آذربایجان غربی استانی ۳۷هزار کیلومتر مربعی در شمالغربی ایران و به مرکزیت ارومیه به‌عنوان یک استان توریستی کشور مطرح است و از آن به استان اقوام و ادیان یاد می‌شود.

سینا افشاریان: استان آذربایجان‌غربی که یکی از استان های با تاریخ و تمدن کهن ایران است که بیش از ۳میلیون نفر از اقوام مختلف ترک آذربایجانی ، کرد ، فارس و ... در کنار هم به زندگی می پردازند و بهمین دلیل به استان اقوام و ادیان شهرت دارد.

ارومیه (شهر آب) به‌عنوان مرکز این استان بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و از این حیث قدیمی‌ترین شهر شمال‌غرب کشور به‌شمار می‌آید.

آذربایجان غربی از لحاظ جغرافیایی از شمال با کشورهای آذربایجان و ترکیه ، از غرب با کشورهای ترکیه و عراق، از شرق با استان های آذربایجان شرقی و زنجان و از جنوب با استان کردستان هم مرز است و با هم مرزی با ۳ کشور موقعیتی خاص و ممتاز را در ایران داراست.

توپوگرافی و پوشش خاص گیاهی و آب و هوایی این منطقه بهمراه وجود دریاچه ارومیه بعنوان نگین منطقه که با اقدامات دولت تدبیر و امید بسمت احیا گام بر میدارد یکی از استان های دیدنی ایران بشمار میرود.

استان آذربایجان غربی مناطق و جاذبه های خاص و دیدنی فراوانی را در خود جای دارد؛ یکی از بزرگترین دریاچه های آب شور جهان ، یکی از بزرگترین مناطق آزاد تجاری کشور ، وجود چشمه های متنوع آب معدنی ، منطقه ای با بیشترین درصد اکسیژن، وجود کلیساهای تاریخی، وجود جنگل های زیبا، غارها، آبشارها و چندین منطقه تاریخی و دیدنی دیگر در این استان قرار دارند.

سوغاتی های رنگارنگ در این استان وجود دارد که نقل سردمدار آن هاست. نقل ارومیه که علاوه بر طعم لذیذش خاصیت درمانی نیز دارد در طعم های مختلف همواره توسط مسافرین خریداری میشود.

راه‌های دسترسی به استان:

گرچه امسال انتظارهای برای اتصال ارومیه به شبکه ریلی محقق نشد ولی وجود فرودگاه بین‌المللی ارومیه و ماکو و فرودگاه خوی، ایستگاه قطار در شهر سلماس، بزرگراه تبریز به ارومیه در امتداد اتوبان تهران به تبریز می‌توانند در تسهیل سفر مسافران به این استان نقش ایفا کنند.

- هزینه بلیط قطار از تهران به شهرستان سلماس با قطارهای شش نفره و درجه یک، ۴۵۵هزار تا ۷۳۹هزار تومان بازای هرنفر است.
- هزینه بلیط هواپیما در ایام نوروز از تهران به ارومیه (مرکز استان آذربایجان‌غربی) ۲۱۹هزار تا ۴۶۳هزار تومان بازای هرنفر است که البته در روزهای دیگر و یا روزهای غیرپیک کمتر است.
- هزینه بلیط هواپیما از تهران به فرودگاه خوی هم تنها دو پرواز در هفته است بر حسب ایام پیک ۱۱۶هزار تا ۳۲۶هزار تومان است.
- هزینه بلیط هواپیما نیز از تهران به فرودگاه ماکو برحسب ایام پیک ۲۰۰هزار تا ۳۵۰هزار تومان است.
- هزینه بلیط اتوبوس از تهران به ارومیه نیز ۵۰هزار تا ۶۰هزار تومان است.

فاصله مراکز استان‌های مختلف تا ارومیه به شرح زیر است:

تبریز ۳۰۸ کیلومتر | رشت ۷۹۳ کیلومتر | تهران ۹۰۷ کیلومتر | اهواز ۱۰۶۴ کیلومتر | اصفهان ۱۰۷۴ کیلومتر | شیراز ۱۵۵۹ کیلومتر | مشهد ۱۸۰۱ کیلومتر

* دیدنی های آذربایجان غربی :

دریاچه ارومیه: بی شک نگین شمالغرب ایران و کشور دریاچه ارومیه است که امسال با افزایش سطح آب میتواند گردشگران زیادی را بسمت خود بکشاند. دومین دریاچه آب شور جهان هم اکنون میزبان بیش از ۲۵۰ گونه مختلف جانوری و پرندگان است و توسط یونسکو در بین مناطق و تالاب های تحت حفاظت به ثبت رسیده است. (آدرس GPS)
قره کلیسا: یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان که سال ساختش به اوایل دوره مسیحیت باز میگردد. قره کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمالشرقی چالدران یکی از مناطق جاذب گردشگر در نوروز بشمار میرود. (آدرس GPS)
غار سهولان: در کیلومتر ۴۲ جنوبشرقی مهاباد غاری وجود دارد که توسط ژاک دوموگان فرانسوی کشف شده است. سهولان یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین غارهای طبیعی کشور بشمار میرود. (آدرس GPS)
آبشار شلماش : این آبشار که در نزدیکی شهر سردشت با بلندای ۵۰ متری و در ۳ طبقه و در مسیری زیبا و جنگلی قرار دارد. (آدرس GPS)
سه گنبد : یکی از بناهای تاریخی و زیبای ارومیه که سال ساخت آن به ۵۸۰ قمری برمی گردد. (آدرس GPS)
تپه حسنلو : این تپه باستانی در اطراف نقده قرار دارد که قدمت آن به ۶هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. معروفترین اثر یافت شده در این محل، جام طلای حسنلو است که به عصر آهن تعلق دارد و در حال حاضر در موزه ایران باستان نگهداری میشود. (آدرس GPS)
موزه ارومیه : دومین موزه غنی کشور بشمار میرود و در ایام نوروز پذیرای گردشگران و مسافرین خواهد بود. این موزه ویترینی از تاریخ منطقه از قرون اول اسلام تاکنون بشمار میرود. (آدرس GPS)
دره شهداء (قاسملو) : یکی از مناطق دیدنی و خوش آب و هوا بخصوص در روز طبیعت میتوان دره شهداء (خان دره سی) را نام برد. وجود چشمه های متعدد و همچنین پوشش خاص گیاهی و جنگلی این دره را به منطقه ای خاص در شمالغرب ایران بدل کرده است. (آدرس GPS)
کلیسای ننه مریم : یکی از قدیمی ترین و و بزرگترین کلیساهای جهان بشمار میرود. روایت است اولین کلیسای مشرق زمین و به روایت دیگر دومین کلیسای بزرگ جهان که سال ساخت آن به سال ۳۲ میلادی باز میگردد کلیسای ننه مریم ارومیه است. (آدرس GPS)
کاخ موزه باغچه جوق : یکی مناطق دیدنی شهرستان ماکو در شمال استان که مدت زمان ساخت تزئینات داخلی سالنهای هفت گانه آن ۳۰ سال بطول انجامیده است.(آدرس GPS)
تخت سلیمان : این محوطه تاریخی با نام دیگر آتشکده آذرگُشنَسب در نزدیکی تکاب قرار دارد. این مکان در زمان ساسانیان یکی از ۳ آتشگاه بزرگ و برجسته ایران بشمار می رفت. (آدرس GPS)
آرامگاه شمس تبریزی : یکی از مهم ترین مناطق زیارتی و گردشگری استان که در شهرستان خوی واقع است. این مکان هرساله همگام با برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر پارسی گوی میزبان گردشگران و شمس شناسان داخلی و خارجی است. (آدرس GPS)
سیلوانا : یکی از شهرهای زیبای استان که یکی از ۱۹ مطنقه جهان که دارای اکسیژن خالص هستند بشمار می رود. سیلوانا با داشتن یک چشمه آب معدنی گوارا بهمین نام و داشتن کوهستان هایی مختص ورزش پاراگلایدر یک منطقه گردشگری نمونه در آذربایجان غربی بشمار میرود. (آدرس GPS)
روستای بند: یکی از توابع بخش مرکزی که رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی آن بسیار مشهور و شهره خاص و عام است به‌طوریکه هر مسافری در طول دوران سفرش حداقل یکبار برای گردش و تفریح به بند عظیمت می‌کند. (آدرس GPS)
موصاصیر : یکی از شهرهای مهم آشوری که قدمتش به هزاره یکم پیش از میلاد باز می گردد.(آدرس GPS)
دژ بسطام : یکی از دژهای مستحکم که در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شد. این اثر از آثار اورارتویی بشمار میرود. (آدرس GPS)
سنگ نگاره ساسانی خان تختی: یکی از آثار مربوط به دوره ساسانیان که در کیلومتر ۱۵ جاده سلماس به ارومیه واقع و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. این سنگ‌نگاره یادگار یکی از پیروزی‌های ایرانیان بر رومیان است و در آن اردشیر پاپکان و ولیعهدش شاپور یکم تصویر شده‌است که در بازگشت از فتح ارمنستان و پیروزی بر سپاهیان روم، دو تن از حکمرانان ارمنی محلی، هدایایی به ایشان تقدیم می‌کنند. (آدرس GPS)
تالاب کانی برازان: یکی از تالاب های احیای شده و دیدنی آذربایجان غربی که در نزدیکی شهر مهاباد قرار دارد و هرساله گردشگران ایرانی و خارجی از آن بازدید می کنند. (آدرس GPS)
سیر داغی: یکی از مناطق زیبا بخصوص در فصل بهار برای کوهنوردی و پیاده رویست که با آغاز فصل بهار شاهد حضور مردم از ارومیه و اقصی نقاط ایران میشود ضمن اینکه بزودی با اتصال تله کابین بیش از پیش در زمره مناطق گردشگری قرار خواهد گرفت. (آدرس GPS)

بازارچه‌ها و مراکز خرید:

بازارچه سرو: : این بازارچه بعنوان یکی از مراکز عرضه و فروش محصولات کشور ترکیه محسوب می شود طوری که میتوان اکثر برندهای مطرح این کشور را در این بازارچه یافت. (آدرس GPS)
بازار خوی
: این بازارچه متعلق به دوران صفویه، یکی از زیباترین بازارهای سنتی ایران به شمار می‌رود. دو غذاخوری موجود در این بازار، عرضه کننده یکی از بهترین و لذیذترین کباب‌های ایران هستند. (آدرس GPS)
بازار تاناکورا ارومیه
: یکی از بازارهای معروف و البته عرضه اجناس مرزی و قاچاق که در ابتدای جاده ارومیه به اشنویه واقع است. (آدرس GPS)
بازار مرزی منطقه آزاد ماکو: با تبدیل ماکو به منطقه آزاد، بازار مرزی با هدف عرضه اجناس عمدتا ساخت کشور ترکیه احداث شده که می‌تواند جایگزین سفر به کشور همسایه باشد. (آدرس GPS)

علاوه بر این بازارها، مراکز خرید و مجتمع‌های خرید چندمنظوره بالاخص در شهر ارومیه و چند بازارچه مرزی در شهرهای دیگر مرزی استان نیز وجود دارد.

صنایع دستی و رهاوردهای استان :

نقل ارومیه : یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های ارومیه و استان بشمار می رود که در طعم های متنوع بیدمشک، زعفرانی، گردویی و پسته ای عرضه میشود؛ هر مسافری بعد از سفر به استان با خرید این سوغات به یاد ارومیه می ماند.
فرش : فرش تکاب از جمله مهم ترین رهاوردهایی است که میتوان از استان آذربایجان غربی تهیه کرد.
عرقیات : عرقیات گیاهی از جمله بیدمشک و بادرشبو از جمله ارزشی ترین سوغاتی هاییست که مسافرین میتوانند در سفر به استان تهیه کنند. می گویند ناصرالدین شاه در میان سوغات و هدایایی که از حاکم ارومیه گرفته، عرق بادرنجویه هم دریافت کرده است!
صنایع چوبی : ریزه کاری، نازک کاری و معرق کاری روی چوب از جمله صنایع دستی مهم استان بشمار میرود.
حلوا : انواع حلوای هویج و گردو جزو لذیذترین رهاوردهایی است که میتوان از آذربایجان غربی تهیه کرد.
کشمش : با توجه به اینکه انگور یکی از محصولات استراتژیک آذربایجان غربی یه شمار می رود محصول کشمش هم جزو گزینه های خرید بعنوان سوغاتی بشمار می رود.سیب : سیب باغات ارومیه بی شک با طعم خاص خود می تواند باعث خرید از سوی مسافرین و گردشگران باشد.
انگور : یکی از میوه های خاص منطقه که آذربایجان غربی بعنوان قطب تولید کننده آن محسوب میشود ضمن اینکه بیش از ۴۰ تا ۱۰۰ رقم از انواع انگور در باغات استان برداشت می شود.
آب معدنی چشمه سیلوانا : یکی از استانداردترین آب معدنی های کشور که با املاح خاص خود و با سبکی طعمی از آبی گوارا را رقم می زند.
تخمه : تخمه خوی یکی از مرغوب ترین و با کیفیت ترین تخمه های کشور به حساب می آید و بی شک در سفر به استان اقدام به تهیه آن کنید.
عسل : عسل شهرستان خوی بدلیل استقرار کندوها در دل طبیعت یکی از مرغوبترین عسل‌های ایران به شمار می رود ضمن اینکه این شهرستان  ۲۰ درصد از عسل کشور را تولید می کند.

غذاهای محلی :

گوزلمه : غذایی با زمان آماده شدن سریع که از تخم مرغ و ماست و البته سیر تهیه می شود.
یارما شورباسه: یکی از غذاهای محلی که در زبان فارسی به آن آش بلغور می گویند.
ییر تیخلی: یکی از انواع آش های محلی که با کلم تهیه می شود.
خورش شورجه : نوع آبکی خورش ماست اصفهان که مختص آذربایجان غربی است.
دلمه برگ مو : غذایی لذیذ با استفاده از برگ درخت انگور (مو).
یرالما کبابی: یکی از ساندویچ-کباب لذیذ ارومیه که از خوردنش سیر نمی شوید.

هتل ها و مهمانسراهای مهم :

هتل ۵ ستاره آنا ارومیه : خیابان شهید بهشتی ، خیابان جام جم (آدرس GPS)
هتل جهانگردی ارومیه : خیابان کاشانی (آدرس GPS)
هتل مروارید ارومیه : خیابان پاسداران (آدرس GPS)
هتل جهانگردی ماکو : خیابان امام (آدرس GPS)
هتل زمرد خوی : خیابان شهید کوچری (آدرس GPS)
هتل شهریار بازرگان : بلوار امام (آدرس GPS)

صفحات گردشگری استان در شبکه‌های مجازی

به تازگی صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام برای معرفی استان آذربایجان‌غربی شکل گرفته که می‌توانید از آنها برای آشنایی با برخی دیدنی‌های استان آشنا شوید.
برای ورود به صفحه اینستاگرامی (اینجا) و کانال تلگرامی (اینجا) مراجعه کنید.
همچنین برای دانلود نقشه استان (اینجا) کلیک کنید.

چرا به آذربایجان‌غربی سفر کنیم؟

مهم‌ترین دلیل سفر به این استان را می‌توان وجود مناظر و طبیعت بکر، زیبا و چشم‌نواز همچون قرارگیری یکی از ۱۹ منطقه اکسیژن خالص دار جهان (سیلوانا)،  همچنین وجود بازارچه‌های مرزی متعدد و قرار گرفتن اماکن تاریخی و دیدنی همچون کاخ باغچه جوق، کلیساها و تخت سلیمان نام برد.
از طرفی سوغات متنوع همچون فرش، عرقیات، نقل و عسل و وجود نگین زیبا ولی مریض‌الاحوال دریاچه ارومیه از دلایل دیگر سفر به این استان است.

بی‌شک یک سفر حتی کوتاه به آذربایجان‌غربی با توجه به میهمان‌نوازی مردمانش، می‌تواند سفر شما را لذت‌بخش کند طوریکه مجبور باشین چندروز بیشتر در این استان باقی بمانید.

نقشه گردشگری استان

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =