ایسنا به نقل از تک‌تایمز نوشت: در حالی که مطالعات قبلی نشان داده بود که تنها حضور موبایل می‌تواند کیفیت مکالمات شخصی را کاهش دهد، مطالعه جدید نشان می‌دهد که استفاده از آن طی صرف غذا با خانواده و دوستان اثرات منفی ناخواسته به همراه دارد.

گوشی‌های هوشمند برای افراد راحتی به ارمغان می‌آورند تا با عزیزان خود ارتباط برقرار کنند. اما استفاده از این دستگاه‌ها در هنگام صرف شام با خانواده و دوستان ایده خوبی نیست.

یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که در حال غذا خوردن با خانواده و دوستان خود از موبایل استفاده می‌کنند، در مقایسه با کسانی که گوشی خود را کنار می‌گذارند، کمتر لذت می‌برند.

"رایان دویر" از دانشگاه "بریتیش کلمبیا" و همکارانش در مورد تاثیرات گوشی‌های هوشمند در روابط چهره به چهره اجتماعی با درخواست از بیش از 300 نفر برای صرف شام با دوستان و خانواده خود در یک رستوران تحقیق کرد.

پس از صرف غذا، چند سؤال از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که میزان لذت‌بخش بودن این وعده به همراه دوستان و خانواده یکی از آنها بود.

"دویر" و همکارانش دریافتند کسانی که از موبایل خود در طول غذا استفاده می‌کردند، احساس پریشانی کرده و این موضوع، لذت بردن آنها را از همراهی با دوستان و خانواده خود کاهش داده بود.

محققان در مطالعه خود نوشتند: در محیط واقعی یک کافه نیز، ما متوجه شدیم که مردم زمانی گوشی به دست هستند، کمتر از کسانی که موبایل را کنار گذاشته‌اند از حضور دوستان خود لذت می‌برند.

"دویر" و همکارانش دریافتند افرادی که تلفن‌های همراهشان در طول غذا کنارشان است، در طول غذا احساس بی‌حوصلگی می‌کنند که این حس آنها را شگفت زده می‌کند.

وی گفت: ما پیش‌بینی می‌کردیم که مردم وقتی به گوشی‌های هوشمندشان دسترسی پیدا می‌کنند، کمتر خسته می‌شوند و احساس بی‌حوصلگی می‌کنند، زیرا خود را با آن سرگرم می‌کنند. اما در کمال تعجب نتیجه معکوس را مشاهده کردیم.

این اولین مطالعه نیست که پیامدهای ناخواسته استفاده از موبایل را در طول صرف شام نشان می‌دهد.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که لزوما کار کردن با تلفن‌های همراه موجب حواس‌پرتی نمی‌شود، بلکه تنها حضور یک موبایل در نزدیکی فرد می‌تواند کیفیت مکالمه رو در رو را کاهش دهد که نهایتا موجب کاهش یکدلی بین دوستان یا خانواده می‌شود.

"شالینی میسرا"، محقق این مطالعه از موسسه فناوری "ویرجینیا" گفت: هر دو عناصر غیر کلامی و کلامی ارتباطات درونی فرد برای گفتگویی متمرکز و کامل، مهم هستند.

وی افزود: با وجود یک تلفن همراه، ارتباط چشمی کمتری وجود دارد و احتمال بیشتری وجود دارد که فرد رشته کلام را از دست بدهد، متوجه حرف طرف مقابل نشود، علامت چهره طرف مقابل را متوجه نشود و تغییرات در تُن صدای وی را نفهمد.

همچنین یک نظرسنجی از مرکز تحقیقاتی "پیو"(Pew) نشان داد که بسیاری از مردم از استفاده از موبایل در طول صرف شام متنفر هستند. 88 درصد از شرکت‌کنندگان فکر می‌کنند که استفاده از موبایل در طول صرف شام خوب نیست و 82 درصد آنان فکر می‌کنند که استفاده از تلفن همراه در روابط حضوری اجتماعی می‌تواند به مکالمات صدمه بزند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =