تجلیل نیوشا ضیغمی و همسرش با همراهی بازیگران سینما از اساتید قلم‌زنی/ عکس

مراسم تجلیل از چند استاد برجسته قلم زنی اصفهان به همت گالری پولادخان و با حضور نیوشا ضیغمی و داریوش ارجمند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته مراسم تجلیل از چند تن از اساتید هنرمند اصفهانی به همت نیوشا ضیغمی و همسرش (آرش پودلاخان) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور هنرمندان سینما، صنعتگران هنر قلمزنی و مسئولان استان اصفهان و با اجرای علی ضیا آغاز شد، داریوش ارجمند با ابراز خرسندی از حضور در چنین محفل هنری و آرزوی تداوم چنین ارزش‌گذاری‌هایی گفت: «فکر می‌کنم کسی نیست که در خانه‌اش نقره از اصفهان نداشته باشد و این طبیعی است، خودم جزو آدم‌هایی هستم که عاشق نقره و قلم‌زنان اصفهان هستم..»

این بازیگر در ادامه افزود: «اصفهان جای کوچکی نیست و اینکه می‌گویند اصفهان نصف جهان بی‌جهت نیست و تفاوتی نمی‌کند، نقاشان روی بوم نقاشی می‌کنند و این عزیزان روی فلز نقاشی می‌کنند. این هنر ماندگار است، به نظر من در زمان ما این هنر عتیقه است و این هنرمندان در کشور ما مهجور مانده‌اند.»

در ادامه با دعوت ضیا از حمزه شفیعی‌مهر که هنر دستش در گالری پولادخان به نمایش گذاشته شده بود، تقدیر به عمل آمد.

همچنین در ادامه این مراسم، مجری برنامه از علی داوری که سابقه‌ای 40 ساله در صنعت ساخت نقره و مس دارد برای تجلیل دعوت کرد. داوری نیز پس از حضور روی صحنه گفت: «من سازنده ظروف قلمزنی هستم و خیلی خوشحالم که ساخت‌هایی که بنده انجام می‌دهم، بهترین قلمزنان اصفهان و تهران روی آن قلم می‌زنند و تشکر می‌کنم از آقای پولادخان که زحمت کشیدند و مراسم امروز را برگزار کردند.»

آرش پولادخان نیز در ادامه به ویژگی‌های هنر قلم زنی اشاره کرد و گفت: «تولید این هنر بسیار سخت است تا به معرض فروش گذاشته شود. ظروف نقره‌ای که اینجا ملاحظه می‌کنید، به صورت ورق و ساچمه هست که در کارگاه های مختلف کشور، به صورت ورق ساخته می‌شوند و بعد توسط اساتیدی مثل آقای داوری ساخته شده و اساتید برجسته روی آن ظروف قلم می‌زنند. در واقع هشت تا 9 ما زمان صرف می ‌شود تا این آثار به دست ما برسند.»

عباس شیردلی، رییس صنف تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی استان اصفهان، سخنران بعدی این مراسم بود که درباره هنر قلمزنی گفت: «ما ایرانی هستیم و باید از تاریخ کشور خود مطلع باشیم. از اقصی نقاط کشور در ارومیه، زابل سیستان بلوچستان آثاری به دست آمده از سال‌های بسیار دور که نشان می‌دهد ظروف نقره از 5500 سال پیش در ایران تولید می‌شده است. الان بسیاری از کشورها رقیب ما شده‌اند چون آنها دولتمردان و سیاستمداران و نمایندگان مجلس شان به روز و اقتصادی فکر کردند، ولی متاسفانه در مملکت ما همچنان صادرات صنایع دستی نقره تقریبا صفر است.»

او ادامه داد: «ما جزو سه کشور تولیدکننده صنایع دستی جهان هستیم، از 602 اثری که در یونسکو به ثبت رسیده 297 تای آن متعلق به سرزمین ایران است و 196 تای آن متعلق به اصفهان است و تقریبا نیمی از صنایع دستی به ثبت رسیده در دنیا متعلق به ایران است اما به دلیل کمبود قانون و به روز نبودن قوانین‌مان در تجارت بین‌الملل ما سی و نهمین کشور صادرکننده صنایع دستی هستیم که متاسفانه اگر قوانین ما اصلاح نشود مهاجرت‌های هنرمندان ما به کشورهای دیگر و نابودی هنرمان اتفاق می‌افتد چرا که نمی‌توانند همه آثارشان را صادر کنند؟ چرا محدودیت وجود دارد که سالیانه فقط بین سه کیلو و نیم تا پنج کیلو از آثار خودشان را اجازه دارند صادر کنند؟ امیدوارم قوانین برای صادرات این هنر به روز شود.»

عباس شیردلی ریاست صنف تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی استان اصفهان، جعفر جعفرصادقی معاونت سازمان صنایع دستی استان اصفهان علیرضا زارع مدیر سازمان صنایع دستی استان اصفهان و خانم پویا محمودیان مدیرکل محترم صنایع صادرات صنایع دستی  به همراه هنرمندانی چون مریم امیرجلالی، نرگس محمدی، پرستو صالحی، الهام حمیدی، امین حیایی و... از دیگر مهمانان ویژه این مراسم بودند.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا A1 ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    8 0
    یاخدا