تازه‌ترین شاهکار هنری ناسا: نغمه نور و یخ / عکس

با گذشت چند ماه از پایان مأموریت فضاپیمای کاسینی، پژوهشگران کماکان به بررسی آرشیو غنی اطلاعات ارسالی این فضاپیما طی ۱۳ سال مأموریتش در منظومه زحل مشغولند و هر روز، تصویر هیجان‌انگیزی را رو می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، این تصویر بی‌نظیر از منظومه زحل که نوامبر ۲۰۰۹ (آبان ۱۳۸۸) به دست فضاپیمای کاسینی ثبت شده، قمر انسلادوس را در برابر حلقه‌های زحل و قمر پاندورا نشان می‌دهد. روشنایی این صحنه با نورپردازی پشتی زحل به خوبی تنظیم شده تا بهترین شرایط برای آشکار کردن ذرات یخی که از یخ‌فشان‌های جنوبی انسلادوس فوران کرده‌اند و یکی از این حلقه باریک را تغذیه می‌کنند، فراهم شود.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، این‌جا را کلیک کنید.

انسلادوس، یکی از هشت قمر بزرگ زحل است که پهنای آن به ۵۰۵ کیلومتر می‌رسد و پاندورا که فقط ۸۴ کیلومتر پهنا دارد، جزء کوچک‌ترین قمرهای زحل به شمار می‌آید. در زمان ثبت این تصویر، پاندورا نسبت به انسلادوس و کاسینی در آن‌سوی حلقه‌ها قرار داشت و نیم‌کره تاریک آن رو به دوربین بود، ولی بازتاب آفتاب از سطح زحل آن را روشن کرده است.

این تصویر در نور طبیعی ثبت شده و فضاپیمای کاسینی در زمان گرفتن این عکس، ۲۴۰٬۸۰۰ کیلومتر با انسلادوس و ۵۶۶٬۸۰۰ کیلومتر با پاندورا فاصله داشت. پژوهشگران معتقدند که زیر سطح یخ‌زده انسلادوس، اقیانوسی از آب‌شور وجود دارد که در شرایط فعلی می‌تواند از وجود میکروارگانیسم‌ها حمایت کند. برای جلوگیری از آلوده شدن انسلادوس و تایتان (بزرگ‌ترین قمر زحل) به میکروب‌های احتمالی زمینی، فضاپیمای کاسینی در شهریورماه ۱۳۹۶ با شیرجه‌ای انتحاری به درون زحل، مأموریت خود را پایان داد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =