حوزه بهداشت و سلامت شهرستان سقز در چه وضعیتی قرار دارد؟

کاهش هزینه دارو و درمان، ارتقای خدمات تشخیصی و سلامت، بهبود وضعیت تجهیزات و ورود دستگاه های تشخیص پیشرفته به شهرستان ها، توسعه فعالیت های عمرانی و... از جمله مزایای طرح تحول نظام سلامت بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سقز، شهرستان سقز بعد از سنندج دومین شهر پر جمعیت استان کردستان می باشد که در حوزه های مختلف دارای مشکلاتی است که برای مرتفع شدن این مسائل نیازمند اختصاص بودجه های جهشی و توجه جدی مسئولان در سطح استانی و ملی است. در این راستا برای بررسی وضعیت و مشکلات حوزه بهداشت و درمان سقز مصاحبه ای را با دکتر سرکوت غوثی مدیر شبکه این شهرستان انجام داده ایم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد:

بنظرتان طرح تحول سلامت مزایا و دستاوردی برای سقز به همراه داشته است؟

طرح تحول نظام سلامت مزایای مناسبی برای جامعه داشته است. کاهش هزینه دارو و درمان، ارتقای خدمات تشخیصی و سلامت، بهبود وضعیت تجهیزات و ورود دستگاه های تشخیص پیشرفته به شهرستان ها، توسعه فعالیت های عمرانی و... از جمله مزایای این طرح بوده است، که آثار و روندی مطلوب تری نسبت به گذشته برای مردم داشته و لازمست با جدیت ادامه پیدا کند.
تجهیز بیمارستان امام به دستگاه های پیشرفته همچون ام آر ای، سی تی اسکن رنگی، رادیولوژی دیجیتال و...، ساخت اوژانس و نوسازی قسمت های مختلف این بیمارستان، افتتاح چندین مرکز سلامت از جمله این موارد است.


وضعیت فعلی درمانگاه تخصصی را چگونه ارزیابی می کنید؟ مراحل احداث درمانگاه تخصصی سقز در محله شهدا در چه وضعیتی است؟

وضعیت فعلی درمانگاه تخصصی بیمارستان مناسب و درخور شهروندان نیست.
درمانگاه تخصصی با بخش های مختلف در 3 طبقه در خیابان شهدا ساخته شده و بزودی افتتاح می شود، با افتتاح آن قسمت عمده ویزیت پزشکان متخصص به این درمانگاه منتقل شده، که در تکریم ارباب رجوع، ساماندهی برنامه کاری پزشکان و بهبود خدمات رسانی موثر خواهد بود

آیا ایجاد چند کلینیک شبانه روزی در سطح شهر در ارتقای سطح سلامت اجتماعی تاثیری داشته است؟

از اقدامات مناسب چند سال گذشته تمرکز زدایی از خدمات درمانی و ایجاد چند کلینیک شبانه روزی توسط بخش خصوصی در نقاط مختلف شهر است. این مساله در کاهش مراجعات به بیمارستان، دسترسی مناسب تر شهروندان و ارتقای سطح خدمات درمانی موثر بوده است.


دلیل کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص در برخی بخش ها چه هست؟

یکی از مشکلات شهرستان ها کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص در بخش هایی نظیر: قلب، کلیه، مغز و اعصاب و... است. تاخیر در پرداخت برخی مزایا و کارانه پزشکان باید برطرف شود تا بتوان در درمانگاه های تخصصی بیمارستان بیشتر از ظرفیت آنان استفاده کرد، البته وضعیت پرداخت در استان کردستان و با تلاش های دانشگاه علوم پزشکی بهتر از استان های دیگر است.

میزان رضایت مردم از خدمات درمانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ روشی برای سنجش این قضیه وجود دارد؟

از کانال های مختلف نظارتی درون دستگاهی، صندوق های ارتباط با مردم و همچنین ادارات نظارتی مافوق بصورت ماهانه عملکرد واحدها و میزان رضایت مردم سنجیده و تصمیمات لازم برای حل مشکلات احتمالی انجام می شود. برخی مشکلات هم نظیر کمبود فضای فیزیکی یا فرسودگی بیمارستان فعلی و نیز کمبود متخصص در برخی رسته ها وجود دارد که برای حل آنان اقدامات مناسبی شده و امیدواریم با افتتاح بیمارستان 235 تختخوابی بسیاری از این کمبودها برطرف و به سمت تبدیل شدن سقز به قطب درمانی در منطقه تبدیل شود.

آیا هم اکنون قضیه زیرمیزی در سقز وجود دارد؟
قضیه زیرمیزی بسیار کاهش و به ندرت اتفاق افتاده و اگر موارد کمی که بوده پیگیری و مطابق قانون برخورد شده است و در حال حاضر شکایتی در این مورد نداشته ایم.

با توجه به حساسیت خاص زباله های عفونی نحوه جمع آوری و دفن آن چگونه انجام می شود؟

بحث زباله های عفونی از حساست خاصی برخوردار بوده و تمامی مراحل از تفکیک، جداسازی، انتقال به مرکز و بی خطرسازی با رعایت ملاحظات و توسط دستگاه صورت می گیرد و کیسه ها و سطل های مخصوصی برای این کار درنظر گرفته شده است.


آیا مجتمع عالی سلامت سقز راه اندازی می شود؟ و در صورت دایر شدن چه رشته هایی پذیرش می شود؟

رایزنی ها و پیگیری های زیادی از سوی دانشگاه علوم پزشکی، نماینده مجلس، فرمانداری ویژه و... برای راه اندازی مجتمع سلامت سقز انجام و برخی بسترها را فراهم نموده ایم، طبق وعده ای که به ما داده اند از مهر 97 این مجتمع در رشته پرستاری دانشجو پذیرش می کند و در سال های آینده در رشته های دیگر نظیر فوریت های پزشکی، مامایی و... نیز پذیرش خواهیم داشت .


آیا تجهیزات آزمایشگاه های سقز قابل اعتماد است؟ اینکه گفته می شود در آزمایشگاه های سقز از کیت های چینی استفاده می شود، لذا جواب تست ها قابل اعتماد نیست، نظرتان چیست؟

هنوز به نقطه کاملا مطلوب نرسیده ایم، اما برای نمونه آزمایشگاه مرکزی شبکه بهداشت پیشرفت های خوبی داشته، سرولوژی و بیوشیمی آن از نوع آلمانی و انگلیسی بوده، کیت های آزمایشات هورمونز از نوع مونوبایند امریکایی، کنترل کیفیت آزمایشگاه از نوع اروپایی و... بوده و لذا تجهیزات به روز و جای اعتماد است و نگرانی در این مورد وجود ندارد.

آیا نظارتی بر اغذیه فروشی ها، مواد غذایی، آرایشگاه ها و... صورت می گیرد؟

نظارت بر اغذیه فروشی ها، مواد غذایی، آرایشگاه ها و... به لحاظ بهداشتی از طریق مامورین بهداشت محیط انجام می شود. شهروندان نیز باید روی این مسئله حساس بوده و هرگونه موارد غیربهداشتی را به شماره تلفن 190 اطلاع دهند.

در مورد معضلات بهداشتی ناشی از وجود مراکز نگهداری و عرضه دام در محله تازآباد چه اقدامی انجام داده اید؟ آیا نتیجه در بر داشته است؟

جلسات متعددی در این رابطه با حضور دستگاه های عضو کارگروه بهداشت برگزار شده و بارها این مشکلات و لزوم ساماندهی آنها و منتقل نمودن به جایی دیگر مطرح شده و از خود مردم منطقه نیز درخواست همیاری و همراهی شده، شهرداری و دادستانی نیز به مساله ورد کردند، اما تا امروز نتیجه قطعی نگرفته ایم که امیدواریم دوباره مساله را پیگیری و با همکاری چوبداران این دام ها به مرکز عرضه دام قشلاق منتقل شوند و این معضل بهداشتی حل شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =