ابراهیم حاتمی‌کیا، در مراسمی که توسط خانواده‌های شهدا برای تجلیل از او برگزار شده بود، تاکید کرد کسانی باید داور جشنواره فیلم فجر ‌شوند که التزام‌شان را به آرمان‌های انقلاب بگویند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در مراسمی با عنوان «حنجره سرخ» که امشب (یک شنبه 29 بهمن) در پردیس ملت با حضور خانواده شهدای دفاع مقدس، هسته‌ای و مدافع حرم برگزار شد، ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم «به‌وقت شام» مورد تجلیل قرار گرفت.

در بخش‌هایی از این مراسم، تعدادی از خانواده‌های شهدا صحبت‌های کوتاهی کردند و پیام تصویری سردار قاسم سلیمانی هم پخش شد.

حاتمی‌کیا؛ سردار سینمای ایران

در آغاز، همسر شهید اسکندری (از مدافعان حرم) روی صحنه آمد و با خواندن متنی، از جانبازی و رشادت‌های شهیدان گفت. او در ادامه از ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان سردار سینمای ایران یاد کرد و خطاب به او گفت: «اگر گفتن از همسر بی‌سر من وابستگی است، آری شما وابسته‌اید. عمار سینمای ایران شما چه زیبا ندای مظلومیت و سرهای بی‌تن را سر دادید و کسی چه می‌داند داغ دلتنگی و غربت ما را؟»

همسر شهید مدق (از شهدای دفاع مقدس)، دیگر سخنران این مراسم بود که پشت تریبون آمد و پس از اشاره به دلتنگی‌های فرزندان شهید برای پدران‌شان، خطاب به کارگردان «به‌وقت شام» تاکید کرد: «با وجود همه ناملایمات و تنهایی‌ها، آن چیزی که ما را استوار نگه می‌دارد، وجود برادرانی مانند برادر ابراهیم حاتمی‌کیاست. برای همین به خون شهدا قسم می‌خوریم ما شما را تنها نمی‌گذاریم و می‌خواهیم با استواری به راهتان ادامه بدهید.»

در ادامه، فرزند شهید رودکی روی صحنه آمد و در سخنانی احساسی بیان کرد: «سلام بر عمو ابراهیم. بر مجاهد خستگی ناپذیر. می‌دانیم در طی این سالها فیلمسازی درباره دفاع مقدس، کمتر از مجاهدت در جبهه‌های جنگ نبوده است. عمو ابراهیم سیمرغ تویی که بر شانه این سینما نشسته‌ای.»چ

نادرطالب‌زاده، فیلمساز و پژوهشگر هم با حضور روی صحنه درباره فیلم «به‌وقت شام» گفت: «کار حاتمی‌کیا جدا از پختگی فنی، برای من بسیار جذاب است. این جذابیت از این بابت است که دریچه جدیدی برای گفتمان با دشمنان انقلاب به ویژه غربی‌ها است و برای محافل دانشگاهی به ویژه در ایالات متحده اثری مناسب محسوب می‌شود تا اساتید مهم در حوزه‌های مختلف درباره آن صحبت کنند.»

او با تشکر از کسانی که از ساخت فیلم تازه حاتمی‌کیا حمایت کردند، افزود: «البته افرادی هم بودند که گوشت تلخ هستند و ما با آن‌ها از اول انقلاب آشنایی داریم که وقتی با کاری خوب مواجه می‌شوند، واکنش تند و عصبی نشان می‌دهند.»

سردار سلیمانی: «به وقت شام» من را بارها به گریه انداخت

در بخش دیگری از این مراسم، کلیپی تصویری از سردار قاسم سلیمانی پخش شد. او در این کلیپ با اشاره به این‌که «به وقت شام»، فیلم بسیار ارزشمندی است، تاکید کرد: «مردم وقتی این فیلم را ببینند، خطری که اسلام و اسلامیت را تهدید می‌کرد، بیشتر درک می‌کنند. این اثر در بخشی از ابعاد، صددرصد به واقعیت نزدیک و در واقع یک مستند واقعی است.»

سردار سلیمانی با اشاره به جنایت‌های گروه های تکفیری و آوارگی و مظلومیت ملت‌های عراق و سوریه، افزود: «به‌رغم اینکه این صحنه‌ها را بارها دیده بودم اما این فیلم مرا به گریه انداخت در حالی که صحنه‌های بسیار سخت‌تر از این دو کشور (عراق و سوریه)، اکنون در افغانستان در حال انجام است.»

او در پایان این کلیپ تصویری گفت: «من از طرف همه مجاهدین، شهدا و رزمندگان مظلوم مدافع حرم از آقای حاتمی‌کیا و کسانی که او را در این مسیر کمک کردند، تشکر می‌کنم.»

حاتمی‌کیا: نمی‌دانم نان چه کسانی را از سر سفره‌شان برداشته‌ام

در ادامه این مراسم، ابراهیم حاتمی‌کیا روی صحنه آمد و با اشاره به حاشیه‌هایی که پس از صحبت‌های او در اختتامیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به وجود آمده است، گفت: «در حالی که در آن مراسم من تنها سه دقیقه صحبت کردم، این روزها می‌بینم که در رسانه‌ها چه طوفانی به پا شده است. وقتی بالای صحنه اختتامیه جشنواره فجر، آن حرف‌ها را می‌زدم،۲۰ ثانیه قبلش تصوری نداشتم که آنها را بگویم.»

کارگردان فیلم «بادیگارد» ادامه داد: «حالا چه اتفاقی پیش آمده که یکی می‌خواهد من‌ را به چپ و راست وصل کند یا این‌که دست به افشاگری بزند. نمی‌دانم نان چه کسانی را از سر سفره‌شان برداشته‌ام که این طور خشمگین شده‌اند.»

 او در ادامه تاکید کرد: «واقعا معتقدم کسانی باید داور جشنواره فیلم فجر ‌شوند که التزام‌شان را به آرمان‌های انقلاب بگویند؛ در این زمینه تعارف نداریم. مثل شرکت در انتخابات است و وقتی زمان انتخابات می‌شود می‌پرسند شما به انقلاب و رهبری التزام دارید یا نه.»

حاتمی‌کیا با اشاره به این‌که انرژی‌اش را از خانواده شهدا می‌گیرد، افزود: «دیروز که به مشهد رفته بودم، زینبیون، فاطمیون و حیدریون هم بودند. همان‌جا گفتم که در «به وقت شام» خیلی به حضور این نیروها پرداخته نشده است اما در این زمینه حرف‌های ناگفته زیادی دارم. خیلی تلاش کردم که فیلم «به وقت شام» طوری باشد تا گزک دست غریبه‌ها ندهد؛ این هم از غربت ماست که باید یک چیزهایی را نگفت و الان وقت آن نیست.»

کارگردان فیلم «چ» ادامه داد: «من با همکاران خودم هیچ حرف و بحثی ندارم، چرا که اصرار دارم نگاهم فارغ از نگاه‌های صنفی باشد چون مساله بزرگتر از این حرف‌هاست که بخواهم گرفتار مسائل صنفی شوم. اینجا (سینما) مسیر گذر و یک وسیله است و هر کس بماند عاقبت‌بخیری ندارد؛ جز شهرت و کف و دست و هورا. بعد هم فراموشت می‌کنند اما خدا کند آن سوی آب دست‌مان را بگیرند و سرمان بالا باشد.»

او با بیان این‌که هنوز خود را در حال مشق کردن سینما می‌داند، گفت: «فیلم «به‌وقت شام» ذره‌ای است از آن‌چه در منطقه شام، سوریه و عراق گذشته است و آن را اثری عجیب و غریب نمی‌دانم.»

در پایان این مراسم، لوح تقدیر و هدایایی به نشان تقدیر و تشکر از ابراهیم حاتمی‌کیا به این فیلمساز اهدا شد و پس از آن «به وقت شام» برای حاضران به نمایش درآمد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    106 7
    آقای حاتمی کیا دیگه کافیه .
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    77 7
    آقای حاتمی کیا و برخی حاضرین مراسم طوری صحبت کرده اند که انگار با کلی مشقت و سختی و سنگ اندازی های بی شمار فیلم را با هزار بدبختی تولید کرده اند انگار که در این کشور هیچکس غیر از آنها دغدغه دفاع و غیرت و دفاع هشت ساله و شهیدان را ندارد آقای حاتمی کیا وانمود نکن که خیلی مظلومی، من واقعا طرفدار شما و فیلم هایتان هستم و معتقدم که کارت رو خیلی خوب بلدی و واقعا هنرمندید اما این حرفها و واکنشها فقط از قیمتتان میکاهد
  • 4گوشه IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    139 9
    آقای حاتمی کیا بهتره شما به آرمانها و خواستهای مردم ایران التزام و احترام بزارین که اولویت هست .
    • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      احتمالا آرمان های شما آنتالیا و ارمنستان هست
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    110 0
    پول واقعا چیز کثیفیه
  • منتقد A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    92 13
    بابا غیر شما هم کلی فیلمساز درجه یک تو این مملکت داریم چیکار کنیم که نمی تونید جوایز درجه یک جهانی رو ببرید و فقط دلخوشی تون همین جشنواره فجرِ
    • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      11 77
      بله شما کاملا درست میگید. چون دیگه همه میدونن که شرط برنده شدن توی اسکار اینه که به جمهوری اسلامی طعنه بزنی
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    97 9
    جشنواره مورد نظر شما جشنواره مردمی عمار هست حداقل فجر رو اجازه بدید برای غیر مردمی ها با سلایق متفاوت باشه خواهش می کنم
  • علیرضا A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    96 7
    خب شما که به خدا پناه بردی جواب همه رو خدا می ده
  • بی نام US ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    112 8
    همیشه طلبکار
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    101 7
    منظورش اینه که داوران جشنواره باید از سد هسته گزینش بگذرند.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    94 10
    به نظر من سرنوشت این فیلم هم مانند ماجرای نیمروز خواهد بود با آن همه تبلیغ مردم استقبالی از آن نکردند امثال آقای حاتمی کیا معتقدند تمام جوایز جشنواره باید به ایشان تعلق بگیرد نه فقط یکی از جوایز
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    81 8
    چی طلب داره
  • محمد A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    105 8
    حاتمي كيا داره خودشو از چشم ملت ميندازه
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
      داره میندازه؟ خیلی وقته که از چشم مردم افتاده
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    71 8
    من نه دلم میخواد بدونم حاتمی کیا چی ساخته، تو کدوم جشنواره شرکت کرده، چه جایزه ای گرفته، با کی ملاقات کرده، چه حرفی زده...دلم نمیخواد هیچ چیزی در موردش بدونم...واقعا شورش رو در آورده دیگه...
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    69 7
    دقيقا چرا بايد داورها وابسته به حكومت باشند اقاي حاتمي كيا ؟ همه جاي دنيا هم داوران مسقل داوري ميكنند مگر شما هر عقيده اي داريد ديگران ملزم به باور ان هستند
  • جانباز RO ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    57 7
    چقدر خوبه ادم متین باشه فیلمی ساختی اگر لایق باشی مردم بهت رای میدن اگر نه که با جار و جنجال و توسل به این واون به جایی نمیرسی
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    8 54
    حاج ابراهیم با سخنرانی آرمانهای انقلاب احیا نمیشه فقط کافیه یه نگاه به مراسم ردکارپت جشنواره بندازی تا متوجه خیلی وقته همه چیز از دست رفته
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    37 9
    جایزه ات را گرفتی و درآینده هم خواهی گرفت.مبارکت باشد دیگه لطفا سکوت کن و در مورد هنرمندانی که هم قطارت نیستند قضاوت نکن
  • بی نام US ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    40 10
    هر چه داد و فریاد کنی و مظلوم نمایی راه بیندازی دیگر کسی از اهالی عشق سینما دوستت ندارد. حالا خود دانی آقای حاتمی کیا.
  • بی نام US ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    46 9
    چهار نفر خودی دورش را گرفته اند فکر کرده خبری شده و هر روز نظریه پردازی میکند.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    14 16
    بذارید تصویر خوبی ای که از حاتمی کیا در ذهن داشتیم بیشتر از این خدشه دار نشه
  • بی نام US ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    29 9
    ای بابا. ول نمیکنه.
  • علی RO ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    8 0
    تو خوبی ...باشه
  • بی نام GB ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    9 1
    ایراداتی که به فیلمش گرفتن همه ایرادات فنی و تکنیکی ساخت فیلم بوده. حاتمی کیا برای اینکه جواب اون ایرادات رو نده، زده تو جاده خاکی که بقولی رد گم کنه
  • احمد A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    11 0
    خدا عاقبت همه رو به خیر کنه. این یکی خودش تیشه برداشته به ریشه خودش می زنه