فعالان محیط زیست، سربازان اقتصاد سبز مقاومتی

جمع متخصصان و فعالان محیط زیست که در سطح ملی و بین المللی فعالیت می‌کنند خیلی خیلی کم است. این جمع برای شناختن ایران به جامعه بین الملل و حفظ آبروی کشور و جمهوری اسلامی و جذب گردشگران خارجی در شرایط دشوار اقتصادی لازم و شایسته توجه و حمایت‌اند. این افراد همیشه نقش بسیار سازنده در خنثی کردن تبلیغات سوء علیه کشورمان در خارج از کشور داشته‌اند و به حق سربازان سبز اقتصاد مقاومتی هستند. مباد با رفتارهای ناشیانه و سختگیری‌های شدید امنیتی انگیزه ادامه کار از همین تعداد اندک را هم بگیریم.

خیلی تلخ است به شما خبر دهند که تعدادی از متخصصان و فعالان محیط زیست بازداشت شده‌اند. اما وقتی این خبر را شنیدیم سکوت کردیم چون باورمان این بود حتما یک سوء تفاهم است و حل و فصل می‌شود. دو هفته گذشت و این بار خبر رسید که یکی شان که همکار دانشگاهی ما، آن هم در دانشگاه امام صادق (ع) بوده خودکشی کرده است. هنوز این خبر تلخ را هضم نکرده بودیم که اعلام شد اتهام بازداشت شدگان جاسوسی است. از آن روز تا به امروز بخش وسیعی از جامعه محیط زیستی و علمی کشور در شوک این حجم اخباری رفته که حتی در باور هم نمی‌گنجد. 

باورم بر این است که فعالان محیط زیست ایران در شمار وطن دوست ترین قشر این جامعه‌اند. آنها سربازان گمنامی هستند که بدون آنکه از کسی حکم و دستوری داشته باشند وظیفه پاسداری از آب و خاک این سرزمین و حقوق تک تک آفریده‌های خداوندی را به عهده گرفته‌اند. آنها برای هر گیاه و جانوری که از دست می‌رود اشک می‌ریزند. آنها وقتی خاک وطن را در آسمان سرگردان می‌بینند سخت برآشفته می‌شوند. آنها به سد سازها، جاده سازها، خودروسازها، پل سازها و برج سازها می‌تازند، چون می‌دانند تاثیرات ویرانگر این پروژه‌های فاقد دوراندیشی و ارزیابی دقیق آینده این سرزمین و امنیت زیستی و غذایی کشور خشکی چون ایران، بخصوص با توجه به افزایش گرمای کره زمین را به خطرمی‌اندازد. اگر به توصیه‌های متخصصان محیط زیست گوش شود جلوی بسیاری از سوء استفاده‌ها و فساد در دستگاه‌ها گرفته می‌شود و در بسیاری از حیف و میل‌ها صرفه جویی می‌شود. اشتباه نکنید آنها دشمن توسعه نیستند، آنها رفاه را با سلامت و پایداری محیط زیست برای نسل‌های آینده طبق اصل 50 قانون اساسی می‌خواهند. آنها اگر اعتراض می‌کنند مجوزش را از رهبری گرفته‌اند که در بهمن 1393 همه ما و مسئولین را موظف به جلوگیری از تخریب محیط زیست و مبارزه با جنگل خوارها و کوه‌خوارها کرده‌اند.

متخصصان محیط زیست به هیچ جناحی وصل نیستند، چون آنهایی که به محیط زیست این سرزمین بد کرده‌اند دانسته یا ندانسته در هر دو جناح هستند. دستگاه قضایی و امنیتی باید ارزش این سربازان صدیق میهن را بداند. این انگشت شمار متخصصان در حالی فعالیت می‌کنند که بودجه‌های محیط زیستی و پژوهشی در ایران به شدت کم است. کاش بدانید برای تامین هزینه‌های تحقیق و سفرهای صحرایی چه مشقت‌ها تحمل می‌کنند. خیلی به ندرت فرصتی به دست می‌آید که کمک‌های بسیار ناچیزی هم از نهادهای بین المللی محیط زیستی بگیرند. ولی به دلیل تحریم‌ها و نبود ارتباط بانکی سهم ما از کمک‌های بین‌المللی در مقایسه با همکارانمان در خارج بسیار ناچیز است. بسیاری از این کمک‌ها هم سهم مردم ایران است که هر سال به عنوان حق عضویت توسط دولت جمهوری اسلامی ایران به نهادهای بین‌المللی پرداخت می‌شود. اگر هم کسی موفق می‌شود چنین منابعی را وارد کشور کند باید او را کمک و تشویق کرد. با توجه به بیکاری ده‌ها‌هزار متخصص محیط زیست، این منابع اشتغال ایجاد کرده و از فرار مغزها جلوگیری می‌کند. البته که دستگاه‌های نظارتی حق دارند امور مالی و نگرانی‌های امنیتی را بررسی کنند و جلوی سوء استفاده شخصی را بگیرند.

مسئولین وزارت علوم و دانشگاه‌ها مرتب ما را تشویق به ارتباط بین المللی می‌کنند. جنس مسائل محیط زیستی و علمی بین‌المللی است، چون آب، خاک، نور، آلودگی و تنوع زیستی مرز سیاسی نمی‌شناسد. کنوانسیون‌های بین‌المللی بسیاری از قوانین را مشخص کرده و ایران هم عضو اکثر آنهاست. دولت و مجلس و دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها و سازمان‌ها مانند بسیاری از کشورهای دیگر لازم است که برای قانونمند کردن فعالیت‌های بین‌المللی به افراد مشاوره دهند و اگر لازم به تصویب قانون است اقدام کنند. در مورد ارتباط با افراد خارجی‌ هم معمولا افراد عادی نه در ایران، که در هیچ جای دنیا، قادر به تشخیص جاسوس از غیر جاسوس نیستند. اگر کسی توانست ویزای کشوری را دریافت کند، قاعدتا باید از فیلترهای امنیتی عبور کرده باشد.

خلاصه می‌کنم جمع متخصصان و فعالان محیط زیست که در سطح ملی و بین المللی فعالیت می‌کنند خیلی خیلی کم است. این جمع برای شناختن ایران به جامعه بین الملل و حفظ آبروی کشور و جمهوری اسلامی و جذب گردشگران خارجی در شرایط دشوار اقتصادی لازم و شایسته توجه و حمایت‌اند. این افراد همیشه نقش بسیار سازنده در خنثی کردن تبلیغات سوء علیه کشورمان در خارج از کشور داشته‌اند و به حق سربازان اقتصاد سبز مقاومتی هستند. مباد با رفتارهای ناشیانه و سختگیری‌های شدید امنیتی انگیزه ادامه کار از همین تعداد اندک را هم بگیریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    0 0
    خوبه خبرآنلاین بعد از چندروز اقلا یه کم دهنشو وا کرد یه حرفی بزنه. فکر کردیم رسانه ها زبون ندارن.
  • بی نام RO ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    0 0
    «به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خود را ». این وصف حال کسانی است که با تمام وجودشان برای این کشور نگرانند
  • مهدی RO ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    0 0
    الان منظور شما از این مقاله دقیقا چی هست؟؟؟؟؟؟یعنی این افرادی که دستگیر شدند جاسوس نبودند؟؟؟یا جون طرفدار یه تفکر خاصی هستند اتهام جاسوسی بهشون زده شده؟؟؟؟؟
  • محسن DE ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    0 0
    اتهام جاسوسي اين افراد محرز شده است. لطفا حقايق را وارونه جلوه ندهيد.
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    0 0
    اسلاحطلبای کثیف
  • مهدی A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    0 0
    چرا از گفتن واقعیت طفره میرید؟؟؟؟؟چرا نظرات مخالف رو انتشار نمیدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟معل.مه که دارید جناحی ع مل میکنید و قصد فریب افکار عمومی رو دارید