لاریجانی: آمریکا به دنبال ایجاد دردسر برای ایران و روسیه است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس کمیسیون روابط خارجی و حقوق بشر پارلمان اروپا گفت: غربی‌ها نگاه سنتی به منطقه دارند و هنگامی که متن تغییر درک نشود، پروسه غلطی ایجاد می شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ها،علی لاریجانی امروز (چهارشنبه ۲۵ بهمن) در دیدار با هیات پارلمانی اتحادیه اروپا اظهار داشت: روابط بانکی با اروپا به خوبی طبق برجام پیش نرفته و مطرح شدن این پیشنهاد از سوی شما مبنی بر اینکه در مسائل اقتصادی اتحادیه اروپا متفاوت از آمریکا تصمیم بگیرد، اگر این واقعیت رخ دهد، خوشحال کننده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص پیشنهاد هیات پارلمانی اروپا برای برگزاری بحث های تکنیکی پیرامون مسائل بانکی گفت: اگر گروهی بحث های بانکی و تکنیکی را از پارلمان ایران و بانک مرکزی با نمایندگان اتحادیه اروپا انجام دهند، ما نیز استقبال می کنیم.

اهم صحبت های او از این قرار است:

* در مورد همکاری ما با اروپا به دلیل اینکه از گذشته با اروپا روابط تجاری نزدیک داشته ایم، این ارتباطات را مورد توجه قرار می دهیم.

*{ با اشاره به اینکه اروپایی ها چند خط روی نقشه کشیده اند و کشورهایی را ساخته اند و یک مشت دیکتاتور را نصب کرده اند و گاهی نیز کودتایی را تدارک دیدند} مسئله این است که باید متوجه بود که تغییراتی به وجود آمده و شرایط جدیدی را ایجاد کرده و نسل جدیدی حاضر شده اند که ایده های جدیدی دارند. وقتی متن تغییر درک نشود، پروسه غلطی ایجاد می شود.

* مسئله تروریسم برای شما مهمتر از آمریکایی ها است و ما نیز سالهاست که با تروریست درگیر هستیم.

* به کمک CIA ، عربستان، امارات و پاکستان حدود ۳۰ سال پیش تروریست ها در افغانستان به وجود آمدند و جریانی را به عنوان مقابله با شوروی ایجاد کردند و گمان می کردند این تروریست ها که با تفکر ایدئولوژیک آنها را سامان داده بودند، همیشه به عنوان ابزاری در اختیار آنها خواهد بود، در حالی که اتفاقاً تروریست ها نیز به آنها نگاه ابزاری داشتند. بعد از ماجرایی که درآمریکا انجام شد و آمریکا به افغانستان لشگرکشی کرد در حالیکه این اقدام نیز غلط بود و سبب شد تا جریان تروریسم پخش شود، سپس جنگ در عراق را انجام دادند و تروریسم جدیدی را ایجاد کردند، همچنین پس از ایجاد جنگ در لیبی تروریست های جدیدی در آنجا گسترش یافت.

* وهابیت گروهی اندک هستند ولی حرف هایشان پایه تروریسم را تشکیل می دهد؛ در بحث حقوق بشر هم با همین نگاهی که مسلمانان همگی یکسان هستند از سوی غربی ها نگاه می شود.

واکنش لاریجانی به آزادی های زنان در عربستان

* گفته می شود عربستان در حال تغییر است، حتی شنیدم در اروپا جشن گرفته اند، زیرا زن ها در عربستان توانستند رانندگی کنند؛ این در حالی است که زنان در ایران از سال ها پیش در دانشگاه ها، بیمارستان ها حضور داشتند و رانندگی می کردند و ما از ابتدا روش آن‌ها را قبول نداشتیم.

*اینکه تحولات منطقه ای بسیار عمیق است و اگر با همان عینک قدیم به این تحولات نگاه شود، فقط باید هزینه پرداخت و شما نمی توانید ارتباط نزدیکی با منطقه داشته باشید و تغییری را ایجاد کرد؛ ما مبانی فکری متفاوتی داریم و به دموکراسی، عدالت، توسعه و جایگاه زنان معتقدیم و نسبتی با گروه های متحجر نداریم و از ابتدا نیز اختلافاتی را داشته ایم.

*ایران مانند برخی کشورها نیست که پادشاه حکم به تشکیل پارلمان بدهد در حالی که رأی مردم پشت آن نیست.

* باید به این موضوع توجه کرد که ایران دارای ریشه ای هزاران ساله است که بنیه فکری قوی دارد و مانند کشورهایی نیست که بعد از جنگ جهانی ایجاد شده ایران دارای نظامات حقوقی است که صدها سال است روی این نظامات حقوقی کار شده است.

نظامات حقوقی ایران قوی تر از  نظامات حقوقی غربی ها است

* برخی از مشکلات اجتماعی که در اروپا وجود دارد، در ایران نیست که این موضوع به پایه های فکری باز می گردد.

* برخی رفتار اروپایی ها برای ما تعجب آور است، مثلا در یمن مردم را می‌کشند و به بیمارستان‌ها و مدرسه ها حمله می کنند ولی برخی کشورهای اروپایی به عربستان سلاح می دهند و ما نمی دانیم که از نظر حقوق بشر این اقدامات چگونه توجیه می شود.

* آمریکایی ها داعش را با هلی کوپتر به افغانستان می برند، آیا شما نمی خواهید این مسائل را ببینید.

*شاید آمریکایی ها به دنبال ایجاد دردسر برای ایران یا روسیه هستند و این اقدام از همان اشتباهاتی است که ۳۰ یا ۴۰ سال پیش در مورد طالبان مرتکب شدند، ولی ما بلدیم با اینها چگونه رفتار کنیم و این تروریست ها برای حامیان فعلی آنها تبدیل به بلا می‌شوند.

* انگلیسی ها از بحرین حمایت می کنند در حالی که انگلیسی ها نیز اروپایی هستند و فعالیت دارند، چگونه می شود فهمید که نظامات حقوق بشری واقعی در آنجا دنبال می شود و این دوگانگی قابل فهم نیست.

* ایران سالهاست که با اروپا ارتباط دارد و می توان مذاکرات مبنایی بین طرفین را برگزار کرد تا موارد مشترک احصا شود و موارد اختلافی هم به صورت مبنایی مورد بحث قرار گیرد.

* با ایجاد دفتر اتحادیه اروپایی در ایران مشکلی نداریم؛ خانم موگرینی و آقای ظریف در این مورد مذاکراتی کرده اند، ولی خانم موگرینی در این باره گفته است که پول کافی برای ایجاد دفتر در ایران را ندارند و پول را جای دیگری خرج کرده اند و پولی برای سال بعدی باقی نمانده است، اما با این شرایط باز هم به وزارت خارجه در این زمینه توصیه های لازم را می کنیم.

* نگاه ایران برای همکاری تجاری با اروپا مثبت است.

* رژیم صهیونیستی مردم منطقه را با دخالت های خود مورد تجاوز قرار داده است؛ این رژیم جلوی خود را باز می‌بیند و هر کاری را انجام می دهد، در حالی که شرایط منطقه این وضعیت را تحمل نمی کند.

 29216

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =