نامه‌نیوز نوشت: با رصد این روزهای سپهر سیاست ایران، به روشنی می‌توان دریافت که اصلاح‌طلبان در حال نزدیک شدن به حاکمیت هستند؛ اما آیا این نزدیکی به معنای دوری از سرمایه اجتماعی‌شان است؟

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این گزاره که اصلاح طلبی در گذشته مشی تندی داشته است و اکنون مشی محافظه کاری دارد را به طور کلی رد می کنم و این فرض را منتفی می دانم. اساسا ذات اصلاح طلبی در مشی میانه روی اصلاح طلبانه است. اگر  مصداق اصلاح طلبی را برخی از افرادی که در دوره اصلاحات در داخل کشور بودند و بعضا اصلاح طلب هم بوده اند ولی اکنون خارج از کشور هستند و دیدگاه های دیگری را بیان می کنند، بدانیم، باید بگویم که همان موقع هم از درون جبهه اصلاحات و رهبری آن نسبت به این افراد انتقاد می شد تا تندروی را کنار بگذارند.

او تاکید کرد: فرض را بر این اصل بگذاریم که اصلاح طلبی هیچ گاه دچار تندروی نبوده است و همواره از گفتمان، حقوق شهروندی و حقوق مدنی مخاطبان خود دفاع کرده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: اصلاح طلبی طی این سال ها روندی را دنبال کرده است که بنا بر مقتضیات زمانی و درک واقعی از شرایط زمانه، خودش را با سیستم حاکمیت و سیستم سیاسی - اجتماعی هماهنگ کرده است. طی این سال ها اصلاح طلبان تغییر راهبرد نداشته اند بلکه تغییرات در سطح تاکتیک ها بوده است.

ناصری گفت: واقعیت موجود در کشور موجب شده است تا اصلاح طلبان شعار «همیشه در رقابت های نابرابر توانسته اند کار بزرگی انجام دهند» را در درون گفتمان خودشان پرورش بدهند. اگر شرایط کشور به گونه ای باشد که کارزارهای انتخاباتی کاملا عادلانه و برابر باشد؛ از نظارت استصوابی گرفته تا دیگر مسایل که اینها همواره در جبهه رقیب اصلاحات فعالیت داشته اند؛ اگر کنار بروند حتما جامعه شاهد رقابت های روشن و گزاره های صریح در چارچوب اصلاح طلبی خواهند بود.

عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات در ادامه گفت: اما زمانی که شرایط تنگ می شود و تنگناهایی برای اصلاح طلبان رخ می دهد، ناچار به تغییر تاکتیک هستند که این تغییر گاهی در امر انتخابات خود را نشان می دهد، مثل اینکه برخی از چهره های اصولگرا در لیست فراکسیون اصلاح طلبان می آیند؛ یا تصمیم های دیگری که بر حسب زمانه و شرایط آن اتخاذ می کنند. اما در مجموع این تردیدناپذیر است که اصلاح طلبان تحت هر شرایطی و هر هزینه ای که پرداخت کنند، منافع ملی را بر منافع سیاسی خود ترجیح می دهند.

او در خصوص تغییر تاکتیک اصلاح طلبان با هدف تنش زدایی با حاکمیت گفت: اصلاح طلبان هیچ گاه در پی تنش زایی با حاکمیت نبوده اند؛ ضمن حفظ اصول و گفتمان سیاسی خودشان، همیشه در پی تلاش و ایجاد تفاهم با ارکان حاکمیت بوده اند. اما متأسفانه امروز بخش قابل توجهی از توان سیاسی اجتماعی و مدیریتی اصلاح طلبان خانه نشین است؛ بنابراین در اینجاست که تغییر تاکتیک بایستی انجام شود؛ اما هنر اصلاح طلبان باید این باشد که شرایط در واقعیت های موجود را برای جامعه فراهم کنند و معتقدم تا حد قابل توجهی در این زمینه، موفق بوده اند. نتیجه آن را در تأثیرگذاری شخصیت های کاریزمای جبهه اصلاحات علی رغم محدودیت های موجود، در امر انتخابات شاهد بودیم. این نشان می دهد فاصله ای بین اصلاح طلبی و جامعه مدنی، پدید نیامده است. ضمن اینکه در اصول اصلاح طلبی این موضوع بسیار حائز اهمیت است که با حفظ اصول خود، هیچگاه با حاکمیت درگیر نشود و تنش زایی نکند؛ همچنان که سال 88، هزینه آن را پرداخت کرد.
29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =