ایتالیایی ها در بافت تاریخی شیراز چه می کنند؟

«خبرجنوب» نوشت: محدوده ۳۵۷ هکتاری بافت تاریخی شیراز از نبود یک نقشه جامع و کامل شهری رنج می برد.

با وجود این که نزدیک به 320 اثر ملی شیراز در بافت تاریخی قرار دارد اما همچنان مهجور باقی مانده و مشکلاتش تمامی ندارد. از تخریب خانه ها و عمارت ها گرفته تا وجود معتادان پر خطر در این محدوده تاریخی را می توان عمدهترین مصائب بافت تاریخی شیراز دانست.
در این بافت 357 هکتاری محله های قدیمی شامل محله لب آب - محله دروازه کازرون- محله بالاکف- محله بیات - محله اسحاق بیگ- محله سردزک - محله سنگ سیاه - محله درب شیخ و محله درب شاهزاده وجود دارد که در هریک از این محله ها آثار تاریخی از دوره های مختلف دیده می شود که در نوع خود بی نظیر هستند .
آثاری که برخی در معرض تخریب قرار دارند و برخی هم به رغم داشتن ارزشمند بودن هنوز در فهرست ملی به ثبت نرسیده اند.
با توجه به حساسیت های موجود از ابتدای امسال طرح جامع حفاظت شهری در دستور کار پایگاه بافت تاریخی شیراز قرار گرفت و مقرر شد این طرح با همکاری ایتالیایی ها که سابقه خوبی در احیا و مرمت آثار تاریخی دارند اجرا گردد که در قالب این طرح نقشه و اطلاعات کاملی از این بافت تهیه خواهد شد و در مرحله بعد نیز مرمت و بهسازی این محوطه شروع می شود.
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبرجنوب»، در حال حاضر طرح مستند نگاری و برداشت میدانی در بافت تاریخی شیراز رو به پایان است و به گفته حسین عباسی مهر مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز تاکنون اطلاعات و مستند نگاری 11 هزار و 800 پلاک از 12 هزار پلاک موجود به پایان رسیده و این اطلاعات به گروه ایتالیایی ارایه شده است.
به گفته عباسي مهر با تهيه اين طرح كه در واقع طرح نمونهاي براي احياي بافت تاريخي است، نقاط ضعف و قوت مشخص مي شود و اميدواريم بتوانيم هرچه سريع تر سروساماني به محدوده بافت تاريخي شيراز بدهيم.
وی ادامه داد: برداشت اطلاعات از تک تک بناها در زمینه های مختلف از قبیل خصوصیات معماری، وضعیت حفاظتی و کالبدی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانوار و ... صورت گرفته است.
عباسی مهر با اشاره به این که 320 پلاک ثبتی در بافت تاریخی شیراز وجود دارد افزود: طبق بررسیهای صورت گرفته بیش از 400 پلاک دارای ارزش تاریخی در این بافت شناسایی شده که قابلیت ثبت در فهرست ملی را دارند.
وی ادامه داد: بسیاری از این آثار خانه، طاق ها، گذرهای تاریخی و مرکز محله هستند که هنوز در فهرست ملی به ثبت نرسیده اند.
مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز در ادامه افزود: طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته این اطلاعات به گروه ایتالیایی ارایه شده و این گروه تا سه الی چهار ماه آینده (آخر فصل بهار) طرح حفاظت شهری بافت تاریخی شیراز را آماده خواهند کرد. همچنین مقرر شده بخش كوچكي از اين بافت به عنوان پايلوت و نمونه داراي طرح مرمتي شود.
عباسی مهر در ادامه اضافه کرد: این طرح در واقع برای نخستین بار در کشور در بافت تاریخی شیراز اجرا می شود و در واقع پس از تایید در شورای عالی شهر سازی و معماری ضمانت اجرایی خواهد داشت. وی همچنین با اشاره به تهیه طرح نفضیلی شهری شیراز گفت: چنانچه طرح ایتا لیایی ها ارایه شود جایگزین این طرح تفضیلی قرار می گیرد.
مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز در ادامه اضافه کرد: حفاظت، نحوه مرمت و حتی تغییر کار بری بنا ها در طرح حفاظت شهری بافت تاریخی شیراز دیده شده است.
گفتنی است، طرح جامع حفاظت شهری برای اولین بار در کشور در بافت تاریخی شیراز با حمایت وزارت راه و شهرسازی کشور، شرکت عمران و بهسازی، سازمان میراث فرهنگی کشور و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری گروه ایتالیایی به سرپرستی پروفسور یوکا یوکیلتو، دکتر آذر سهیل و دکتر کارلو چزاری در پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی شیراز در حال انجام است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =