محمد شکرچی زاده*

در اجرای طرح های کلان از جمله احیا و بازآفرینی بافت های فرسوده بهتر است که دولت تصدی گری نکند بلکه باید شرایط و فضای مناسب و قابل اطمینانی را فراهم سازد تا توسعه گرها و سرمایه گذاران فعالیت در این زمینه را پیش برند.

علاوه برتوسعه گرها، دولت در اجرای این گونه طرح ها باید فعالیت مردم را بیشتر کند زیرا بیشتر ساکنان بافت های فرسوده افرادی هستند که شاید چند نسل از خانواده آنها زندگی در این مناطق را تجربه کرده باشند و به گونه هویتشان با این منطقه گره خورده است. البته باید به این نکته توجه داشت که هویت ساکنان بافت های فرسوده با ساکنان مناطق حاشیه نشین در اطراف کلانشهرها متفاوت است.

به طور کلی اجرای طرح های کلان با مشکلات مختلفی روبرو خواهد بود. اگر نقش توسعه گرها و سرمایه گذاران به همراه ساکنان و مالکان بافت های فرسوده در این طرح بیشتر و پررنگ تر باشد، دولت از آسیب های آن به دور خواهد بود.

اگر توسعه گرها به تعهدات خود پایبند نباشند و نتوانند به خوبی رضایت مردم را جلب کنند، ساکنان این بافت ها از دولت توقعی نخواهند داشت و هر کوتاهی و کم کاری را از سوی توسعه گرها می دانند.

اگر دولت نقش پررنگی در این طرح داشته باشد، در صورت کم توجهی توسعه گرها از آنجایی که مردم دولت را می شناسند، کوتاهی ها را از چشم دولت می بینند و نه توسعه گرها. بنابراین طرح باید به گونه ای پیش رود که دولت کمتر دیده شود زیرا هر اندازه نقش دولت بیشتر به چشم آید، گرفتاری هایش نیز بیشتر خواهد شد اما نباید از نقش حمایتگری دولت غافل ماند.

براساس تحقیقات انجام شده، بافت های فرسوده هدف در تمام استان های کشور مشخص شده است؛ این طرح به کلانشهر تهران اختصاص ندارد بلکه به صورت موازی در سراسر کشور پیش خواهد رفت. آن طور که مسولان طرح عنوان کرده اند، پروژه های و طرح های نوسازی بافت های فرسوده در شهرهای مختلف کشور آماده شده است و در صورتی که منابع مالی تامین شود، طرح به صورت موازی اجرا خواهد شد.

 

 

 

*رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

35223

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =