کرد. در این راستا باید شبکه های اجتماعی به عنوان ناظری منصف استقلال خود را حفظ کرده و به سالم سازی مدیریت شهری پایتخت کمک کنند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    83 2
    فقط 30 درصد؟همه کارمندان شهرداری،رشوه بگیرند
  • حسین A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    69 1
    70درصد بقیه هم خودشان قبل از درخواست رشوه را پرداخته اند وتا جزو خوش حساب ها باشند و تخفیف بگیرند.
  • بی نام IT ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    35 0
    گرفتی مارو ؟ ماله کشی بهتر از این ندیده بودیم شایستگی پیشرقت شدیدی داری
  • ايراني ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    64 1
    شايد اون هفتاد درصد بقيه كارشون به شهرداري نيفتاده !!!!! خخخخخ
  • رضا ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    56 4
    درود به شرفت زن ، که از خیلی از مردها با غیرت تری ، واقعا من خودم اومدم شهرداری معاون شهردار یکی از مناطق ، صدای مسوول مالی زد گفت یک حساب غیراز شهرداری بده به آقا تا پول واریز نشود برگه رو تحویل ندهید .
  • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    64 1
    فساد و پارتی بازی و ظلم وتبعیض در شهرداریها بیداد میکند. از جیب مردم اویزونند و به روش های مختلف مردم را سرکیسه میکنند. پول شهرداریها حرام است. نجس است. من اگه از دستم بربیاد شهرداری شهرمون رو آتیش میزنم
  • ارباب رجوع A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    56 0
    کارمندان شهرداری متاسفانه بسیار بد برخورد می کنند. چشمشان به جیب مردم است و اگر حق حسابشان نرسد اینقدر پیچ به ظاهر قانونی در کار می اندازند تا ارباب رجوع مجبور به رشوه دهی شود. هیچ گونه کنترلی بر روی آنها نیست. انگار سر ملک پدرشان هستند و مردم نوکر خانه زاد آنها. چه بگویم ....
  • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    55 0
    ثبت اسناد اصفهان هم بدون رشوه کار پیش نمیره
    • بی نام EE ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
      41 0
      ثبت اسناد غرب تهران هم همینطور. در ثبت اسناد رودکی یک نامه رسون در مدت کوتاه شاسی بلند خرید. همسایه خودمونه. میان در خونش برای کار راه انداختن.
  • ali A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    18 0
    صبح بخیر
  • بی نام A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    42 8
    وای بر ما که 12 سال مدیریت را به کسی بسپاریم که در خدمت 4 در صد باشد بعد اظهار کند که ما از 96 درصدی ها هستیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رضا A1 ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    49 1
    وقتی اقای قالِباف شهردار شد همه جا دوربين گذاشت تا رشوه گير را گير بياندازد. از اون وقت تا به حال مردم مشکلاتشون را توی دستشوئی های شهرداری ها حل ميکنن. یعنی اينکه مراجعه کننده مي رفت دستشوئی پول مي گذاشت آنجا بعدش ايشان مي رفت دستشوئی و پول را بر مي داشت. دوستی به طنز ميگفت من فقط با رئيس شهرداری منطقه دم درب دستشوئی قرار نگذاشتم. مردم منتظرند ببينند حرکت آقای نجفی چيست؟ و شهرداری چی های البته بجز عده کمی چه حرکتی را در مقابل ميکنند.
  • بی نام A1 ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    39 1
    خانم امانی اگر می خواند نمونه رسوند و رانت و فساد را ببیند بیایید شهرداری قزوین را بازرسی فرمایید البته اگر قبل از بازرسی شما را با شیرینی و هدیه و خوشنویسی نخرند
  • محمدرضا A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    34 0
    مطمئنید فقط ۳۰ در صد؟ احتمالا کسانی که برای استفاده از دستشویی وارد شهرداری شدن رو هم جزو مراجعین حساب کردید.