بزرگ‌ترین همه‌گیری مرگ‌بار «لیستریا» به‌دنبال مصرف سوسیس آلوده

از زمستان ۱۳۹۵ تاکنون، نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در آفریقای جنوبی به بیماری مرگبار لیستریا مبتلا شده‌اند که ۱۸۰ نفر از آن‌ها به کام مرگ فرو رفته‌اند. این همه‌گیری بر اثر مصرف نوعی سوسیس پرطرفدار در این کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرآنلاین، پس از همه‌گیر شدن لیستریا و مرگ ۱۸۰ نفر در اثر این بیماری، سوپرمارکت‌های مختلف در آفریقای جنوبی طی روزهای گذشته، نوعی سوسیس محبوب و پرطرفدار را از دسترس مشتریان خود خارج کرده‌اند.

دولت آفریقای جنوبی تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده و نشان داده است که منشأ این بیماری، سوسیس‌های بالونی گوشت سرد بوده‌اند؛ اما برای احتیاط، همه مردم را از خوردن انواع محصولات گوشتی فراوری‌شده بر حذر داشته است. مصرف‌کنندگان این نوع محصولات هم با مراجعه به کارخانه‌های محصولات گوشتی فراوری‌شده خواستار بازپس‌گیری پول خود شده‌اند.

این همه‌گیری بیش از یک سال پیش و با ابتلای چند نفر به‌صورت هم‌زمان آغاز شد. کارشناسان وزارت بهداشت آفریقای جنوبی معتقدند که این بیماری برای نخستین بار در کارخانه مواد غذایی Enterprise Food factory در شهر پولوکوین (Polokwane) شیوع پیدا کرد. این کارخانه تحت مالکیت و نظارت RCL Foods قرار دارد.

این بیماری که به لیستریوز هم معروف است، در برخی افراد باعث تب با دمای بالا، استفراغ و اسهال می‌شود. همین‌طور نوزادان، مسن‌ترها و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تر دارند، به میزان بیشتری در خطر آسیب و مرگ قرار دارند.

از ابتدای ژانویه ۲۰۱۷ (دی ۱۳۹۵)، ۹۴۸ مورد ابتلا به لیستریا گزارش شده است و سازمان ملل متحد، آن را بزرگ‌ترین همه‌گیری در تاریخ این بیماری اعلام کرده است؛ با این حال، مرگ بیش از ۱۸۰ نفر در آفریقای جنوبی باعث شد تا مقامات بهداشتی دستور دهند که بسیاری از گوشت‌های فرآوری‌شده از قفسه فروشگاه‌ها جمع‌آوری و نابود شوند.

«آرون موتسوالدی» (Aaron Motsoaledi)، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی از تمامی مردم و به‌خصوص بانوان باردار خواسته است تا از مصرف هرگونه گوشت فرآوری‌شده، خودداری و یخچال‌های خود را که در تماس با این محصولات بودند، با سفیدکننده‌های رقیق، ضدعفونی کنند.

شایان ذکر است که این محصولات به کشورهای دیگر هم صادرشده بود و در آن کشورها -مانند زیمبابوه- هم دستور جمع‌آوری این محصولات صادر شده است.

بنا به اعلامیه رسمی انستیتو ملی بیماری‌های مسری (قابل‌انتقال)، دلیل شیوع این بیماری این بود که آزمایشگاه کارخانه پولوکوین، محلولی خاص و موردنیاز برای بررسی کیفیت محصولات غذایی را تمام کرده بود؛ درنتیجه، به مدت دو هفته آزمایش‌های مربوط به این محصول، انجام نشده و محصول آلوده به بازار فرستاده شد.

کشف عامل بیماری لیستریا معمولا کار مشکلی است، زیرا این باکتری‌ها به‌صورت یک‌دست در غذا پخش نمی‌شوند. آن‌ها معمولا در حفره‌ها یا شکاف‌های فضاهای کارخانه‌ها پنهان می‌شوند.

لیستریا چیست؟
• این بیماری می‌تواند از راه تماس با دام‌های آلوده یا غذایی که آلوده به باکتری لیستریاست، به انسان انتقال پیدا کند.
• موارد معمول این بیماری با مصرف شیر یا محصولات لبنی غیرپاستوریزه ایجاد می‌شود.
• غذاهای بسته‌بندی‌شده مانند ساندویچ‌ها یا پاته می‌توانند حاوی این باکتری باشند.
• علائم این بیماری شامل تب بالا، تهوع، استفراغ و دیگر علائم مشابه با آنفلوانزاست.
• بیشتر مبتلایان هیچ علامتی از خود بروز نمی‌دهند، اما سالمندان و نوزادان بسیار در معرض خطر این بیماری هستند.

منبع: بی‌بی‌سی، ترجمه: سید معین عمرانی
۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =