دوشنبه 7 اسفند 1396
دوشنبه 23 بهمن 1396 - 16:34:02 چاپ

کسانی که ارز خریدند باید مالیات بدهند/ سیف به تقوی‌نژاد نامه نوشت

اقتصاد > اقتصاد کلان - رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن معرفی خریداران عمده ارز به همراه میزان دلار خریداری شده از ابتدای سال جاری تا ۱۷ دی ماه، خواستار رسیدگی به مبادلات این اشخاص و اقدام لازم در خصوص وصول مالیات‌های متعلقه شد.

به گزارش خبرآنلاینبه نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، متن نامه، ولی اله سیف به شرح زیر است:


بسمه تعالی

جناب آقای تقوی‌نژاد
معاون محترم وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

باسلام
احتراماً، پیرو مکاتبات پیشین منتهی به نامه شماره ۱۰۰۵۵۶‏‏‏/۹۶ مورخ ۰۷‏‏‏/۰۴‏‏‏/۱۳۹۶ موضوع گردآوری و ارسال اطلاعات خریداران عمده دلار به استحضار می‌رساند، با عنایت به لزوم استقرار ثبات در بازار ارز، استمرار روند معرفی خریداران موصوف در راستای اجرای سیاست‌های کنترل بازار ارز و با هدف جلوگیری از اقدامات سوداگرانه و فعالیت‌های دلالی که منجر به کتمان درآمد واقعی و فرار مالیاتی می‌شود، بانک مرکزی به منظور ارتقاء سطح تعاملات خود با آن سازمان تا سر حد امکان و شناسایی و وصول دقیق درآمد‌های مالیاتی دولت، ضمن ردیابی و تشخیص دلالان ارزی، اقدام به استخراج و ارائه اطلاعات این اشخاص کرده است.

بر همین اساس و بنا بر نتایج حاصل از بررسی‌های صورت گرفته در ارتباط با مبادلات ارزی در دوره زمانی مربوط به ابتدای سال جاری لغایت ۱۷‏‏/۱۰‏‏/۱۳۹۶، حجم بسیار زیادی از مبادلات دلار به نام اشخاص معدودی ثبت شده که به پیوست مشخصات هویتی به همراه میزان دلار خریداری شده توسط ایشان ارسال می‌شود؛ لذا خواهشمند است دستور فرمایند، پس از رسیدگی به مبادلات اشخاص مذکور، اقدامات لازم در خصوص وصول مالیات‌های متعلقه صورت پذیرد. ‏‏

3535

46 دیدگاه
  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 16:52:42
    پاسخ
    156 79

    40 ساله به روش کمونیستی مملکت رو اداره میکنند این بخشنامه یعنی اینکه هر کس فکر سود کردن تو بازار ایرانه اشتباه کرده و باید شتیل مارو بده. همین طور یعنی اینکه ما به طور لحظه ای بخشنامه ای صادر میکنیم که تجارت شما رو نابود کنه. اونوقت دایم رسانه های مملکت از جذب سرمایه صحبت میکنند آیا با این روند که به مالکیت شخصی و حق معامله کردن که از حقوق اولیه انسان هاست حمله میشه، انهم صرفا به دلیل بی کفایتی خود مدیران، اساسا شدنی است؟

    • بی نام
      دوشنبه 23 بهمن 1396 - 18:23:37
      50 22

      گرفتن مالیات از معاملات تجاری کمونیستیه؟ عجب سواد حرفی رو ندارید حرف نزنید

    • حقیقت گو
      دوشنبه 23 بهمن 1396 - 18:34:42
      63 13

      شما به این میگی کار اقتصادی؟ دلال باید مالیات بده اونم سنگین اون تولید کنندس که باید حمایت بشه مجید جان کجای دنیا به این کارهای کثیف میگن فعالیت اقتصادی؟ کاملا موافقم که باید با مالیات سنگین، هزینه ی دلال بازی در جاهای مختلف رو بالا ببرن. چه مسکن، چه دلار، چه هر چیز دیگری...

    • من من
      دوشنبه 23 بهمن 1396 - 19:41:44
      45 8

      سود کردن؟ اونی که توی این ماه رفته دلار خریده به خودش و مردم ایران خیانت کرده... به هوای اینکه مثلا سود می کنه یا ارزش سرمایشو نگه میداره رفته خرید کرده و در نهایت باعث ایجاد یک موج غیر واقعی شده که تورم روی همه اجناس میاره... از اول سال تا همین امروز یکبار هم نشده که شما بخوای بری حواله ارزی بزنی یک صرفی به شما بگه دلار ندارم و نمیفروشم اعتبار ارزی برای تولید کننده و وارد کننده و ... تا دلت بخواد هست.. فقط این هجوم غیر منطقی مردم برای خرید دلار کاغذی باعث شده اون تولید کننده که مواد اولیه یا دستگاهی رو میخواد بگیره باید الان بالای 4800 حواله بزنه .. درحالی که هیچ محدودیت واقعی وجود نداره.. فقط بحث نبود دلار کاغذیه برای نیاز واقعی و خرید دلار هست

    • بی نام
      دوشنبه 23 بهمن 1396 - 21:41:32
      36 9

      حق معامله کردن اگر داریم مقابلش وظیفه مالیات دادن هم داریم.چرا عصبانی میشوید؟

    • بی نام
      دوشنبه 23 بهمن 1396 - 23:56:21
      20 3

      آخه برادر عزیز یه خورده فکر کن منظور از آوردن سرمایه تو مملکت یعنی دلار رو از این دست بگیری از اون دست با فلان قیمت رد کنی؟ نمیخوام بگم الان یه سیستم گل و بلبلی داریم که داره همه کارها رو دقیق انجام میده ولی میخوام بگم اتفاقا این از اون کارایی که باید خیلی جلوتر انجام میشد

    • محسن
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 04:19:41
      15 5

      بایدجلوی واردات وقاچاق بشدت گرفته میشدوبرای کسانیکه بیش ازیک مسکن دارندمالیات سنگین بسته میشدوبعدسودبانکی را کاهش میدادندتانه مسکن ونه دلارگران میشدوپولهابسمت تولیدات کشاورزی وصنعتی وصادرات میرفت

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 16:57:57
    پاسخ
    129 16

    واقعاااا عالی باید حتی محل درآمد اینها رو هم شناسایی کنند

    • بی نام
      دوشنبه 23 بهمن 1396 - 20:10:56
      29 7

      این کار باعث میشه مردم ازصرافیها دلارنخرن وازدلالهای کنارخیابان دلار تهیه کنند.

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 17:08:02
    پاسخ
    116 10

    میتونی مالیات بگیر ...

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 17:08:29
    پاسخ
    94 20

    عجب یعنی اونیکه هزار دلار توپ حسابش بوده الان موجودی حسابش شده دو هزار دلار ؟؟؟؟؟؟ ارزش پول ملی رو کم کردن حالا می خوان از مردم باج هم بگیرن

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 17:43:54
    پاسخ
    35 5

    اون از احمدی نژاد این هم از روحانی. بیچاره ملت ایران. این نامه سیف نشان می دهد افسار اقتصاد از دستشان کاملا در رفته است و کشور به سمت ونزوئلا شدن پیش میرود.

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 17:49:07
    پاسخ
    94 14

    وقتی بدون کار کارشناسی شده سود بانکی رو کاهش میدین و میخواهید سرمایه رو به زور به سمت بازار مسکن ببرید و موفق نمیشید،حالا انتظار دارید مردم پولشونو به صورت ریال نگهداری کنن و هرروز شاهد از بین رفتن و کاهش ارزش ریالشون باشن.

  • دلسوز
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 18:02:39
    پاسخ
    61 10

    این هم نمونه دیگری از مدیریت اندیشمند و جهادی مردان اقتصاد کشور می باشد. آقایان که در مقایسه مسائل کشور با نقاط دیگر استاد هستند در این مورد هم مثالی می آوردند که مثلا در گینه بی سائو همچین کاری رواج داره ما هم ایضا همین کار و انجام می دهیم.

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 18:06:20
    پاسخ
    86 2

    با سلام آنهاییکه سوداگری دلار میکنند هیچ رد پایی از خود بجا نخواهند گذاشت چه رسد به اینکه مالیات بدهند با یک شناسنامه یا کارت ملی یک بیچاره اجیر شده یا فوت شده اقدام به خرید میکنند .

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 18:16:29
    پاسخ
    13 0

    اختلاس گران دنبال پول به ذهر قیمتی و از هرکجا

  • جواد
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 18:23:45
    پاسخ
    18 3

    اخه چه ربطی به بانک مرکزی داره وزیر اقتصاد باید نامه مینوشت دوم اینکه برای چی میخوان مالیات بگیرن به جرم اینکه مردم از کاهش اموالشون ارز خریدند خوب برادر مدیریتت قوی کن قیمت ارز رو بیار پایین

  • امید
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 19:05:29
    پاسخ
    6 2

    تنها راه ساماندهی بازار نرخ گذاری ارز صرافان توسط بانک مرکزی است هرکه به اختیار فروخت پروانه اش را باطل کنند

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 19:28:18
    پاسخ
    16 0

    آقای روحانی هیچگونه واکنشی نسبت به مدیران نا کار آمدش ندارد. گوئی چهار سال در مسند بودن آنها را تضمین کرده است.

  • جواد
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 19:39:30
    پاسخ
    11 7

    این مالیات اشکال شرعی داره اگر اول معامله میگفتن که باید مالیات بدین موردی نداشت اما الان که معامله تمام شده مورد داره چرا همان موقع نگفتن

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 19:40:26
    پاسخ
    2 4

    خیلی خوبه

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 20:29:29
    پاسخ
    15 1

    فکر کنم واقعا وضع خرابه. وگرنه این کارها از سر استیاصل هست.

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 20:58:53
    پاسخ
    17 2

    طبق قانون هیچ گونه مالیات وضع نمی شود؛ مگر به حکم قانون. این رو دیگه نشنیده بودیم که مالیات بر ارز خریداری شده. بعدش هم؛ خواستند ارزش پولشان را حفظ کنند؛ شما که عرضه حفظ ارزش پول ملی را نداشته اید. خبرآنلاین عزیز برای شرافت رسانه ای و رسالت آزادی بیان منتشر کن.

  • فریدون
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 22:22:43
    پاسخ
    10 3

    عمو جان سیف چرا جا برای اعمال سلیقه ای دایی جان تقوی نژاد باز گذاشتی، معامله کلان یعنی چه ؟ چرا عدد نمیگی و استناد قانونیش را هم بفرمایید. جالبت اینکه اگر یکی آستین بالا بزنه و از شورای نگهبان استعلام کنه این را غیر شرعی ناچارا اعلام کنند. تبدیل پول از یک واحد به واحد دیگر معامله و خرید و فروش مال و جنس و خدمات نیست مثل اینکه اسکناس 5 هزار تومانی را به اسکناس هزار تومانی تبدیل کنی. بسم اله، ما که استطاعت دلار نداریم، اونهایکه دارند برند دنبالش، شیتیلی هم نمیخواهیم.

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 22:40:05
    پاسخ
    14 4

    چرا ما باید هزینه بی عرضگی آقایون را که حتی توان کنترل نرخ ارز را ندارند بدهیم. ارز بخریم و مالیات هم بدهیم؟ علی برکت الله

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 22:57:13
    پاسخ
    15 1

    این ابلاغیه ها مثل طبل تو خالی زدن است. اقای سیف: خانه از پای بست ویران است. چرا سود سپ ده ها را بطور دستوری کاهش دادی؟

  • مهسان
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 23:24:56
    پاسخ
    13 0

    بیچاره مردم عادی که دلار می خرند خبر ندارند صرافان با کارت ملیشان چه می کنند و چه بلای سرشان خواهند اورد. این وسط فقط صرافان و دلالان بی نشان برنده هستند. مردم عادی که تو صف دلار هستند چند ماه دیگه هر چی سود کردن باید بدهند اداره مالیات سودش را هم صرافها خوردند به ریش ملت می خندند.

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 00:19:35
    پاسخ
    12 0

    بدترین چیز در این مملکت اینست که مسئولین به مردم حقیقت را نمیگن. آقای سیف تورابخدا قسم به مردم بگو کجای کار خرابه؟

  • ناشناس
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 00:48:02
    پاسخ
    12 2

    جناب سیف واقعا متاسفم . بنده جز فارغ التحصیلان ممتاز کشور هستم که همه ۴ گروه رشته فنی مهندسی ، پزشکی ، هنر و علوم انسانی را در دانشگاه خواندم. به هر حال قصدم این است که از کشور بروم . خانه ام را فروختم و دلار گرفتم تا با خودم ببرم . من قصد دلالی نداشتم و از خدامم هست که دلار ارزان بشه .چون اینطوری دلار بیشتری می توانم با خودم ببرم. اما انگار با این برنامه شما بنده هم مشمول مالیات هستم. در ضمن بقیه مردم چه گناهی کردند که فقط به فکر حفظ ارزش چندر غاز حقوق ریالی اشان هستند که تبدیل به دلار کردند تا از تورم فزاینده تا حدی نجات پیدا کنند. اقتصاد بدون تولید و وابستگی به نفت و عدم صادرات یعنی نتیجه اش همین ، بله کاهس ارزش پول ملی. وزیر صنایع و متولیان صادرات باید پاسخگو باشند نه مردم .

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:22:49
      5 0

      شما هرچی بگی فایده نداره.نرود میخ آهنین در سنگ . از نگاه دارایی همه دارن کلاهبردای می کنند مگر اینکه خلافش ثابت بشود

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 01:18:33
    پاسخ
    22 1

    جناب سیف ، مردم ایران هیچکس خواهان افزایش قیمت دلار نیستند ، چون به نفع هیچکس نیست ، جنم و وجودش رو داری قیمت دلار رو بیار پایین ، اینجوری مردم حرص نمی زنند که دلار بخرند ، بقیه هم به اندازه نیاز واقعیشون می خرند . نمی تونی قیمت دلار رو بیاری پایین برو کنار جات رو بده به یک فرد توانمند.

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:07:15
      6 1

      دقيقا ، ديگه مديريت و روشهاي آقاي سيف جوابگو نيست ، جناب سيف با دلار ٥٠٠٠ تومني امروز خودتون استعفا بدهيد و كنار برويد ، همين دلار در ماه مرداد ٩٦ قيمتي معادل ٣٨٠٠ تومان داشت ، فقط در ٦ ماه چند درصد تغيير و افت منفي پول ايران را مشاهده كرديم ؟

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 09:08:48
    پاسخ
    13 4

    چرا اسامی رو اعلام نمیکنید؟ بگید بازار ارز این مملکت دست چه کسانی است؟ کثیفترین کار رو این افراد میکنند که اقتصاد این مملکت رو به بازی می گیرند مرسی واقعا

  • تقی
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 09:16:03
    پاسخ
    15 2

    بر اساس کدام قوانین مالیاتی خرید ارز مشمول اخذ مالیات است اکثر خریدهای عمده ارز توسط ارگانها وشرکتها چه دولتی چه خصوصی انجام میشود وثبت دفاتر قانونی نیز میشود با این نامه نگاریها مسئولین بانک مرکزی نمیتوانند از مسئولیت حفظ ارزش ریال کشور شانه خالی کنند .

  • تالشی
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:29:10
    پاسخ
    13 1

    وقتیکه نرخ سود بانکی رو با بی تدبیری پائین کشیدن فاتحه ی ارز خونده شد.

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:50:03
    پاسخ
    7 1

    از فردا یه حساب بنام عمه ام باز می کنند و بنام اون دلار را خرید وفروش می کنند .دولت میره عمه ام را پیدا می کنه تا مالیات بگیره و می بینه عمه ام از دنیا بیخبر داره گاو هاشو رو می دوشه .

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:44:05
      5 0

      گاو هم کم چیزی نیست؛ مالیات بر گاو را خواهند گرفت.

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:01:55
    پاسخ
    5 0

    سلام لیست 1090 شخص حقیقی و حقوقی البته بخوانید همان ارگانها و نهادهایی که در حال حاضر فعالیت اقتصادی کلان دارند و مالیات نمیدهندبا معاملات ارز بیشتر از 500000 دلار اعلام شده .

  • کیوان
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:36:21
    پاسخ
    12 0

    آقای سیف مگه قرار نبود حباب بترکه و کسانی که ارز خریدن ضرر کنن؟ از حباب می خوای مالیات بگیری؟ پس معلومه که حبابی در کار نیست و طبق معمول خلاف حرف شما ثابت شد؟

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:15:41
    پاسخ
    4 4

    ایشون استاد مدیریت هستنددر ماجرای موسسات که گل کاشتن و همه جامعه رو البته بجز خودشون متضرر کردناینم از وضعیت ارز که دوباره با خیال راحت هرکاری دوست دارن انجام میدن و ... یاد دوران احمدی و نژاد افتادم،اصلا اگر قراربود وضع بدتر بشه چرا به آقای روحانی رای دادیم...

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:05:29
    پاسخ
    8 1

    کاهش سود بانکی بی اعتمادی مردم به پول ملی نداشتن بازار شفاف و سالم سرمایه گذاری به غیر از ارز مسکن طلاعدم برنامه ریزی برای نوسانات ارز عدم اتکا به تولید داخلی واردات بی رویه عدم فرهنگ سازی در رسانه ها برای استفاده از تولیدات داخلی و....لطفا از اساس موضوع ارز را برای همیشه حل کنیدسرمایه گذاری در تهدید است

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 16:36:14
    پاسخ
    3 0

    باز هم با این نامه یک طلاتم دیگه به بازارر داد و دلالها سرمست شدن چقد قسم دادیمت که دست به این نرخ سود سپردهای مردم نزید که اخرش میشه بل بشو تو دلار و سکه بخدا همی مردم تو همین خبر انلاین همین حرف رو زدن واقعا به این نتیج رسیدم مردم خیلی بهتر از هزاران دکتر اقتصادی فکرشون کار میکنه

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 20:15:47
    پاسخ
    1 0

    چرا رییس جمهور و رییس بانک مرکزی نمی آیند وضعیت دلار را توضیح بدهند ؟ چرا همه مسئولین مثل کبک سرشون رو توی برف کردند و سکوت کرده اند ؟ برید ببینید توی بازار افزایش دلار چه تاثیری روی قیمتها گذاشته از لپ تاب و تبلت و گوشی موبایل بگیر تا بقیه چیزها . اینم شد راهکار که بانکها حساب ارزی باز کنند یا اوراق مشارکت ارزی بفروشند ؟ مردم اعتمادشون رو به بانکها از دست داده اند .خود بانکها عامل احتکار و دلالی دلار هستند . بابا فکری به حال مردم و اقشار ضعیف جامعه کنید تا شب عیدی مردم نگران نباشند.

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 22:05:22
    پاسخ
    6 0

    بابا همش فیلمه ، دست دولت در کاره از روزی دولت فهمید که حاملهای انژی رو نمیتونه گرون کنه گفت کجا بهتر از بازار ارز ؟؟؟؟ به نظر منتقی ترین کار همینه ؟ چند روز جنجال به پا میکنه بعد طبیعی میشه ؟؟؟ مگه دلار ۱۰۰۰ تومانی شد ۴۰۰۰ تومان اتفاقی افتاد ؟؟؟

  • افشاگر
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 23:00:39
    پاسخ
    3 0

    لطفا دارایی های مدیران و کارمندان ارشد ادارات نظارت و مجوز بانک مرکزی را بررسی کنید، دریافت مالیات از مردم که در دوران بیکاری به هر دری میزنند پیشکش

  • پیمان
    پنجشنبه 26 بهمن 1396 - 14:43:29
    پاسخ
    0 0

    امیدوارم با دریافت مالیاتهای بسیار سنگین از سودجویان و اخلالگران زالویی که پول ملی ایران را با تبدیل به ارز خارجی بی ارزش میکنند و ضرر آن متوجه اقتصاد کشور و همه مردم میشود این گونه اقدامات ضد اقتصاد ملی و خائنانه کنار گذاشته شود.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x