مدیر ارشاد لرستان: هیچ جریانی حق ندارد شهید را به نفع خود مصادره کند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در آیین گشایش نمایشگاه عکس شهدای لرستان با عنوان " قاب های آسمانی " گفت: نگاه انحصارطلبانه به شهید یک انحراف است و شهید متعلق و منحصر به یک جریان ، تفکر و عده ی خاص نیست .

به گزارش خبرآنلاین لرستان، حجت الاسلام حمید رضا حنان در این مراسم که پیش از ظهر امروز و به مناسبت روز بزرگداشت مقام شهدا با حضور گسترده ی خانواده های شهداء در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد برگزار شد ، گفت : انسان از دو بعد روح و جسم تشکیل شده و بعد روحی انسان مراتبی دارد که شامل نفس ، عقل و قلب می شود.

وی افزود: یکی از مراتب روح نفس است که بنا بر کارکردهای مختلف به انواع مختلفی تقسیم می شود و مرتبه ی دوم روح انسان همان عقل و عقلانیت است که کارش تحلیل و تبیین مسائل مختلف است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان سپس مرتبه ی قلب را مهمترین و والاترین مرتبه ی روح انسان معرفی کرد و گفت: مرتبه ی سوم در روح انسان قلب است که بالاترین مرحله بوده و کارکردش مشاهده هر آن چیزی است که عقل در تحلیل اش ناقص بوده و توان تبیین آن را ندارد.

حنان تصریح کرد: قلب بی نهایت و جایگاه درک عالم مجردات و مقام متعالی پروردگار است و لذا خداوند در قرآن کریم می فرماید که « ای پیامبر ما قرآن را بر قلب تو نازل کردیم » زیرا فقط قلب است که ظرفیت الهامات بی نهایت را دارد.

وی در ادامه بهترین تعریف از شهادت را گذر انسان از نفس و عقل و رسیدن به مرتبه ی قلب دانست و ابراز داشت: شهید کسی است که از نفس و عقل که حضور وی در میدان جنگ را موجب کشته شدنش می داند می گذرد و به مرتبه ی قلب یعنی همان مشاهده ی سیرت و صورت حقیقت مطلق و درک مقام پروردگار است می رسد و چون به این مقام رسیده که درکی بی نهایت از عالم مجردات و وحدت وجود دارد ، توجهی به دنیا نداشته و به سمت پروردگار بال و پر می گشاید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، دفاع تمام قد از مقام شهید و ایستادگی در مقابل تفکراتی که می خواهند شهید را به انحراف بکشند ، تکلیف و وظیفه ای ملی عنوان کرد و اذعان داشت: همانگونه که در موضوعاتی همچون ، دین ، علم ، فرهنگ و ... انحراف وارد می شود ، موضوع شهید و شهادت نیز از انحراف مستثنی نبوده و یکی از این انحرافات نگاه معبر بودن به شهید است ، این نوع نگاه شهید را راهی برای رسیدن به اهداف خود می داند که در مقابل آن باید گفت شهید مقصد است و نه مسیر و معبر.

حجت الاسلام حنان نگاه ابزار انگارانه به شهید را از دیگر انحرافات این حوزه ارزیابی کرد و گفت : شهید وسیله و ابزار نیست ، بلکه هدف است و نباید مقام شهادت را ابزاری برای رسیدن به هدف دانست.

وی در ادامه تاکید کرد: نگاه دنیا طلبانه به شهید هم یک انحراف است و شهید برای نام ، نان و مقام نرفت و نمی رود و نباید برای نام ، نان و مقام هزینه شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان سپس نگاه انحصارطلبانه به شهید را مهمترین انحراف این حوزه دانست و تصریح کرد: شهید متعلق و منحصر به یک جریان ، تفکر و عده ی خاص نیست بلکه میراثی ارزشمند و گران سنگ برای ملت است که شیعه، سنی، زرتشتی ، و ... را شامل می شود و هیچ جریانی حق ندارد شهید را به نفع خود مصادره کند.

حنان در پایان شهید و شهادت را یک تفکر و اندیشه ی پویا عنوان کرد و اظهار داشت: شهید تفکر ، اندیشه ، مکتب ، صراط ، مقصد، هدف ، معنا و پیام بوده و دفاع از شهید به معنای کامل کلمه وظیفه ی همه ی مردم است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =