تجارت الکترونیک به عنوان محل ارتباط فناوری اطلاعات و بازار کسب و کار سبب شده است که بازار دائمی برای فعالیت و اشتغال عده بسیاری در این زمینه فراهم بیاید، به طور مثال با برقراری ارتباط و پیاده سازی کسب و کار های الکترونیکی در حوزه هایی همچون گردشگری و حتی کشاورزی می توان زمینه توسعه، کسب درآمد، بهره وری و فروش بیشتر را فراهم آورد.

علیرضا پرندوش*:

استاندار گیلان اخیرا در نشستی اظهار داشت: «با خود عهد بسته‌ام که ۵۰ درصد وقتم را صرف بخش گردشگری کنم چون معتقدم ساماندهی این بخش ایجاد شغل و رونق اقتصادی همراه با حفظ فرهنگ و محیط زیست را در پی دارد.»

در اینکه پرداختن به گردشگری و کشاورزی به عنوان محور های اصلی توسعه آن هم در این ابعاد وسیع و با صرف بیش از 50 درصد وقت عالی ترین مقام دولت در استان گیلان موجب ایجاد شغل و رونق اقتصادی همراه با حفظ فرهنگ و محیط زیست می شود شکی نیست، اما سهم تجارت الکترونیک و کسب و کار های اینترنتی از وقت پر ارزش استاندار جوان و محبوب گیلان چقدر است؟

تجارت الكترونيک فرصت های جديدی برای جايگزينی كسب و كار در زمينه های گوناگون به خصوص در زمینه های نشر، حمل و نقل، امور بانكي، خرید، بازاريابي و تبليغات و ... را فراهم كرده است، بنابراين مي توان ضمن گسترش تجارت الکترونيک، کارآفريني را نيز شاهد بود.

کارآفريني لازمه توسعه تجارت الکترونيکی و توسعه تجارت الکترونيکی بستر کارآفرينی است. كارآفريني از طريق تجارت الكترونيک بر خلاف تجارت‌های معمول به زمان و مكان خاص محدود نمی شود.

تجارت الكترونيک به عنوان محل ارتباط فناوری اطلاعات و بازار كسب و كار سبب شده است كه بازار دائمی برای فعاليت و اشتغال عده بسياری در اين زمينه فراهم بيايد، به طور مثال با برقراری ارتباط و پیاده سازی کسب و کار های الکترونیکی در حوزه هایی همچون گردشگری و حتی کشاورزی می توان زمینه توسعه، کسب درآمد، بهره وری و فروش بیشتر را فراهم آورد.

از طرفی نمودار و آمارها به راحتی نشان می دهند که امروزه تجارت الکترونيک، مورد توجه کليه کشورهای پيشرفته و در حال توسعه قرار گرفته و پر درآمد ترین شرکت ها و صنعت ها امروزه بر پایه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک فعالیت می کنند، در ایران نیز چند سالی است که محدود شرکت های برند و معروف در حوزه تجارت الکترونیک در کوتاه ترین زمان به یکی از پر درآمد ترین شرکت ها تبدیل شده و برای هزاران جوان ایرانی شغل ایجاد کرده اند ولی همچنان در کشور و به تبع در استان گیلان هنوز به نحو شايسته و آنطور که باید به اين امر پرداخته نشده است،

استان گیلان بر اساس آخرین آمار منتشر شده در بهمن ماه 1396، با 667 کسب و کار اینترنتی رتبه هشتم کشور را در اختیار دارد، سال گذشته نیز در بهمن ماه با 549 کسب و کار اینترنتی در همین جایگاه هشتم کشور قرار داشت و با وجود افزایش و راه اندازی 118 کسب و کار اینترنتی همچنان در همان رتبه هشم قرار دارد.

برگزاری ده ها استارتاپ و موقیت و درخشش چندین طرح و کسب و کار اینترنتی در سطح ملی، وجود چندین شرکت فعال و معتبر در حوزه تجارت الکترونیک و رتبه هشتم کسب و کار های اینترنتی گیلان در کشور نشانگر آن است که نیروی انسانی متخصص و ظرفیت های لازم در استان برای پرداختن و حمایت هرچه بیشتر از تجارت و کسب و کار های الکترونیکی وجود دارد.

متاسفانه حتی در سطح استان نیز عمدتا فعالیت در این حوزه بیشتر در مرکز استان متمرکز شده و با وجود پتانسیل هایی بسیار خوب در شهرستان های گیلان، تقربا تمامی استارتاپ ها در مرکز استان شکل می گیرند و کمتر به شهرستان ها در این خصوص توجه شده است، این در حالی است که امکان تشکیل تیم های خوب و قوی برای استارتاپ ها در دیگر شهرستان های استان نیز وجود دارد که نیازمند نگاه ویژه و حمایت مسئولین است.

گاها این عدم حمایت ها به فراموشی سپردن و نابودی طرح ها و ایده هایی می انجامد که شاید با اندکی توجه به آن ها بتوان زمینه اشتغالزایی صدها جوان بیکار را فراهم کرد ...

آقای استاندار سهم تجارت الکترونیک و کسب و کار های اینترنتی از وقت پر ارزشتان چقدر است؟

*دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک - دارنده رتبه اول جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال و جشنواره ملی حمایت از پدیدآورندگان محتوای الکترونیکی

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =