۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۷
هوای تخلف در سر شرکت های خدمات هوایی!

«خبرجنوب» نوشت:اگر قصد سفر هوایی دارید و یا قبلاً بلیت خریده اید این توصیه ها را جدی بگیرید تا به مشکلی برنخورید.

شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد كه ساعت مندرج بر روي بليت پروازتان با ساعتي كه در فرودگاه اعلام شده، تفاوت داشته باشد و يا بليت خريدهايد اما به هر دليلي قصد سفر نداريد و شركت هواپيمايي هم حاضر به برگرداندن پولتان نيست؛ اگر ميخواهيد با حق و حقوق تان آشنا شويد اين مصاحبه را تا انتها بخوانيد.
معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بيان اين كه نظارتهاي بازرسان اين سازمان شامل حال شركتهاي هواپيمايي و تورهاي خدمات مسافرتي هم ميشود به مردم توصيه كرد براي تهيه و رزرو بليت از طریق دفاتر خدمات مسافرتي كه مجوز سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و همچنين سازمان هواپيمايي كشور دارند اقدام كنند و از طريق سايتها، خريد و يا رزرو بليت را انجام ندهند.
محمد ابراهيم صداقت با بيان اين كه خريد و رزرو بليت هواپيما در دفاتر و آژانسهاي خدمات مسافرتي مطمئنتر از خريد از طريق سايتهاي اينترنتي است، افزود: چنانچه شهروندان مُصر به خريد اينترنتي بليت هواپيما هستند بايد اين كار را از طريق سايتهايي كه نماد اعتماد الكترونيكي وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند انجام دهند و پس از خريد بليت حتما شماره پرواز، ساعت پرواز و قيمت بليت را با آن چه بر روي سايت سازمان هواپيمايي كشور درج شده، مطابقت دهند.
وي اظهارداشت: متاسفانه تخلفاتي از دفاتر خدمات مسافرتي ديده شده كه نشان ميدهد اين دفاتر اقدام به تغيير ساعت پرواز به ساعات پرطرفدار و پر مشتري بر روي بليتهاي فروخته شده به مردم ميكنند تا بتوانند بليتها را به مبالغ بيشتري بفروشند.
صداقت يادآور شد: برخي ساعات پرواز به خصوص در ساعات اوليه روز از مشتريان بيشتري نسبت به ساير ساعات برخوردار بوده و به همين دليل قيمت فروش بليت نيز بالاتر است كه تخلفاتي در اين زمينه با دستكاري در ساعت پرواز ديده شده كه با آن ها برخورد شده است.
معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در خصوص گرانفروشي برخي دفاتر خدمات مسافرتي نيز گفت: گرچه قيمت بليت هواپيما تقريبا آزاد است اما هيچ يك از دفاتر خدمات مسافرتي حتي فروشندگان بليتهاي چارتر حق ندارند بليت هواپيما را از آن چه بر روي سايت سازمان هواپيمايي كشور درج شده، بيشتر بفروشند و در صورت بروز اين تخلف، حكم گرانفروشي را داشته و براساس قانون با اين تخلفات برخورد مي شود.
صداقت همچنين از مردم خواست در صورتي كه قصد مسافرت با تورهاي مسافرتي و به صورت هوايي دارند حتما با دفاتر خدمات مسافرتي قرارداد ببندند و به گفته این دفاتر مبني بر ارائه خدمات متنوع بسنده نكنند چرا كه در غير اين صورت چنانچه فروشندگان تور به تعهدات خود عمل نكنند و خريداران شكايتي در اين زمينه داشته باشند، به دليل نبود مستندات نميتوان به شكايت آن ها رسيدگي كرد.
وي عدم بازپسگيري بليتهاي فروخته شده توسط دفاتر خدمات مسافرتي را از ديگر مصداقهاي تخلف اين دفاتر دانست و گفت: در هيچ صنفي از جمله دفاتر خدمات مسافرتي، عبارت «غيرقابل بازپسگيري» معنا و مفهومي ندارد و چنانچه مشتريان بنابه هر دليلي قصد برگرداندن بليت خريداري شده را دارند، دفاتر مربوطه ملزم به بازپسگيري بليت هستند.
اين مسئول با بيان اينكه برگرداندن پول مسافر شامل كليه پروازها حتي پروازهاي چارتر مي شود، تاكيد كرد: گيتهاي خروجي فرودگاه 25 دقيقه قبل از هر پرواز بسته ميشود و چنانچه مسافر به هر دليلي به پرواز نرسد به منزله انصراف از سفر است و شركتهاي هواپيمايي و دفاتر خدمات مسافرتي حتي در پروازهاي چارتر ملزم به بازگرداندن پول مسافر براساس جداول سازمان هواپيمايي كشور هستند.
صداقت يادآور شد: پولي كه به مسافر در برابر انصراف از سفر برگردانده ميشود بسته به زمان اعلام انصرافي متفاوت است و براساس جداول عريض و طويل سازمان هواپيمايي كشور و شركت هاي هواپيمايي تعيين مي شود.
وي همچنين به كساني كه قصد سفرهاي خارجي دارند توصيه كرد پس از تحويل پاسپورت و ساير مدارك هويتيشان حتما از متصدي دفاتر خدمات مسافرتي، رسيد با مهر آژانس دريافت كنند.
صداقت يادآور شد: افرادي كه شكايتي در اين زمينه و يا زمينه هاي ديگر صنفي دارند ميتوانند موارد را از طريق شماره تلفن 124 اطلاع دهند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در بخش ديگري از مصاحبه خود به تخلفات آموزشگاههاي كنكور كه زير نظر سازمان آموزش و پرورش است، اشاره كرد و گفت: اين آموزشگاهها ملزمند نرخ مصوب سازمان آموزش و پرورش براي دريافت شهريه را رعايت كنند و حق ندارند به اسم استفاده از اساتيد پروازي و يا اساتيد معروف، اقدام به دريافت هزينه هاي بيشتر كنند.
وي با بيان اين كه در چند مدت اخير پرونده چند آموزشگاه متخلف به ارزش 220 ميليون ريال به تعزيرات حكومتي ارسال شده است، افزود: هر كلاسي كه در اين آموزشگاه ها برگزار ميشود مديريت آن برعهده همان آموزشگاه است، بعضاً مشاهده شده برخي آموزشگاهها، بهانه گرانفروشي خود را اجاره دادن اتاق به برخي اساتيد مطرح مي كنند و مي گويند ما فقط اتاق اجاره داده ايم و شهريه را استاد مربوطه تعيين و دريافت ميكند، اين در حالي است كه مسئوليت برگزاري هر كلاس حتي در چنين مواقعي برعهده آموزشگاه است و پرونده تخلف براي آن آموزشگاه تشكيل مي شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =