کاروانسرای هفت تنان، موزه کاشی می شود

«خبرجنوب» نوشت: یکی از آثار دوره زندیه در شیراز، تکیه یا عمارت هفت تنان است که هم اکنون به موزه سنگ فارس تبدیل شده است، بنایی که در دامنه کوه چهل مقام و در محله ای که به نام هفت تن معروف است، قرار دارد. وجه تسمیه آن به هفت تنان به دلیل وجود قبر هفت عارف گمنام است که در حیاط این عمارت مدفون شده اند.

عمارت هفت تنان كه به عمارت ديوانخانه وكيل شباهت بسياري دارد يكي از بناهاي مهم در دوره زنديه بوده كه به دستور كريم خان زند و طي سال هاي (1192-1178 هجري قمري) ساخته شده است.
تكيه هفت تنان در دي ماه سال 1310 به شماره 74 در فهرست ملي به ثبت رسيده و هم اكنون به يكي از جاذبه هاي گردشگري فارس تبديل شده، چرا كه در اين عمارت زندي، آثار سنگي متعلق به دورههاي مختلف تاريخي فارس كه در سايت هاي باستان شناسي و اماكن تاريخي كشف شده در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.
در واقع اين عمارت از چند مجموعه آثار تاريخي تشكيل شده كه مي توان به عمارت اصلي، حياط، اصطبل، كاروانسرا و آب انبار اشاره كرد.
اين مجموعه هاي تاريخي همگي متعلق به دوره زنديه است به جز قسمتي از بنا كه در حياط قرار گرفته و در واقع بخش الحاقي مجموعه محسوب مي شود و به گفته سرپرست امور موزه هاي استان فارس، قرار است به زودي تخريب گردد تا عمارت اصلي به كاروانسرا متصل شود و حتي بخشي از اشياي موزه سنگ نيز جابه جا و به اين محل منتقل خواهد شد و با اجراي اين طرح، بازديدكنندگان مي توانند فضاي بيشتري از اين مجموعه تاريخي را ببينند.
مهدي نجفي در گفت وگو با خبرنگار ما با بيان اينكه طبق برنامه ريزي ها در نوروز 97 تغييرات عمده اي را در فضاي اين موزه تخصصي شاهد خواهيم بود، افزود: طي چندسال اخير، ساماندهي و احياي اين مجموعه تاريخي در 3 فاز تعريف شده كه در فاز اول، مرمت بناي اصلي و استحكام بخشي ساختمان همچنين رسيدگي به تزئينات وابسته بنا صورت گرفت.
وي ادامه داد: همچنين در فاز دوم، ساماندهي و مرمت و تغيير كاربري كاروانسرا در دستور كار قرار داشت و در فاز بعدي نيز انتقال آثار به اين قسمت (كاروانسرا) و برداشتن بخش الحاقي ضلع جنوبي عمارت اصلي.
سرپرست امور موزه هاي استان فارس در ادامه اضافه كرد: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده، كاروانسراي هفت تنان به موزه كاشي تبديل خواهد شد چرا كه با توجه به داشته هاي فرهنگي متعدد و وجود كاشي هاي هفت رنگ و خاص و منحصربه فردي كه در استان وجود دارد جاي چنين موزه تخصصي در استان خالي بود.
نجفي ادامه داد: اميد است اين تغيير كاربري تا قبل از نوروز انجام شود و گردشگران نوروزي بتوانند جاذبه جديدي را در اين ايام در شيراز ببينند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =