ایرنا نوشت: کوهنورد شیرازی با سابقه فتح قله هایی از رشته کوه هیمالیا گفت: هواپیمای تهران - یاسوج در منطقه ای از قُله 'نول شمالی' از سلسله قله های کوه دنا به ارتفاع 3900 متر سقوط کرده و پیکرهای جانباختگان این حادثه در محدوده ای به وسعت یک زمین فوتبال پراکنده هستند.

آرمان شهپری فاتح قله هشت هزار 160 متری مانسلو در رشته کوه های هیمالیا که برای کمک رسانی به منطقه سقوط هواپیما اعزام شده است، روز جمعه درگفت و گو با ایرنا افزود: انتقال پیکرهای همه جانباختگان این حادثه با وجود بارش برق و احتمال سقوط بهمن در این شرایط بسیار سخت است.

این هیمالیانورد افزود: هواپیما 200 متر پایین تر از قُله سقوط کرده است و چون محل سقوط دارای شیب بسیار تند و صعب العبور است برای جمع آوری بقیه اجساد نیاز به زمان بیشتری است.

وی اضافه کرد: بزرگترین مشکلی که هنگام امداد رسانی در بالای قُله وجود داشت ، حضور تعداد زیادی افراد عادی و غیرحرفه ای بود که این امر مشکلاتی را ایجاد کرد و ما نیز بخش زیادی از نیروی خود را صرف کمک به این افراد کردیم چرا که امکان تلفات در میان این افراد هم وجود داشت .

شهیری ادامه داد : به مدت 2 روز در بالای قُله بودیم که سرمای هوا 30 درجه زیر صفر بود و از آنجا که برف شروع به باریدن کرد مجبور شدیم قُله را ترک کنیم تا در شرایط آب و هوایی بهتر بتوان اجساد را که در ابعادی به وسعت یک زمین فوتبال پخش شده است را منتقل کرد.

وی اظهار کرد: پس از بارش برف امکان سقوط بهمن زیاد است از این رو باید پس از اینکه برف ها یخ زدند کار جمع اوری اجساد را شروع کرد و حداقل باید پنج روز از زمان بارش برف گذشته باشد تا امدادگران دچار بهمن نشوند .

شهپری ادامه داد: از تیم 30 نفره کوهنوردی استان فارس که به منطقه سقوط هواپیما اعزام شده بودند ، تنها سه کوهنورد که هیمالیا را فتح کرده بودند به همراه چهار اسکی باز نخستین تیمی بودند که در بالای قله حضور یافتند و برای ادامه امداد نیز حاضر هستیم هر زمان که نیاز باشد به محل برویم .

این کوهنورد شیرازی افزود: در این عملیات با تجهیزات خودمان که مخصوص کوهنوردی در مناطق برفی است استفاده کردیم و برای ادامه عملیات نیز فقط باید از تعداد زیادی کوهنوردان حرفه ای استفاده شود چرا که با توجه به سنگینی برخی اجساد، انتقال آنها به تنهایی میسر نیست.

شهپری گفت: برای انتقال دیگر اجساد نیاز به 500 کوهنورد حرفه ای است و کاری از افراد امدادگر غیر کوهنورد در محل سقوط هواپیما ساخته نیست.

آرمان شهپری و میلاد کشاوررزی دو کوهنورد شیرازی که آبان ماه 96 موفق شدند قله هشت هزار و 163 متری ' مانسلو ' در رشته کوه هیمالیا را فتح کنند در بین نفرات اعزامی از استان فارس بودند.

پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یکشنبه 29 بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد.

این هواپیما از نوع «ای تی آر 72» پس از 55 دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل خارج ‌شد و بر اساس اعلام نهادهای ذیربط خبر سقوط آن در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در 14 مایلی فرودگاه یاسوج اتفاق افتاد.

رشته‌کوه دنا، بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط ‌الرأسی به طول تقریبی 90 کیلومتر است.

کوه دنا بام زاگرس با ارتفاع 4 هزار و 435 متر در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

رشته‌کوه دنا 49 قله بالای چهار هزار متر دارد و بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر ازاین ارتفاع در ایران به این رشته‌کوه تعلق دارد که نول شمالی محل سقوط این هواپیما یکی از این قله ها است.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =