کودکان از یک‌سالگی باید توسط دندان‌پزشکان معاینه شوند

بیشتر والدین از سلامت دهان و دندان فرزندان خود غافلند و دلیل اصلی این موضوع، عدم آموزش کافی و ارائه مشاوره‌های لازم به آن‌هاست. به گفته کارشناسان، کودکان باید از یک‌سالگی توسط دندان‌پزشک معاینه شوند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سیناپرس، قواعد و قوانین زیادی وجود دارد که والدین و به‌ویژه افرادی که تازه صاحب فرزند شده‌اند باید از آن پیروی کنند؛ اما اجرای تمام‌وکمال آن‌ها بسیار دشوار است. مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که بسیاری از والدین نسبت به سلامت و بهداشت دهان و دندان کودکان خود بی‌توجهند و معمولا به‌طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کنند.

البته والدین مقصر اصلی تمام این داستان نیستند. مطالعات انجام‌شده روی ۸۰۰ پدر و مادر نشان می‌دهد که بیشتر آن‌ها اطلاعات لازم درباره زمان مناسب و دوره‌های ضروری بازدید توسط دندان‌پزشک را دریافت نکرده‌اند و در این مورد آگاهی ندارند. در این میان مشخص شد که تنها ۳۰ درصد از والدین می‌دانند که نخستین بررسی دندان‌های کودکشان توسط دندان‌پزشک باید در یک‌سالگی انجام شود.

نکته جالب در این میان، عدم اطلاع‌رسانی این موضوع از سوی پزشک به آن‌ها بوده است و آن‌ها عموما این موضوع را از بستگان و آشنایان خود شنیده‌اند؛ درحالی‌که دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند کودکان در یک‌سالگی حتما باید توسط دندان‌پزشک ویزیت شوند و شرایط دهان و دندان آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

به‌طور عادی، حدود نیمی از والدینی که دراین پژوهش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نخستین وقت دندان‌پزشکی برای کودکانشان را در ۲ تا ۳‌سالگی گرفته‌اند. این مسئله از آن‌رو اهمیت دارد که بهداشت و نحوه تمیز کردن دندان‌ها و بررسی چگونگی سلامت لثه و دندان‌های کودک باید توسط متخصصین و به‌خوبی و البته در زمان مناسب رصد شود.

از سوی دیگر، معمولا مراجعه به دندان‌پزشک برای بسیاری از بزرگ‌سالان، تجربه‌ای ناخوشایند است و باید پذیرفت که برای کودکان نیز می‌تواند وحشتناک باشد. توصیه می‌شود که والدین، کودک را برای این مسئله که فرد دیگری دهان و دندان‌های آن‌ها را وارسی کند، آماده کنند. اگرچه اصولا معاینات دندان‌پزشکی امر دل‌پذیری نیست، اما نباید فراموش کرد که بهداشت دهان، شاخصی کلی از سلامت عمومی محسوب می‌شود و نگهداری مناسب و تمیز کردن منظم دندان‌ها بهترین کاری است که می‌توانید برای کودکان خود انجام دهید.

بااین‌حال، بسیاری از والدین در این تحقیق گزارش داده‌اند که به تصورشان، مشاهده دندان‌ها و دیدن سطح آن‌ها برای اطمینان از سالم بودنشان کافی است. سارا کلارک (Sarah Clark) سرپرست این پروژه تحقیقاتی درباره اهمیت پایش سلامت دندان کودکان می‌گوید: « والدین ممکن است تحلیل رفتن و آسیب‌های دندانی را تا زمان ایجاد تغییر رنگ روی سطح دندان تشخیص ندهند. مشکلات به وجود آمده برای دندان در چنین مراحلی معمولا قابل‌توجه است. درمان اولیه دندان‌پزشکی در اولین نشانه فساد ممکن است مانع مشکلات دندان‌پزشکی قابل‌توجهی در ریشه‌ها شود، به همین دلیل است که مراجعه به دندان‌پزشک در طول دوران کودکی بسیار مهم است.»

نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد در خانواده‌هایی که دارای درآمد کم و تحصیلات پایین هستند، احتمال دریافت مشاوره‌های مناسب پزشکی نیز کمتر است. این موضوع می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد، زیرا کودکان کم‌درآمد دارای میزان بالای زخم‌های زودرس در دوران کودکی هستند و از مراقبت‌های اولیه دندان نیز بی‌بهره خواهند بود.

پژوهشگران توصیه می‌کنند والدین و به‌ویژه کسانی که تازه دارای فرزند شده‌اند، حتما مشاوره‌های لازم پزشکی را درباره سلامت دهان و دندان کودک خود دریافت کنند و به اهمیت دندان‌پزشکی در سلامت کودکشان واقف باشند. در حقیقت والدین باید از پزشک فرزند خود یا دندان‌پزشک خود بخواهند در مورد چگونگی شروع بررسی‌های دندان‌پزشکی و چگونگی حفظ سلامت دندان‌های کودک و برای حفظ سلامتی او توضیح دهد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
    5 0
    آره این پزشکان کم از مردم پول می‌گیرند اینم روش. این قانون قواعد مال جوامعیه که پزشکان بر حسب وظیفه و با مبلغی بسار نا چیز به وظیفه خود عمل می کنند شما خبر آنلاین هم در راستای مافیای پزشکی اران گام بر ندار .