وقتی بانک ها با نرخ 20 درصد سپرده گذاری می کنند حتما باید افزایش نرخ سود سپرده های را از جایی تامین کنند و آن هم حتما افزایش نرخ سود تسهیلات خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اتاق تهران ،رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران می گوید افزایش نرخ تسهیلات بانک ها و بازگرداندن آن به 20 درصد در شرایطی که دولت و بانک مرکزی تلاش زیادی برای کاهش نرخ سود بانکی داشتند و این موضوع را یکی از برنامه های مهم دولت در حمایت از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور اعلام کردند، یک عقب گرد محسوب می شود.

محمد رضا نجفی منش می گوید:«در شرایطی که دولت و بانک مرکزی تلاش بسیاری کرد تا بانک ها را کاهش سود مجبور کند، حالا دادن مجوز دوباره برای افزایش نرخ سود بانکی آن هم تا 20 درصد چراغ سبز دوباره و آدرس غلط دادن به مردم محسوب می شود به این معنی که پول ها و منابع خود را به جای اینکه در تولید مولد کشور سرمایه گذاری کنید آن را به بانک ها ببرید و سود بیشتر بگیرید. کاری که حتما فرهنگ سازی اشتباه در جامعه است.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید:« وقتی سود بانکی از 18 درصد دوباره به 20 درصد بر می گردد، در واقع هزینه های تولید در کشور بالا می رود و قیمت تمام شده کالاهای تولید شده؛ زیرا هزینه های مالی واحدها و عدد نرخ سودهای بانکی برای تسهیلاتی که ارائه می دهند افزایش می یابد؛ شما در نظر داشته باشید تولید کنندگان ایرانی باید با تولیدکنندگان کشورهای دیگر در بازارهای صادراتی رقابت کنند آن هم در شرایطی که در بیشتر کشورهای جهان نرخ سودهای تسهیلات بانکی که فعالان اقتصادی داده می شود، 2، 3 درصد است ولی ما اینجا باید نرخ سود بالای 20 درصد را پرداخت کنیم و این یعنی افزایش هزینه تمام شده تولید.»

او در ادامه با بیان اینکه دولت باید مجموع سرمایه های بانک ها را افزایش دهد، می گوید:« وقتی بانک ها با نرخ 20 درصد سپرده گذاری می کنند حتما باید افزایش نرخ سود سپرده های را از جایی تامین کنند و آن هم حتما افزایش نرخ سود تسهیلات خواهد بود، مگر اینکه دولت برای این راهکاری بیندیشد که من بعید می دانم.»

نجفی منش در بخش دیگری از صحبت هایش در پاسخ به اینکه آیا افزایش نرخ سود بانکی دوباره به 20 درصد توانسته است به آرامش بازار منجر شود، می گوید:« ممکن است در کوتاه مدت و مقطعی این اقدام باعث جمع آوری پول از سطح بازار و سپرده گذاری در بانک ها شود، ولی در طولانی مدت کارگشا نخواهد بود زیرا برنامه ای منسجم نیست. به اعتقاد من دولت باید برای ارز به فکر راهکارهای اساسی باشد که یکی از آن ها مدیریت صحیح بازار و دیگری تک نرخی کردن قیمت ارز است.»

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    7 1
    عزيزجان ٤٠ سال تحت عنوان حمايت از توليد داخلى با تعرفه هاى گمركى منسوخ در جهان قيمت هاى گران بر مصرف كننده زير فشار ايرانى تحميل شده و كماكان هم ميشه ، انصافاً از شما مى پرسم كدام كالاى صنعتى و توليدى كشورمان قابليت صادراتى و حضور در بازارهاى جهانى را دارند كه حالا با افزايش دو درصدى سود سپرده نگران رقابت در بازارهاى صادراتى هستيد..با هم روراست باشيم فكر نمى كنيد شما داريد ادرس اشتباه مى دهيد؟
  • بی نام A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    6 0
    باید دلیل و آمار صحبت کرد آیا در این مدتی که نرخ سود سپرده پایین آمد تسهیلات ارزان به تولید و حتی غیر تولید داده شد؟ آیا تولید کشور بالاتر رفت؟ بنظرم نمی شود فقط تک بعدی نگاه کرد و با این نظرات غیر کارشناسی و تکرار کلیشه های اقتصادی غیر منطبق با واقعیات جامعه ایران نسخه های غلط پیچید هیچ کجای شرایط اقتصادی ایران شباهتی به بازار جهانی ندارد که الگوی کشورهای دیگر را برای تولید مثال می زنند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    9 0
    برای خودتون می بافید؟ کدوم تولید؟ سرمایه اگر در بانک نخوابه وارد بازار سکه و طلا و دلار میشه نه تولید. چون زیرساخت های تولید فراهم نشده و اقتصاد سالمی نداریم. پس همون بهتر که بصورت سپرده باشه تا حداقل تورم ایجاد نکنه. هروقت زیرساخت ها و شرایط تولید فراهم شد از این نسخه ها بپیچید.
  • احمد A1 ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    0 0
    اولا خاک توسر اون بانکی که می خواد درامدش از سود تسهیلات مردم باشه دوم بانکها با این پولهایی که داران با احداث کارخانجات بزرگ معادن استخراج وپروژهای خدماتی وتفریحی هم سود خوبی به مردم بدن هم مردم می رن سر کار وسودفراوانی می کنن مطمئن باشن که مردم هم هرچی دلار وطلا خریدن بفروشن تبدیل به ریال کنن وقتی دلار وطلا طرفدار نداشته باشه به شدت قیمتشون میاد پایین با این ارزش ارزی که داریم و اقتصادی که داریم ونرخ تورم بسیار بالا بهترین راه حل است .درضمن صعود بسیار بالای دلار نتیجه 15درصد کردن سود بانکی است سود بانکی باید مطابق با نرخ تورم محاسبه بشه