دوشنبه 4 تیر 1397
دوشنبه 21 اسفند 1396 - 17:26:09 چاپ

یک سقوط و ده‌ها معما

شماره معکوس برای انتشار گزارش دقیق‌تر و رسمی و تأیید شده آغاز شده است

اقتصاد > صنعت - با گذشت کمتر از یک ماه از سقوط هواپیمای مسافربری آسمان در یاسوج،گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص دلایل این اتفاق ارائه شده است،گزارشی که به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور هنوز در مراحل مقدماتی است و نمی توان حکم کلی مقصر یا مقصران احتمالی را صادر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، بیست و نهمین روز از دی ماه بود که اعلام ناپدید شدن هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج موجی از نگرانی را در جامعه ایران به همراه داشت.

 لاشه هواپیما اما بعد در ارتفاعات نزدیک به یاسوج پیدا شد، تا پرونده این پرواز ناتمام گشوده شود. پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یکشنبه 29 بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد.(اینجارا بخوانید)

این هواپیما از نوع «ای تی آر 72» پس از 55 دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل خارج می‌شود و بر اساس اعلام نهادهای ذیربط خبر سقوط آن در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در 14 مایلی فرودگاه یاسوج اتفاق می افتد.

 بلافاصله پس از این اتفاق بود که برخی منتقدان خرید هواپیما وارد میدان شدند تا از وضعیت پیش امده برای تبلیغ منفی علیه دولت استفاده کند. هر چند هواپیمای مذکور اما برجامی نبود و بیش زا 25 سال در اختیار شرکت آسمان قرار داشت اما وضعیت همچنان پیچیده و بغرنج می کرد.

مسئولان چه گفتند؟

به دنبال این سانحه شایعات متعددی در این حوزه طرح شد که موجب نگرانی برای اذهان عمومی شد. عباس آخوندی ، وزیر راه و شهرسازی اما در پاسخ به انتقادات مطروحه در خصوص زنده بودن برخی مسافران پس ازسقوط به دلیل تماس تلفنی و همچنین نقس هواپیما توضیحاتی را ارائه کرد.

 وی تاکید کرد که در مذاکراتمان با شرکت ATR قرار بر این شد که این شرکت نمایندگان خود را برای بررسی علت سانحه به کشورمان اعزام کنند و نظر خود را درباره علت وقوع اعلام کنند. (اینجارا بخوانید )

این گروه در اولین روزهای اسفند ماه در محل حادثه حضور یافتند. مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه هم اکنون از تیم ۱۰ نفره فرانسوی‌ها شش نفر در محل سانحه مستقر هستند، گفت:‌ عملیات برای کشف جعبه سیاه هواپیما تا روز دوشنبه متوقف است و تا این فاصله کارشناسان ATR درباره نحوه کشف قطعات هواپیما و نحوه رفتار با آنها به تکاوران ارتش آموزش می‌دهند. اینجا را بخوانید)

از سوی دیگر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مشکل فنی هواپیما را رد کرد و گفت که با توجه به اینکه هواپیمای سقوط کرده پیش از این هیچ مشکل فنی نداشته و حتی موتورهای آن نیز با تعمیرات اساسی برای فعالیت دوباره مدیریت شده بودند، بررسی اطلاعات جعبه سیاه برای مشخص کردن علت دقیق این حادثه برای ما اهمیت زیادی دارد. (اینجارا بخوانید) 

در این میان مباحثی در خصوص فشار به خلبان برای پرواز مطرح شد که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این مورد گفته بود که شایعات مربوط به فشار آوردن ایرلاین‌ها بر خلبانانشان برای انجام پروازها در شرایط سخت جوی صحت ندارد و اگر کسی چنین ادعایی را کرده باید مدرک آن را به سازمان هواپیمایی ارائه کند. (اینجارا بخوانید) 

شمارش معکوس برای گزارش نهایی

حالا از پس گذشت کمتر از یک ماه ،دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، گزارش اولیه سانحه سقوط هواپیمای ای تی آر شرکت آسمان در ۲۹ بهمن ماه امسال را منتشر کرد.

در گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری، در بخش نتیجه گیری گفته شده که تیم کارشناسان بررسی سانحه نمی تواند نتیجه گیری قطعی خود از سانحه را اعلام کند و نتیجه گیری منوط به بررسی های مضاعف و دقیق تر کارشناسان سانحه خواهد بود.

آنچه تیم بررسی کننده در گزارش مقدماتی ارایه کرده بر این موارد تاکید دارد که:

خلبانان تنزل ارتفاع پرواز به ۱۷ هزار پا را مطابق درخواست مرکز کنترل انجام دادند، ولی کاهش مجدد ارتفاع پروازی به ۱۵ و سپس ۱۴ هزار پا خلاف مقررات بوده است و خلبان اول محدودیت پزشکی برای پرواز داشته است.

در عین حال خلبان اصلی مجاز به پرواز همزمان با یک کمک خلبان نبوده و خلبان می بایست تا بالای فرودگاه با ارتفاع ۱۷ هزار پا پرواز می کرد. (اینجا را بخوانید)

با این گزارش شماره معکوس برای انتشار گزارش دقیق تر و رسمی و تایید شده در این خصوص آغاز شده است.

35223

4 دیدگاه
  • رضا
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 20:33:55
    پاسخ
    0 0

    به نظر من یا مشکل از افراد در برج کنترل هست و یا مسیری که هواپیماها پرواز میکننند ، تاثیر روی دستگاه هواپیما میگذار و ارتفاع را کمتر نشان میدهد .

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 21:28:16
    پاسخ
    2 0

    در همه دنیا مدتی پس از سقوط دلایل با مستندات و با جزییات اعلام میشه ولی در ایران با تاخیر و کلی گویی و بدون مستندات و مبهم اعلام میشه چرا تو این مملکت همه اتفاقات و چیزها سیاسی میشه؟

  • بی نام
    سه شنبه 22 اسفند 1396 - 13:11:01
    پاسخ
    3 0

    این سقوط یا ناشی از خطای انسانی بوده یا خطای تجهیزات در صورت خطای تجهیزات یا از خلبان خودکاربوده یا تجهیزات تنظیم ارتفاع که درزیر حد مجاز ارتفاع را ست کردند. با توجه به اینکه خلبان چند با ر در لحظات پایانی سیستم را به اتو پایلوت ودستی تغییر حالت داد یک مورد دیگر نیز وجود میدانهای مغناطیسی بیرونی که میتواند سیستمپهای ناوبری هوا پیما را مختل کرده باشد. با توجه به سقوط هواپیمای ترکیه ای در منطقه کیار چهارمحال که تقر یبا مشابه منطقه یاسوج و نسبتا نزدیک به آن است بنابراین فرضیه میدان مغناطیسی مختل کننده تقویت می شود

  • بی نام
    سه شنبه 22 اسفند 1396 - 17:37:05
    پاسخ
    1 0

    خلبان با تجربه بوده و صدها با رمسیر را طی کرده بود و محال است در شرایط عادی مرتکب چنین اشتباه فاحشی شده و ارتفاع راینچنین کاهش داده باشد. به احتمال زیاد دستگاههای هواپیما دچار مشکل شدند. در گزارش آمده در آن روز ابرهای غلیظی در محل حادثه وجود داشت . چرا هیچ کارشناسی به این مسئله توجه نمی کند چون هر محصل دبیرستان میداند ابرها بار الکتریکی زیادی دارند . آیا این بار الکتریکی زیاد سیستم ناوبری هوا پیما را مختل نکرده است؟ عاجزانه خواهش میکنم کارشناسان به این نکته توجه کنند تا خدای ناکرده حوادث مشابه تکرار نشوند

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

وبگردی