فیلم | آیا نرخ ارز قابل کنترل است؟/ مصیبت پول قدرتمند

میثم رادپور کارشناس اقتصادی می گوید:« پول قدرتمند به ما اعلام جنگ می کند.»

 

به گزارش خبرآنلاین،میثم رادپور و مجید شاکری دو دانش آموخته مدیریت مالی اخیرا مهمان کافه خبر،خبرآنلاین بودند.آنها در این نشست به واکاوی دلایل افزایش قیمت ارز و پیش بینی وضعیت بازار پرداختند.مشروح این گفت وگو به زودی منتشر می شود.

دکترمیثم رادپور در تشریح دلایل افزایش قیمت ارز می گوید:«اگر مساله نظام بانکی را نداشتیم و نگرانی های ناشی از آن قابل کنترل تر به نظر می رسید،خیالمان راحت تر بود.ما اطمینان نداریم که نرخ ارز با افزایش قیمت و پرکردن فاصله تورمی حل می شود.»

او با طرح این سئوال ادامه می دهد:« این عدم اطمینان نظام بانکی و نگرانی ناشی از دارایی های موهومی آیا با افزایش قیمت دلار حل می شود؟در حالی که حتی ممکن است نگران کننده تر شود.»

دکترمجید شاکری هم معتقد است:« مساله نظام بانکی عامل ابربزرگ باران‌زای بالای سرماست و ابزار کندی نرخ بهره است.اگر این شرایط نبود،همانطور که نرخ بهره 20 درصد سال 90 کار کرد، الان هم می توانست جواب دهد، اما با وجود افزایش 5 درصد با اوراق سپرده ریالی و در حالی که عدد موثر بسیار بیشتر است،این ابزار جواب نداده است.»

رادپور در ادامه گفت:«حتی سیگنال هایی داریم که نشان می دهد از پیش فروش سکه با آن همه جذابیت استقبال نشد،یعنی اگر بانک مرکزی روابط خارجی داشت،خارجی ها به خاطر همین طرح پوست از سرش می کندند! چون برای آنها این معنی را می دهد که بانک مرکزی بر روی ارز 17-18 درصد سود دریافت می کند، اما آنها یک تا 2 درصد بدست می‌آوردند.»

او افزود:«این واقعیت بازار است؛ابزاری که سال 91 حدود 9 میلیون سکه را جذب کرد، الان حتی 500 هزار سکه را جذب نکرده است.البته می توان فرضیه های زیادی چید،مثل کاهش بودجه خانوار یا تقاضای کل و... اما یک عامل این است که اینقدر پول قدرتمند(Hot Money) جنب و جوش دارد،حتی نمی خواهد خود را برای طرحی به این جذابیتی معطل کند.»

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قدیری A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    1 0
    بسیار تحلیل خوبی بود. بله بهترین راه برای خواباندن التهاب ارزی واقعی کردن وافزایش قیمت ارز هست تا به ثبات برسد. یک پای ثابت بحران ارزی نظام بانکی هست با سودهای موهومی که تا وقتی سود بانکها مهار نشود و به ادنازه نرخ تورم کاهش پیدا انکند نباید منتظر معجزه بود.