روز مهندس شد، نگاه تازه به مهندسان داشته باشید

مسعود شفیعی *

پنجم اسفندماه سالروز تولد دانشمند، فیلسوف، شاعر، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضیدان، منجم، پزشک و معمار و مهندس شهیر ایرانی ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن توسی مشهور به خواجه نصیرالدین توسی است که به همین مناسبت این روز به عنوان "روز ملی مهندس" نامگذاری شده است.

اگرچه رویکرد تخصصی شدن شاخه های مختلف علمی یکی از تفاوتهای بارز فضای علمی و دانشگاهی در عصر حاضر نسبت به اعصار و دوره های پیشین است و اساسا" از هیچ یک از دانشمندان و متخصصان در جامعه امروز انتظار نمی رود که همچون اسلاف خود، در شاخه های مختلف علمی تبحر و تخصص داشته باشند، اما به واقع زندگی شخصیتهای چون خواجه نصیرالدین توسی با آگاهی و اشراف به طیف وسیعی از معارف زمانه خود، میتواند الگویی برای متخصصان روزگار امروز از جمله مهندسان باشد.

نیک میدانیم که مهندسی علم اندازه گیری، محاسبه، تجزیه و تحلیل و ارائه راه حلهای بدیع برای مسائل سخت و دشوار است، اما رسالت مهندسان فراتر از ارائه راه حلهای فنی است و چنانچه شخصیتی جامع الأطراف چون خواجه نصیرالدین توسی را به عنوان الگوی مهندسان در دایره تمدنی ایران بزرگ می شناسیم، باید روش و منش این معلم اخلاق را نیز سرلوحه کار حرفه ای مهندسی در کشور قرار دهیم.

مهندسان اگرچه زمینه ساز هرگونه تحول و پیشرفت فنی در جامعه امروز شناخته میشوند و بار عبور از مشکلات سخت در عرصه های اجرایی عمدتا" بر دوش آنها قرار گرفته است، اما آن مهندسی میتواند در شرایط محدودیتها و موانع مورد اتکای جامعه خویش باشد و جامعه خود را در مسیری رو به جلو به حرکت درآورد که فراتر از نگاه فردی، به مصالح کلان جامعه و مردم بیاندیشد و هرگز رسالتهای حرفه ای خود را فدای نگرشهای شخصی و صنفی ننماید.

در این میان، اهمیت مهندسی نقشه برداری به عنوان یکی از تخصصهای مهم مورد نیاز جامعه، که در واقع پایه و اساس انجام فعالیتهای مهندسی در سایر شاخه ها و گرایشها محسوب میشود، نباید مورد غفلت واقع شود، چراکه برای اثربخشی بیشتر حرفه مهندسی در کشور لازم است، نگاه ویژه ای به این رشته در کشور شکل گیرد و قطعا عملکرد مهندسان فعال در عرصه اطلاعات مکانی در بازتعریف نگاه جامعه به آن، غیرقابل است.

نگاه جدید به رشته مهندسی نقشه برداری باید برگرفته از نیازهای واقعی جامعه، رسالتهای حرفه ای و تلاش و همت متخصصان این رشته باشد.

* رئیس سازمان نقشه برداری کشور به مناسبت روز ملی مهندس

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    1 0
    ایکاش مهندسین مشابه پزشکان ارج و قرب داشتند یک پزشک اگر کوتاهی کند جان یک نفر به خطر می افتد اما اگر یک مهندس کوتاهی کند جان چند نفر در یک خانه یا کارخانه به خطر می افتد. مشکل عمده ما مهندسین این هست که شخصی اگر بقالی می روند یک ادامس بخرد درخواست تخفیف ندارد اما برای نقشه کشی بنا یا نظارت یا طراحی تقاضای تخفیف بالای 50 درصد دارد و اخیرا هم که نامه اخوندی وزیر مسکن که مایه درد و رنج مهندسین شده است.
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    1 0
    بله نگاه تازه ای به ما کردند بعد شانزده سال سابقه کار در شرکت عمرانی با مدرک کارشناسی ارشد هشت ماهه حقوق نگرفتیم. از این همه تلاش خسته نباشند.