سخنگوی قوه قضاییه امروز بر خلاف نشست های خبری قبلی، به صورت تلگرافی و بسیار خلاصه، جواب خبرنگاران را می داد. او درباره سئوالاتی که درباره پرونده های روز قضایی مانند اجرای حبس زاکانی بود، با توضیح مواد قانون آیین دادرسی، کمتر به جنبه خبری پاسخ خود توجه داشت و ترجیح داد مواد قانون را تشریح کند

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست يكصد و بيست و پنجم خود با خبرنگاران ضمن تسلیت به بازماندگان سانحه هوایی تهران-یاسوج از مسئولان خواست رسیدگی به این موضوع را هر چه سریعتر انجام دهند.

معاون اول دستگاه قضایی درباره وقایع خیابان پاسداران هم گفت: همانطور که مردم شاهد بودند، برخی از افراد که داعش‌گونه به نظم و امنیت مردم تعرض کردند در خیابان پاسداران باعث مشکل شدند و مخل زندگی مردم و امنیت عمومی شدند. همانطور که از ناحیه بسیاری از مردم و مسئولان عزیز درخواست بحق درباره رسیدگی قاطع و سریع با مجرمان ناامن سازی محیط انجام شد، این کار به سرعت و قدرت پیش می‌رود. افرادی را نیروی انتظامی و امنیتی بازداشت کردند. تعداد کافی معاون دادستان و بازپرس و قاضي هم به رسیدگی به این مسئله اختصاص یافت.

مرگ یک نفر در اغتشاشات پاسداران

او افزود: به پرونده یک نفر از این افراد که داعش‌گونه پاسداران نظم و امنیت کشور را به شهادت رساند و تصاویر او هم معلوم بود، ظرف دو روز، رسیدگی شد و با صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه رفت. نه تنها درباره این فرد که افرادی را شهید کرده است، بلکه تمام کسانی که در این جرم و جنایت به هر نحوی شرکت، مباشرت، سببیت و معاونت داشتند تحت تعقیب قرار می گیرند و محاکمه خواهند شد. چه بسا برخی از افراد هنوز دستگیر نشده باشند و محرک و مسبب بودند هنوز شناسایی نشده و تحت تعقیب قرار نگرفته اند.

اژه‌اي ادامه داد: در ساعات اول اين اتفاق، تعداد قابل توجهی دستگیر و عده اي بعدا تعقیب می شوند. کسانی که ضرورت نداشته باشد یا بیگناه باشند آزاد می شوند و درباره کسانی که قرار مجرمیت صادر می شود به اطلاع می‌رسانیم. آنهایی هم که آزاد می‌شوند دو نوعند؛ کسانی که بیگناه دستگیر شده و در بین جمعیت بوده‌اند و گروه دوم هم گناهکار هستند ولی جرمشان جزئی است و با قرار مناسب ازاد می شوند.

اژه ای در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره تعداد بازداشتی و تلفات اشخاصی که در اغتشاشات خیابان پاسداران دخیل بودند، گفت: اخیرا یک نفر در بیمارستان فوت شده ولی نمی‌دانم او درویش بوده یا نبود. شنیده‌ام یک نفر فوت شده است.

او در پاسخ به سئوالی درباره سخنان وزیر ارتباطات درباره سرقت اطلاعات کاربران توسط اپراتورهای تلفن همراه مطرح شد گفت: ایشان دیشب گفت می خواهند اعلام کنند، اگر اعلام کنند ما به عنوان دستگاه قضایی ورود می کنیم. چگونگی سرقت یا دزدی را وزارت ارتباطات اعلام کند تا رسیدگی شود. هنوز چیزی به عنوان رسمی به ما اعلام نشده است.

آخرین وضعیت پرونده احمدی‌نژاد

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات باهنر درباره محمود احمدی نژاد گفت: بنده چیزی درباره سخنان آقای باهنر نشنیده ام. درباره پرونده قبلی این فرد هم بارها توضیح دادم و البته شما هم قانع نشدید.

او افزود: درباره این فرد که مسئولیت سنگینی در کشور داشته است، در حال تحقیق هستیم و در زمان مناسب رسیدگی می‌شود. دستگیری یا احضار جدیدی نداشته ایم.

او ادامه داد: این پرونده غیر از آنکه به آن اتهامات دیگری افزوده شده، اقدام عملی دیگری به معنای احضار، تفهیم اتهام و بازداشت صورت نگرفته است، البته باز هم مسائلی از سوی فردی اتفاق افتاده است که قبلا مسئولیت بزرگی در کشور داشته و متاسفانه صحبتها و حرفهایی می زند که در آن خلاف شرع و قانون وجود دارد.

اژه‌ای تاکید کرد: ان‌شاءالله این مسائل در فرصت مناسب خود رسیدگی می شود، لکن در پرونده مورد نظر، غیر از جمع‌آوری ادله بیشتر، هنوز اقدام قضایی به معنای احضار، تفهیم اتهام یا بازداشت صورت نگرفته است.

مجازات ۱۰ سال زندان برای دختران اخیابان انقلاب درست است؟

اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سخنان اخیر پلیس تهران درباره مجازات 10 ساله زندان برای دختران خیابان انقلاب به اتهام تشویق به فساد و فحشا سئوال کرد. گفت: این که مصداق عمل متهم با چه جرمی منطبق است، به عهده قاضی است و باید دید بازپرس یا قاضی چه نظری در این مورد دارد. ولی اینکه فردی ماده قانونی جرایم را توضیح دهد، اشکالی ندارد. الان من هم نمی توانم بگویم قاضی تشخیص می دهد عمل یک متهم، با چه جرمی منطبق است.

او همچنین درباره پرونده تخلفات مالی در شهرداری تهران گفت: چنین پرونده ای به دستگاه قضایی رسیده است و اقدامات در جریان است و مستنداتی را طبعا می خواهند و کسانی که در مظان اتهام هستند، احضار و در صورت لزوم تفهیم اتهام می شوند. درباره پرونده قائم مقام شهردار سابق تهران هم حضور ذهن ندارم کیفرخواست صادر شده یا به دادگاه رفته است یا نه.


از برنامه رسانه ملی درباره پرونده سیدامامی خبر ندارم

غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت در پاسخ به سوالی درباره بازداشت 70 جاسوس یا متهم به جاسوسی در زندانهای تهران گفت: بسیاری از جاسوسان در سالهای گذشته بازداشت شده و بعضا محکومیت شان تمام شده و آزاد شده است. در حال حاضر نمی دانم محکوم به اتهام جاسوسی چند نفر در زندان است. این به معنی آن نیست که محکومان مربوط به امسال و پارسال بوده است.

همچنین او در پاسخ به سوالی درباره باینکه رنامه صدا و سیما درباره زندگی و مرگ مرحوم سید امامی استاد دانشگاه امام صادق خلاف قانون بوده یا نه گفت: ممکن است در جامعه، شایعاتی مطرح شود و در خصوص این موضوع که چه چیزهایی در رسانه ملی مطرح شده، من نمی دانم. اما اینکه گفته شود کسی که خودکشی کرده به اتهام جاسوسی بازداشت بوده، اشکالی ندارد ولی اگر بیشتر باشد، من خبر ندارم.

او افزود: تاکنون فرد خارجی در این پرونده بازداشت نشده است. افرادی متهم هستند ولی بازداشت افراد خارجی نداشته ایم. 3نفر در استان هرمزگان اخیرا در این باره بازداشت شده و تفهیم اتهام شده اند. درباره جزییات این پرونده فعلا قانون به ما اجازه نمی دهد بیان کنیم. نباید گمانه زنی شود و ذهن مردم به جاهای مختلف برود و وضعیت رسیدگی به پرونده را مشکلتر کند. اجازه دهید تحقیقات پرونده تکمیل و رسیدگی انجام شود.

اژه‌ای ادامه داد:  تردید نکنید بحث نفوذ جدی است و در راس آنها آمریکا و اسراییل قرار دارد. نفوذ، فقط به خاطر جمع آوری اطلاعات نیست. بعضا اطلاعات می دهند تا در تصمیم گیری ها و تصمیم سازیها دخالت کنند. در این رابطه افرادی که به صورت نفوذی کار می کنند بدیهی است باید پوششی داشته باشند. یک فرد نفوذی اگر ظاهر خود را از رفت و آمد و اصلاح صورت با محیط تطبیق ندهد به او شک می کنند. اگر فردی می خواهد به کوهستان، بیابان یا شهرها برود و آشکارا فیلمبرداری و عکسبرداری کند بلافاصله به او می گویند تو کی هستی؟ بدیهی است باید پوشش داشته باشد. عوامل نفوذ بسته به جایی که می خواهند بروند، پوشش انتخاب می کنند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در پرونده‌ای که به محیط زیست معروف شده، تحت پوشش محیط زیست اقداماتی داشته اند و در واقع تحت پوشش اقدامات محیط زیستی، هدف اصلی خود را دنبال می کردند. آیا همه کسانی که در این موسسه کار می کردند از ماهیت نفوذ خبر دارند؟ بدیهی است که نه، همه کسانی که با او کار می کنند چه بسا از ماموریت اصلی افرادی که با آنها کار می کنند اطلاع نداشته باشند. مشکل کار اینجاست چه کسانی ماموریت واقعی دارند و چه کسی بی اطلاعند. چه کسانی وابستگی به خارج دارد و چقدر می دانند که کارشان خلاف است. نفوذ، جاسوسی، پوشش و حتی بی اطلاعی برخی از این افراد واقعیت دارد، این که برخی به خارج وصل بوده اند هم واقعیت دارد. باید بگذارید برویم جلو ببینیم چه کسانی از گذشته وابسته به سرویس های اطلاعاتی آمریکایی و صهیونیستی بودند و چقدر اطلاعات بیرون داده اند. اجازه بدهید موضوع پیگیری شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است که پروژه انتقال آب و موضوع یوز ایرانی از سوی سیدامامی مطرح شده است و همه پروژه‌های اسرائیلی بوده‌اند و آیا فرد خارجی در این زمینه بازداشت شده است؟ گفت: تا الان فرد خارجی بازداشت نشده است، اما افراد در مظان اتهام هستند و تعدادی هم در داخل کشور بازداشت شده اند. 3 نفر در استان هرمزگان بازداشت شده‌اند و باید صبر کنیم تا پرونده روشن شود تا بتوانیم در خصوص آن صحبت کنیم

او در پایان گفت: تا تحقیقات نهایی نشده، پرونده هم امنیتی و جاسوسی است، بیان جزییات پرونده اشکال دارد.

مسئولیت معاونت پیشگری قوه قضاییه در زمینه حوادث هوایی چیست

او در پاسخ به سئوالی درباره سانحه هوایی یاسوج، مطرح شد که آیا معاونت پیشگیری قوه قضاییه نمی توانست وارد شود؟ گفت: در این خصوص، کار پیشگیری، خیلی معنی ندارد. ولی بازرسی کل کشور در مقاطع مختلف اگر برسد به اینکه هر دستگاهی از جمله هواپیمایی در خرید یا اجرای سایر قوانین و مقررات پرواز، استانداردها و نظایر آنها ایراد و اشکالی دارد، باید مطرح کند.

سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد: درباره سوانح هوایی، سازمان بازرسی کل کشور مکرر گزارش داده است و حتی احیانا پیشنهادها و توصیه هایی برای بهبود کار داشته اند را منعکس کرده اند.

اژه‌ای ادامه داد: ولی در سال‌های اخیر بازرسی کل کشور چیزی را به عنوان جرم مطرح نکرده است، بلکه مکرر به عنوان تخلف و پیشنهاد، موارد را اعلام کرده است.

۲ سال حکم تعزیری برای نماینده سابق تهران

2 سال حبس تعزیری زاکانی نماینده سابق تهران سئوال کرد. اژه ای گفت: درباره اجرای حکم خبر ندارم ولی محکوم می تواند درخواست اعاده دادرسی مطابق ماده 18 قانون آیین دادرسی داشته باشد. اگر جهت رسیدگی به پرونده، دادستان، رئیس کل دادگستری استان یا قاضی اجرای احکام متوجه خلاف بین شرعی حکم باشند، می توانند درخواست اعاده دادرسی کنند.

در ادامه اژه‌ای درباره محدودیت تردد سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق کشور گفت: من خبر ندارم چون این مسئله مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است.

در بخشی از نشست، اژه ای با نشان دادن پرینت یک خبر به خبرگزاری فارس اعتراض کرد و گفت: من درباره مسئله بازداشت یکی از کارمندان بانک مرکزی اعلام کردم این فرد کارمند یکی از معاونتها بوده ولی در خبر خبرگزاری فارس نوشته اند معاون بانک مرکزی بازداشت شده، این مسئله را باید اصلاح کرد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره حساب‌هایی که در اختیار رئیس قوه قضاییه است، سئوال کرد. اژه ای گفت: هیچ کدام از حسابها شخصی نبوده و همه مسایل قبلا بیان شده است.

متهم پرونده اختلاس ۱۰۰ میلیاردی وزارت نفت از کشور خارج شد

او درباره اختلاس 100 میلیاردی در وزارت نفت گفت: متهم این پرونده از کشور خارج شده است. حراست کجا بوده که در طول این مدت خبردار نشده اند. حسابرس ها و بازرس ها کجا بودند که در چندین سال متوجه این موضوع نشده اند؟ چطور وزارت نفت در این چند سال خبر از این مسئله نداشته؟ 12 نفر در این پرونده تحت تعقیبند و تفهیم اتهام شده است. 3 نفر از مدیران بازداشت هستند. حدود 70 میلیارد تومان از اموال فردی که متواری شده است، شناسایی شده که شامل 14 آپارتمان و 25 قطعه زمین و 7دستگاه خودرو و2 موتورسیکلت لوکس است که قیمت بالایی دارد. کارشناسی اولیه می گوید 70 میلیارد تومان قیمت این اموال است.

اژه‌ای ادامه داد: نشانه‌هایی از اموال او در خارج است که در حال تحقیق هستیم. امیدواریم با اقدامات حقوقی، متهم به کشور برگردد. من هم شنیده ام او دوتابعیتی است ولی تحقیق نکرده ام واقعیت دارد یا نه. این که بگوییم ما دوتابعیتی نداریم صحیح نیست، لکن دو بحث است، اینها نمی توانند کارمند دولت باشند. این نص صریح قانون است. برخی از خلاء قانونی استفاده می کنند که یک فرد دو تابعیتی را به عنوان مشاور به کار می گیرند. این خلاف فلسفه قانون است. این که یک دوتابعیتی را به عنوان مشاور به کار می گیریم و بعد از او مانند کارمند رسمی رفتار می کنیم. عبدالرسول اصفهانی دو تابعیتی بود و حتی با دستگاه امنیتی کار می کرد.

پرونده بقایی وسیع نیست

سخنگوی قوه‌ی قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دادگاه تجدیدنظر بقایی که وکیل قبلی بقایی محکوم به حبس شده است به وکیل جدید او هم فرصت مطالعه پرونده داده نشد و دادگاه به سرعت برگزار شده، گفت: وکیل او، پرونده را مطالعه کرده است. اگر یک نفر وکیل داشت و به هر دلیلی وکیل را عزل کرد یا وکیل کنار رفت. حالا باید دو سه ماه باید به وکیل جدید وقت داد؟

او افزود: این پرونده ها 100 یا 200 جلد نیست. فرضا پرونده بابک زنجانی بسیار بزرگ بود یا پرونده هایی 15 هزار شاکی دارد ولی پرونده های اینطوری چقدر فرصت برای مطالعه می خواهد؟ اگر جلسات دادگاه را نزدیک به هم بگذارند، اعتراض می شود اگر دور بگذارند اعتراض می شود. باید دید تشخیص قاضی چیست

اژه‌ای توضیح داد: الان ۷ جلسه تشکیل شده و اظهارات او را شنیده اند باز هم گفته فرصت بدهید لایحه تکمیلی کتبی بدهم باز هم به او فرصت داده شد. من هم از کسی در این پرونده شاکی نبودم.

او در پاسخ به سوالی درباره تشکیل دفتر دادستان کل کشور در وزارت اطلاعات برای پیگیری دوتابعیتی ها پرسید. اژه ای گفت: تایید نمی کنم!

سخنگوی قوه قضاییه در پایان در پاسخ به سوالی درباره اعلام اسامی قضات بازداشتی گفت: همانطور که ریاست محترم قوه تاکید کرده اند مشخصات این افراد منتشر میشود و این به نفع قضات زحمتکش‌و درستکار است. آنچه بیرون درباره قوه قضاییه میگویند خلاف واقع است و مساله بسیار کمتر است ولی هرگونه آلودگی در قوه قضاییه زیاد است. امیدوارم در هفته های آینده حکم ها که قطعی شد مشخصات این افراد از جمله بازپرسی که اخیرا دستگیر شده اعلام شود.

۴۷۲۳۷

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =