۰ نفر
۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۱
قیمت دلار سال آینده چقدر است؟

سیدکمال سیدعلی کارشناس بانکی می گوید:«بازار ارز و کشش افزایش شدید قیمت در سال آینده را نخواهد داشت و پیش‌بینی این است که سال ۱۳۹۷ در حالی به پایان برسد که قیمت دلار در حدود ۵۲۰۰ تومان یا کمی بیش و کم از این رقم باشد.»

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات و معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت و گو با خبرآنلاین ابا اشاره به اینکه  قیمت ارز در سال آینده جهش چشمگیری خواهد داشت،اظهارداشت: میزان صادرات نفت ایران نسبت به گذشته کاهش خاصی را تجربه نکرده است،از سوی دیگر میزان صادرات غیرنفتی نیز در سه ماه گذشته افزایش داشته و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این رقم در سال آینده نیز بیشتر خواهد شد. 

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی اضافه کرد: به این ترتیب اگر دولت مسئله قاچاق را جدی بگیرد و اقدامات نظارتی برای کنترل و کاهش حجم قاچاق در کشور را در دستور کار قرار دهد بازار با تقاضای چندانی در حوزه ارز روبرو نخواهد بود و با توجه به مواردی که گفتند عرضه ارز نیز در سال آینده کاهش نخواهد داشت. 

وی با تاکید بر اینکه یکسان سازی نرخ ارز در شرایط فعلی اولویت دولت محسوب نمی شود، گفت: بازگشت ثبات به بازار ارز از مهم‌ترین برنامه‌های است که دولت باید پیگیری کند.  

وی توصیه کرد: تنش زدایی در عرصه بین‌الملل لازم است همچنان در دستور کار باشد تا شرایط در سطح جهانی نیز به نفع ایران تغییر کند.  

سید علی با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌های جدید از نیازهای اصلی و واقعی اقتصاد ایران است گفت: ایجاد ثبات پیش نیاز اولیه ورود سرمایه چه داخلی و چه خارجی به عرصه اقتصاد است از این رو ثبات کردن شرایط از مهم‌ترین برنامه‌های است که دولت باید پیگیری کند.

تعیین تکلیف یکسان سازی

این کارشناس بانکی در پاسخ به این سوال که با توجه به اتفاقات رخ داده آیا برنامه یکسان سازی نرخ ارز در سال آینده باید از دستور کار خارج شود یا خیر؟ گفت: در دهه ۸۰ ما تجربه ی اجرای موفق برنامه یکسان سازی نرخ ارز را شاهد بودیم اما لازم است به ویژگی‌های اقتصادی و تصمیمات اتخاذ شده در این دوران دقت کنیم. 

 وی با اشاره به اینکه یکسان سازی نرخ ارز در دهه ۸۰ در شرایطی صورت گرفت که درآمدهای ارزی ایران از محل فروش نفت تقریباً ۲۲ میلیارد دلار بود ،گفت: اجرای این برنامه در آن سالها به حدی موفق بود که ما با ورود ارز به کشور روبرو بودیم. 

سیدعلی با اشاره به اینکه در این دوره نرخ سود بانکی بین ۱۶ تا حدود ۱۸ درصد بود،ادامه داد: در عین حال ثباتی ملموس در بازار ارز ایجاد شده بود و در نتیجه ورود سرمایه به کشور سرعت گرفته بود.

 وی تمرکز بر پروژه های صادرات محور در اقتصاد ایران را از مهمترین اولویت‌ها برشمرد و ادامه داد: چنین اقدامی می‌تواند زمینه را برای افزایش درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به درآمدهای ناشی از فروش نفت فراهم نماید. 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در خصوص شرایط بازار ارز در سال آینده گفت: نوسانات به تدریج از بازار ارز خداحافظی خواهند کرد و شرایط به سمت عادی شدن پیش خواهد رفت،در عین حال لازم است بانک مرکزی نسبت به اتخاذ تدابیری برای تسریع روند و بازگرداندن ثبات به بازار اقدام نماید. 

 وی در توضیح این مطلب اضافه کرد: داده های اقتصادی ما نشان دهنده آن است که قیمت ارز در پایان سال ۹۷ از محدوده ۵۲۰۰ تومان فراتر نمی رود و به نظر من کسانی که تصور شوک شدید در بازار را دارند، در اشتباه هستند.

حباب ارز چقدر است؟

 سید علی در پاسخ به این سوال که آیا بازار ارز در شرایط کنونی حباب دارد یا خیر،به وضعیت نرخ ارز در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: اگر به خاطر داشته باشید در ابتدای فعالیت دولت یازدهم قیمت ارز به حدود سه هزار و ۲۰۰ کاهش یافت،این در حالی بود که اتفاق خاصی در این بازار رخ نداده بود و انتظارات تورمی مردم با چشم انداز ثبات در بازار جایگزین شده بود. 

سید علی ادامه داد: منظور این است که عرضه ارز افزایشی نداشت.او اضافه کرد : به این ترتیب می‌بینیم که انتظارات تورمی از یک سو و میزان اعتماد به سیاست‌های اعلامی توسط بانک مرکزی از سوی دیگر در تعیین نرخ ارز در بازار موثر است. 

او با تاکید بر اینکه نمی‌توان نرخ واحدی برای ارز اعلام کرد،گفت: بی‌تردید نرخ ارز باید در بازار تعیین شود و همانطور که توضیح دادم عوامل سیاسی و اجتماعی نیز در تعیین این نرخ دخیل هستند ، در نتیجه با تغییرات طراح داده در فضای سیاسی و اجتماعی این نرخ نیز تغییر می کند. 

 وی گفت: اگر قیمت ارز واقعی شود در ایران در این بازار جایی برای مانور ندارد و عملیات واردات و صادرات نیز به درستی انجام خواهد گرفت در نتیجه من فکر می کنم باید نرخ بهینه ارز را با مشخصاتی که گفتم شناسایی کنیم. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    99 6
    خیلی گرونتر از امسال و برای سال بعدش خیلی خیلی گرونتر از این دو سال
    • بی نام US ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      35 7
      همه چى به برجام و تحريم ها ربط داره اگر سيل تحريمها بازم بياد دلار تا سال ٩٨ دوبرابر هم ميشه
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      41 11
      7000 تومن
    • حمید A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      13 2
      قیمت دلار در تابستان ۵۶۰۰تومانه.تو یک کانال یک اقتصادان وقتی دلار ۳۶۰۰بود اعلام کرد دلار شب عید ۴۸۰۰و تابستان بعدی ۵۶۰۰هستش
    • فردا A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      1 1
      من از آینده میام. دلار برای خرداد میرسه به 6500 تومان . ها ها ها
  • بی نام US ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    53 5
    اگر در اواسط بهار ترامپ از برجام خارج بشه دلار به هفت هزار هم ميرسه
  • رعنا A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    18 0
    ماشاالله هر انچه که فکر می کنند در همان خیالات محترمشان باید حتما هم واقع شود. بد نیست جناب سید علی فکری به حال صندوق توسعه ملی نمایند و تجربه سالهای ریاست خودشان را در بانک مرکزی که پر اشتباه و اسف انگیز بوده که نتیجه هایش این شده را اینقدر به رخ این مردم مظلوم نکشند که خیر دنیا و اخرت برایشان دارد.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    7 14
    خیلی وقت پیش باید اینکارو میکردند ولی بازم خوبه که الان شاهد این اقدام هستیم،پول ملی یک کشور نباید بازیچه دست دلال ها و سفته باز ها بشه
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    2 6
    بنظرم بانک مرکزی رویه یا سیاست درستی رو پیش گرفته. البته برای افرادی که تمایل به افتتاح حساب ارزی دارند و با خود بانک ها کار میکنند نیز باید خط ویژه ای غیر از ارز مسافرتی رو در نظر بگیره. برای افرادی که تمایل به معامله ارزی دارند نیز باید با ایجاد بازار آتی یا مشتقه ارزی در بورس کالا رفع نیاز انجام بدهد.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    38 6
    فقط يك فرصت به ايران داده شد براي إصلاح رفتارش كه از نابودي نجات يابد كه متاسفانه از دست رفت اين دفعه ديگه مانند سال نود هم نيست بلكه با تحريم هاي پيش رو ريال رسما به كاغد پاره تبديل خواهد شد و با يك گوني پول هم نمي توان صد دلار تهيه كرد ، ديگه بحث تورم بادكنك نيست بلكه بحث تركيدن بادكنكه و رسما بايد ورشكستگي اقتصادي را اعلام كنند
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    4 18
    بسیار تحلیل خوبی بود. بله بهترین راه برای خواباندن التهاب ارزی واقعی کردن وافزایش قیمت ارز هست تا به ثبات برسد. یک پای ثابت بحران ارزی نظام بانکی هست با سودهای موهومی که تا وقتی سود بانکها مهار نشود و به ادنازه نرخ تورم کاهش پیدا انکند نباید منتظر معجزه بود.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    4 2
    به نظر من یا مشکل از افراد در برج کنترل هست و یا مسیری که هواپیماها پرواز میکننند ، تاثیر روی دستگاه هواپیما میگذار و ارتفاع را کمتر نشان میدهد .
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    9 0
    در همه دنیا مدتی پس از سقوط دلایل با مستندات و با جزییات اعلام میشه ولی در ایران با تاخیر و کلی گویی و بدون مستندات و مبهم اعلام میشه چرا تو این مملکت همه اتفاقات و چیزها سیاسی میشه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    18 1
    دلارفروشی صرافی ها یادجنس کوپنی فروشیهای دهه60 رازنده کردند....خدایا سایه سیف راازسراین ملت کم نکن
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    16 1
    دوباره یک سری رانتخوار جیبشان را پر می کنند.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    8 2
    باعث تاسفه اين صرافها عامل اصلي نابودي پول ملي و اقتصاد هستند همه مردم را به دلال تبديل كرده اند، انگار همه چشماشونو رو اين دلالان گرانفروش و خلافكار بسته اند چرا بانك مركزي به اين دلالان اخلالگر فشار نمياره يا جريمه سنگين براي اين خلافكاران و اخلالگران در نظر نميگيره؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    5 25
    دوران دلار بازی دیگه سراومد . هرکی دلار بخرد مالیات 30 درصدی ازش می گرند و نقره داغش می کنند. ملت بیچاره خبر ندارند چه خطای اقتصادی می کنند. اینقدر صف بایستید بخرید. سازمان امور مالیاتی هرچی سود کردید از حلقموتون می کشد بیرون
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    13 1
    بازار آرومه یعنی بی سرو صدا قیمت ها بویژه سکه بالا میرود در کمال آرامش خرید کنید
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    18 1
    بنده همین الان 300 دلار خریدم از قرار هر دلار 4800... با بگیر و ببند نتیجه این میشه.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    9 1
    بازار آرومه یعنی بی سرو صدا قیمت ها بویژه سکه بالا میرود در کمال آرامش خرید کنید
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    13 2
    صبح یک صرافی تازه تاسیس نزدیک ما دلار می داد و ملت از صبح اسم نوشته بودند که شاید بعد شش ساعت چندرغاز دلار بهشون برسه بازار به آرامش رسیده واقعا، خجالت بکشید
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    12 1
    چرا باید یک سری از صرافیهای سودجو و اخلالگر حق داشته باشند هر دلار یا یورو را سیصد الی چهارصد تومان بالاتر از صرافیهای دیگر بفروشند؟ مگر هیچ کنترلی رو این صرافیهای سودجو نیست که اقتصاد کشور و مردم را به نابودی میکشانند؟ باید هر چه سریعتر با اخلالگران بازار ارز برخورد جدی شود.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    14 1
    کدام آرامش این دلال ها و صراف ها پدر بازار ارز را درآوردن. دنبال 1000 دلار ناقابل برای کار شخصی هستم، لطف می کنند 4800 می فروشن. دیگه چقدر می خوان پول به جیب بزنند چند تا برج؟ چند تا ماشین؟ بانک مرکزی بیاد یه صرافی نشان بده که به نرخ تابلو ارز می فروشه
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    14 0
    همان کاری را کردند که می خواستند. دلار را آوردند ۵۰۰۰ تومان که مردم سر وصدا کنندببعدآ بگویند خوب بیا ارزان کردیم ۴۵۰۰ تومان و ترمز را کشیدند. تو که نمی نویسی ای خبرنگار عادل
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    20 0
    لنگرش در رفت چون دولت هر موقعه ای که بخواهد بالا برود با تزریق نکردن قیمت ان را بالا می برد بعد با تزریق مجدد ارز به بازار، کمی پایین می اورند تا قیمت دلخواهشان را به مردم بقبولانند.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    18 0
    واقعیت داستان این هست که دولت هیچ برنامه ای مشخص و مدون ندارد . همه دولت ها هم همینگونه هستند فقط می ایند هشت سال تمام میشود و میروند . بدون مجبور کردن دولت ها به پاسخگویی هیچ کاری پیش نخواهد رفت
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    5 0
    تحلیل خوبی بودفقط نکته اینجاست مردم بایدبه سیستم مالی مملکت اطمینان کننداعتمادمقوله ای است که جلبش خیلی سخته
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    28 1
    دلار گران نمیشود حتی در دنیا ارزان هم شده است. این ریال است که بی ارزش میشود
  • یعقوب A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    3 3
    متاسفانه بانک مرکزی به جنگ بازار ازاد رفته و شکستش حتمی هست با متغیرهای اقتصادی نمی شود بازی کرد. بانک مرکزی باید همین امروز قیمت دلار را تک نرخی و 5200 تومان بکند. جناب سیدعلی یک علت قاچاق گسترده همین ارز ارزان هست قاچاق معلول ارز ارزان هم هست. علت گستردگی قاچاق در ایران عدم شفافیت گردش پول هست . قاچاقی های کالا از همین سیستم بانکی و ارزی استفاده می کنند اگر شناسایی بشوند. به راحتی بساط قاچاق جمع می شود.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    6 0
    مملکت های جنگ زده هم شاهد چنین بی ارزش شدن پول ملیشان نبوده اند.در کمتر از چهل سال ،دلار ۷ تا تک تومان شده بیش از ۴۹۰۰ تومان.برید ببینید که در کشورهای منطقه ارزش پول ملیشان تکان نخورده در این چهل سال،اما ایران با این همه منابع نفت و گاز ،بلایی به سرش آمده که ایرانی را تبدیل به یکی از فقیرترین مردم جهان کرده است.یک میلیون تومان شما چندی قبل می شد هزار دلار،الان می شه ۲۰۰ دلار.
  • فردوسی A1 ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    3 1
    با نرخ سود سپرده بانکی چکار داشتید آخه ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    3 0
    پول ملی ایران :
  • مصطفي ف IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    4 2
    من و شما هر چي بگيم باد هواست. اصلا ارزشي نداره فعلا تمام فوايد مادي و مالي انقلاب اسلامي در جيب بعضياست. نماز و روزشم مال شما آخرتتئنئ بسازيد دنيا مال دنياپرستاس جانم نه مال ما كه ميخاسم اون دنيا كيف و حال كنيم همين يه ذره نون خشكو بخوريد خداروشكر كنيد اون دنيا همه چيز داريم حوري داريم عسل داريم ....
  • ناهید RO ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    1 0
    خدایا تکلیف دانشجویان مقیم خارج که نیازمند کمک مالی خانواده هستن چی میشه ؟ نمیشه ارز تهیه کرد ،چکار باید کرد؟یورو 7400نمیدن