ایرنا نوشت: عضو هیات بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردان به طور کلی سه برابر بیش از زنان در حوادث جان می بازند و در ایران که حوادث رانندگی مهمترین حادثه مرگ آور است، میزان مرگ مردان در تصادفات رانندگی 3.5 بیش از زنان است.

غلامرضا معصومی روز جمعه  درهفته سلامت مردان (اول تا هفتم اسفند) افزود: حساس سازی و تبیین جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه و ایجاد فرهنگ توجه به سلامت قبل از بیماری، پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری ها و بدون علامت در جامعه مردان و کم توجهی مردان به سلامت خود از جمله علل نامگذاری هفته اول اسفند هر سال به عنوان هفته ملی سلامت مردان از سال 1385 تاکنون است.

وی افزود: حوادث یکی از مهمترین علل مرگ در جهان به خصوص برای مردان است، گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که سالانه 5.1 میلیون نفر به علت حوادث (هر 6 ثانیه یک نفر) در جهان جان خود را از دست می دهند و مرگ ناشی از حوادث 1.7 برابر بیش از مجموع مرگه ای ناشی از HIV/AIDS، سل و مالاریا است.
این متخصص طب اورژانس افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی حوادث عامل 9 درصد مرگ ها و 12 درصد بار بیماری ها در جهان است. بیش از 50 درصد مرگ ناشی از حوادث در گروه سنی 15-44 سال و بیش از 90 درصد مرگ ناشی از حوادث در کشورهایی با درآمد کم و متوسط رخ می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مردان دو برابر بیش از زنان در حوادث فوت می کنند و سه چهارم موارد فوت ناشی از حوادث ترافیکی و چهار پنجم موارد فوت ناشی از دگرکشی و 90 درصد موارد فوت ناشی از جنگ برای مردان رخ می دهد.
معصومی افزود: از سنین کودکی مردان بیش از زنان در معرض خطر حوادث ترافیکی هستند. حدو 73درصد موارد مرگ و میر حوادث ترافیکی در مردان رخ می دهد. در میان رانندگان جوان، مردان جوان زیر 25 سال تقریبا سه برابر بیش از زنان همین گروه سنی در معرض خطر فوت ناشی از حوادث رانندگی قرار دارند.

*حوادث رانندگی در ایران
عضو هیات بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت با اشاره به آمار حوادث در ایران گفت: سالانه حدود 16 هزار نفر در ایران بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهد و این حوادث در مردان 3.5 برابر زنان قربانی می گیرد.
وی افزود: مهمترین اقدام برای پیشگیری از تصادف های رانندگی این است که هنگام رانندگی کمربند ایمنی را ببندیم، هنگام عصبانیت، خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکنیم، فاصله مطمئنه را رعایت کنیم. هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنیم و از حرکت های نمایشی، سرعت و سبقت غیر مجاز و تجاوز به حریم عابران پیاده خودداری کنیم، مسائلی که گر چه ساده و بدیهی به نظرمی رسد اما معمولا یکی از همین اعمال عامل تصادف و خسارت جانی است.

*مردان 1.2 برابر زنان در حوادث سوختگی جان می بازند
رئیس سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: سوختگی یکی دیگر از حوادث مهم و منجر به مرگ و معلولیت در ایران است. 4.7 درصد مرگ های غیر طبیعی در ایران بر اثر سوختگی رخ می دهد که میزان آن در مردان 1.2 برابر زنان است. مهمترین راه پیشگیری از سوختگی نیز رعایت یکسری اصول ساده و بدیهی پیشگیرانه است که معمولا رعایت نکردن آنها موجب خسارت های جبران ناپذیر می شود.
معصومی گفت: استفاده از بخاری برقی در حمام، انداختن اسپری ها داخل آتش، کشیدن سیگار در رختخواب و هنگام چرت زدن و باز ماندن شیر گاز از جمله عوامل سوختگی است. دور نگهداشتن بخاری و چراغ نفتی از پرده و لوازم قابل احتراق، خشک کردن لباس روی بخاری از دیگر عوامل آتش سوزی است.
وی تاکید کرد: همه مردم باید بدانند که در صورت استشمام بوی گاز باید بلافاصله پنجره ها را باز کنند، شیر گاز را ببندند و از روشن کردن کلید برق یا کبریت خودداری کنند.

*غرق شدگی در مردان 6.7 برابر زنان
این متخصص طب اورژانس با اشاره به غرق شدگی به عنوان دیگر حادثه مرگ آور در ایران گفت: 2.4 درصد مرگ های غیر طبیعی در ایران به علت غرق شدگی رخ می دهد که در مردان 6.7 برابر زنان است. پرهیز از شنا در اماکن شنا ممنوع، فراگرفتن فنون و مهارت های شنا قبل از اقدام به شنا کردن، توجه به علایم هشدار در سواحل دریاها و رودخانه ها، پرهیز از شنا کردن یک نفره و تنها و خروج از آب در صورت شنیدن صدای رعد و برق یا مواج شدن آب و پرهیز از شوخی کردن در آب و شنا کردن پس از مصرف دارو از جمله اصول پیشگیری از غرق شدگی از است که رعایت آنها از حوادث دردناک و غم انگیز غرق شدگی جلوگیری می کند.

*برق گرفتگی در مردان 7.6 برابر زنان
معصومی به برق گرفتگی به عنوان دیگر حادثه مرگ آور در ایران اشاره کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: دو درصد مرگ های غیر طبیعی در ایران بر اثر برق گرفتگی رخ می دکهد که بر اساس آمار وزارت بهداشت میزان مرگ های ناشی از آن در مردان ایرانی 7.6 برابر زنان است.
این متخصص طب اورژانس تاکید کرد: با چند راهکار ساده می توان از برق گرفتی جلوگیری کرد. اینکه هیچگاه با دست خیس به لوازم برقی دست نزنیم..هنگام تعویض لامپ، کلید، پریز یا تعمیر هر وسیله برقی دیگر، برق را از فیوز قطع کنیم و هنگام کار با وسایل برقی از قطعه های تخته خشک یا صفحه لاستیکی ضخیم در زیر پا استفاده کنیم.
عضو هیات بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت به گازگرفتگی نیز اشاره کرد و گفت: مسمومیت با مونوکسیدکربن 1.7 درصد مرگ های غیر طبیعی را در ایران تشکیل می دهد که میزان مرگ های ناشی از آن در مردان 3.3 برابر زنان است، راه حل پیشگیری از این حادثه نیز ساده است، کافی است دود کش بخاری و لوازم گرمایشی در منازل و محیط های بسته سالم باشد و حتما توسط یک فرد کارشناس و مسلط به این کار انجام شود.
وی گفت: هرگز نباید از بخاری بدون دودکش استفاده شود و هنگامی که بخاری کار می کند، لوله دودکش باید داغ باشد و این نشانه سالم بودن و نداشتن نشتی آن است، نصب آبگرمکن در حمام ممنوع و بسیار خطرناک است. لازم است هر چند وقت یک بار لوازم گرمایشی با حضور یک فرد متخصص کنترل و بازبینی شود. همچنین از روشن گذاشتن خودرو در پارکینگ باید خودداری کرد و به هیچ وجه نباید برای گرم کردن خودرو در فصول سرد سال از گاز پیک نیک استفاده کرد.
این متخصص طب اورژانس گفت: هفته سلامت مردان فرصت مناسبی است که رسانه ها و روزنامه نگاران با تولید گزارش و مصاحبه های آگاهی بخش و پیشگیرانه مردم را نسبت به روش های پیشگیری از حوادث که در کنار بیماری های غیر واگیر مثل بیماری های قلبی-عروقی، سکته، سرطان و دیابت ( که آنها نیز قابل پیشگیری هستند) عامل مهم مرگ ایرانیان است، اقدام کنند.

 

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =