آنطور که از آمارها بر می‌آید مزاحمت توسط اتومبیل‏‌هاى شخصى ۹۲ درصد، مزاحمت کلامى ۹۰ درصد، مزاحمت لمسى ۷۵ درصد و مزاحمت لمسى در وسایل نقلیه ۶۳ درصد به ترتیب داراى بیشترین فراوانى در بین آزارهای خیابانی علیه زنان بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، هنوز بخش زیادی از جامعه ایرانی، نسبت به حقوقی که از زنان ایرانی سلب می‌شود یا رفتارها و هنجارهای غلطی که باعث خشونت علیه آنها می‌شود، آگاهی چندانی ندارند. چندی پیش نتایج تحقیقی در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران نشان داد، نزدیک به ۷۰ درصد جامعه هدف در آن تحقیق نمی‌دانستند خشونت‌های کلامی می‌تواند مصداقی از خشونت علیه زنان باشد و این مساله نشان دهنده یک واقعیت تلخ است؛ نبود آموزش‌های عمومی کافی در حوزه حقوق انسانی زنان ایرانی در جامعه. 
حالا چند روزی‌است که پوسترهای مقابله با آزارهای خیابانی علیه زنان در میان کاربران فضای مجازی دست به دست می شود و این پوسترها شامل بخشی از بسته طراحی شده از سوی جمع هم‌اندیشی زنان برای امنیت زنان در شهر است.

این پوسترها تا به حال به بعضی از اعضای شورای شهر و مشاور امور زنان شهردار تهران هم ارائه شده و در روزهای گذشته تعدادی از این پوسترها در بعضی از دانشگاه ها نصب شده است. سامان سلیمیان طراح این پوسترهاست وگروه هم اندیشی زنان به عنوان مجری این طرح، شامل جمعی از فعال حوزه زنان هستند که طی چندین ماه اخیر روی بحث آزار و اذیت خیابانی زنان متمرکز و نشست هایی در این زمینه برگزار کرده است.

در همین زمینه الهه محمدی کارشناس ارشد مطالعات زنان، فعال حوزه زنان و عضو گروه هم اندیشی زنان به خبرآنلاین می‌گوید: در جمع هم‌اندیشی زنان نشست‌های منظمی برای همفکری در زمینه توانمندسازی زنان داریم و حالا یکی از ابعاد برنامه‌های فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مرتبط با زنان است. نشست اولیه این گروه درباره ضرورت ورود زنان به کابینه بود اما بعد از آن نشستی با عنوان مبارزه با آزار خیابانی؛ از شورای شهر تا کارزارهای اجتماعی را برگزار کرد. همچنین این گروه یک کار پژوهشی -تطبیقی هم داشته که کارزارهای خاورمیانه را برای مقابله با آزارهای خیابانی علیه زنان بررسی کرده است.

محمدی درباره پوسترهایی که با هدف فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی در حوزه آزارهای خیابانی علیه زنان طراحی شده است گفت:این پوسترهایی که اکنون در فضای مجازی دست به دست می شود جزیی از طرح های آماده شده گروه هم اندیشی زنان برای مقابله با آزار خیابانی علیه زنان و فرهنگ سازی در این زمینه است اما از زمانی که این پوسترها در فضای مجازی منتشر شده بازخوردهای بسیار خوبی از سوی کاربران فضای مجازی گرفته است. مشخص است که دلیل استقبال گسترده از این پوسترها همذات پنداری بسیاری از زنانی است که طبق آمارها در طول عمرشان بارها با انواع آزارهای خیابانی روبرو بوده اند. همچنین بسیاری از مردان از این موضوع استقبال کرده و به ما گفته اند که جای چنین فعالیت فرهنگی-شهری بسیار خالی بوده است.

این فعال حوزه زنان درباره مصادیق اجتماعی آزارهای خیابانی علیه زنان در جامعه ایرانی می‌گوید: سال ها است که فعالان حوزه زنان و جامعه شناسان درباره انواع خشونت ها علیه زنان که شامل آزارهای خیابانی هم می شود، صحبت می کنند. آنطور که از آمارها بر می آید مزاحمت توسط اتومبیل‏ هاى شخصى92درصد، مزاحمت کلامى 90درصد، مزاحمت لمسى 75درصد و مزاحمت لمسى در وسایل نقلیه 63درصد به ترتیب داراى بیشترین فراوانى در بین آزارهای خیابانی علیه زنان بوده است. آزارهایی که ممکن است با سکوت زنان و پاسخ منفعلانه در برابر این مزاحمت ‏ها مواجه شود و حتی در بسیاری از مواقع تماشاگران این خشونت ها هم در برابر آن سکوت می کنند.

او افزود: از این جهت این پوسترها می تواند در جهت فرهنگ سازی برای مقابله با آزارهای خیابانی و همچنین فرهنگ سازی و آموزش در این زمینه، زبان زنانی باشد که تا به حال نتوانسته اند تجربه هایشان را از مزاحمت ‏های خیابانی به گوش دیگران برسانند. آموزشی که جای خالی آن در رسانه ملی بسیار پررنگ است و حتی در کتاب های درسی هم به آن اشاره ای نشده است. 
به گفته محمدی، مترو، اتوبوس و تاکسی از جمله مکان‏هایی است که زنان همواره از تجربه ‏های خود در آزار خیابانی به آن ها اشاره می کنند و ما در پوسترهایمان سعی کرده ایم این موضوع را در نظر بگیریم تا بتوانیم گامی در جهت کاهش آزارهای خیابانی علیه زنان برداریم.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    56 2
    کنار خیابون یک زن جوانی با یک پلاستیک گوجه فرنگی ایستاده بود همه جور ماشینی براش میایستاد شاسی بلند مینی بوس نیسان گاوی پراید با پیرمرد حتی موتورسیکلت تراژدی کمدی بود
  • بی نام ES ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    5 93
    دلش خوشه....فکر میکنه حل میشه....
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    93 4
    یک کار خوب فرهنگی، آفرین
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    74 2
    واقعا دست مریزاد
  • بی نام EU ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    41 0
    ممنون
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    67 3
    متاسفانه اعمال و رفتاری که سالهاست در ممالک متمدن دنیا به خاک سپرده شده، در کشور ما هنوز رواج دارد و اسباب شرمندگی است. بیایید همه باهم همت کنیم و به این رفتارها خاتمه دهیم.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    103 1
    من به عنوان يك مرد تشكر ميكنم از اين حركت
  • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    7 0
    ای کاش زودتر اتفاق می افتاد....
  • مریم IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    8 1
    این فقط بخشی از خشونت به زن درجامعه است که اغلب فیزیکی بوده اغلب آزارهای زنان درجامعه روانی وعاطفی وفرساینده تر از نوع فیزیکی ان است برای ان چه باید بکنیم.؟؟؟
  • منا A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    6 0
    خیلی عالی بودن مخصوصا آخری ،این پوسترها زیر پوستی داره فرهنگ سازی میکنه ،پیشنهاد مینکنم برای آداب اجتماعی هم از اینها استفاده بشه مثلا در مترو سیدنی پوستری تو واگن بود که میگفت "دراز کردن پا رو صندلی جلویی و روبرو اصلا هم شیرین نیست"