۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸

عدم ارتباط بین بخش هاى علمى و دانشگاهى کشور با بخش هاى اقتصادى و صنعتى کشور، شرایطى را پدید اورده که دانشجویان پس از فارغ التحصیلى به جاى استفاده از اموخته هاى دانشگاهى بیشتر متکى به تجربیات افراد شاغل در بازار کار و صنعت هستند.

امیرحسین ندائى*:

در شرایطی زندگی میکنیم که وقت گذاشتن برای شروع یک شغل آزاد نتیجه بهتری خواهد داشت تا صرف وقت برای دریافت مدرک از دانشگاه های غیر دولتی یا حتی دولتی با اینده ای نامعلوم برپایه واژه شاید، شاید شاغل بشویم شاید نه!
درحالی که،برخی رشته ها حتی بازار کار ندارند و آینده بسیاری از دانشجویان یا به بیکاری ختم میشود یا به شغل های کاذب!!!

جمعیت قابل تاملی از کل بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، یکی از مهم ترین معضلات و مسائل کشور در مورد بیکاری دانشجويان، عدم موفقیت افرادی است که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی امکان راهیابی به بازار کار را ندارند.

به عبارتی، درصدی از جمعیت فعال جامعه که براى افزودن بر دانش و تخصص خود راهی دانشگاه ها می شوند و چندسال از وقت خود را صرف دريافت مدرك از دانشگاه مورد نظر ميكنند و این مسئله باعث تاخیر چندساله آنها براى ورود به بازار کار می شود، به جای اینکه بتوانند ورود بهترى به بازار کار داشته باشند، به درب های بسته بازار كار ميخورند. درواقع ورود به واحدهاى اقتصادى كشور تبديل به دغدغه اول فارغ التحصيلان دانشگاهى شده است.

عدم ارتباط بين بخش هاى علمى و دانشگاهى كشور با بخش هاى اقتصادى و صنعتى كشور، شرايطى را پديد اورده كه دانشجويان پس از فارغ التحصيلى به جاى استفاده از اموخته هاى دانشگاهى بيشتر متكى به تجربيات افراد شاغل در بازار كار و صنعت هستند.

ايا ما دانشجويان نگران اينده شغلى خود هستيم يا خير؟
در ارديبهشت ماه سال جارى مديركل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم تحقيقات و فناورى بيان كرد، ٦٥ درصد دانشجويان نگران آينده شغلى خود هستند.
پس اين آمار نشان دهنده اين است كه اين مسئله،مسئله بى اهميت و پيش پا افتاده اى براى دانشجويان نيست.

راه حل هاى پيشنهادى خود دانشجويان براى اين معضل چيست؟

برخى بيان داشته اند كه، چنانچه دانشگاه ها هنگام انتخاب رشته بر اساس نياز به بازار كار دانشجو جذب كنند،در اين صورت دانشجوايان پس از فارغ التحصيلى ديگر بيكار نخواهند بود و به راحتى جذب بازار كار و شغل دلخواه خود مي شوند.

عده اى هم بيان داشته اند كه، بين دروس دانشگاهى و اينده شغلى دانشجويان شكاف زيادى وجود دارد و دانشگاه ها بايد زمينه اشتغال را فراهم كنند و دانشجويان با توجه به مهارت هاى كسب كرده جذب بازار كار شوند تا شكاف بين آموخته هاى دانشگاهى و آينده شغلى دانشجويان پر شود و ارتباط لازمه ايجاد شود.

در حال حاضر و با شرايط موجود،آماده سازى دانشجويان براى ورود به بازار كار برعهده اموزش عالى كشور است و بايد ديد مسئولان سازمان هاى مربوطه چگونه به وظايف خود در اين عرصه عمل ميكنند.

*رئیس کمیته دانشجویی حزب اراده ملت شعبه لاهیجان
46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =