ایسنا نوشت: عضو برد سلامت در بلایای وزارت بهداشت هشدارها و توصیه‌هایی را برای ایمن ماندن از خطرات چهارشنبه‌سوری مطرح کرد.

غلامرضا معصومی با اشاره به مراسم آیینی چهارشنبه‌سوری در کشور، گفت: متاسفانه امروزه چهارشنبه سوری یعنی دلهره، ترس، خطر و فاجعه. دیگر چهارشنبه سوری به معنای پریدن از روی آتش نیست، پریدن از روی حادثه است.امروزه با منسوخ شدن آیین‌های قدیمی ‌و جایگزین شدن آیین‌های پرخطر جدید، چهارشنبه سوری را از یک سنت دوست داشتنی و زیبا به جشنی وحشت‌آور و نازیبا تبدیل کرده است.

او افزود: طبق آمارهای اعلام شده به طور متوسط سالانه 620 نفر از هموطنان‌مان دچار حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال می­‌شوند. بیشترین آسیب‌ها در دست و پا بوده و ترقه و نارنجک و فشفشه بیشترین وسایل آتش‌بازی آسیب‌رسان بوده‌اند. باید توجه کرد که پیشگیری از حوادث تلخی مانند حوادث چهارشنبه‌سوری، مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است. فرهنگ ایمنی سه اصل استوار دارد که شامل آگاهی، آموزش و الزام است.

معصومی با تاکید بر لزوم آگاه‌سازی و آموزش نوجوانان و جوانان، ادامه داد: راه ایمنی از آموزش می­‌گذرد و پیش شرط آموزش، آگاهی است. آگاهی از خطرهای چهارشنبه‌سوری و شیوه مقابله با این خطرها احتمال بروز حوادث تلخ را در آخرین ماه سال کاهش خواهد داد.

او با بیان اینکه والدین و مسئولین واحدهای آموزشی باید با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش، ترقه و مواد منفجره آگاه سازند، گفت: بر همین اساس باید از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی و... توسط فرزندانشان اکیداً جلوگیری کرده و حتما نظارت بر آن را جدی بگیرند. همچنین به والدین و شهروندان توصیه می‌کنم کبریت و مواد آتش‌زا مانند نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور کرده و اجازه ندهند که با آتش زدن بته و هیزم و ... در محیط خانه یا پارکینگ برای جان خود و دیگران مخاطره ایجاد کنند.

او تاکید کرد: در هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان از دسترسی به کپسول اطفاء حریق و جعبه کمک‌های اولیه اطمینان حاصل کنید و مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار افراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

معصومی با بیان اینکه نوجوانان هم باید با رعایت برخی نکات ساده احتمال وقوع حوادث را به حداقل برسانند، اظهار کرد: به آنها توصیه می‌کنم که از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش‌بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کنند و تا حد امکان برای روشن کردن آتش از محل‌های تعیین‌شده توسط شهرداری منطقه استفاده کنند. همچنین از سوزاندن وسایل یا مواد غیر متعارف مانند لاستیک، آمپول و استفاده از مواد آتش‌زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و ... جدا خودداری کنند.

او با تاکید بر لزوم اجتناب از برپایی آتش در معابر باریک، در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی، ادامه داد: همچنین از برپایی آتش‌های حجیم و غیر قابل مهار خودداری کنید. در عین حال باید بدانید که حمل مواد محترقه حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف بسیار خطرناک است. در صورت نگهداری مواد محترقه، حتی از نوع کم خطر واستاندارد آن، حتماً آنها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. مواد محترقه را به طرف افراد دیگر پرتاب نکنید. هیچگاه مواد محترقه را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد. از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و ... در واحدهای مسکونی، معابر، کوچه و خیابان خودداری کرده و ظروف تحت فشـار از جمله کپسـول، اسپری، حشـره‌کش‌ها و...را در آتـش پرتاب نکنید.

چگونه مواد آتش‌بازی را جمع کنیم؟

او تاکید کرد: در پایان شب بقایای مواد آتش‌بازی را به‌سرعت جمع نکنید و حتماً برای این کار، لااقل 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و بعد از این مدت، آن‌ها را در یک سطل آب بریزید و دور بیندازید. قبل از ترک محل، حتماً از خاموش شدن آتش مطمئن شوید تا دوباره مشتعل نشود. باید توجه کرد که استفاده از مواد آتش‌بازی حتی اگر مراقبت کامل وجود داشته باشد، هرگز به طور کامل ایمن نیست. بنابراین حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که در تهیه و ساخت موادمحترقه مشارکت دارند رخ دهد، بلکه ممکن است برای کسانی که به بازی و تماشا مشغولند نیز اتفاق بیفتد. در نهایت توصیه می‌کنم که در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن ۱۱۵ مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و ۱۲۵ سازمان آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهید.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =