تصویر نجومی روز ناسا: نمای استثنایی از تمام راه‌شیری

آیا ما که درون کهکشان راه‌شیری هستیم، می‌توانیم تمام صفحه کهکشان را در یک تصویر ثبت کنیم؟ با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از فناوری‌های پردازش تصویر، این کار امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرآنلاین، عکاسی از کهکشان راه‌شیری، یکی از سوژه‌های اصلی عکاسان نجومی و علاقه‌مندان به آسمان شب است؛ اما محدودیت‌های جغرافیایی مانع از آن می‌شود که بتوان تمام کهکشان را حتی در طول سال بر پهنه آسمان مشاهده کرد. برای تصویربرداری از تمام آسمان (و ازجمله، کهکشان راه‌شیری) حتما باید به نیم‌کره جنوبی زمین هم سفر کرد.

تصویری که می‌بینید، به دست «مارون حبیب»، عکاس لبنانی ثبت شده و حاصل چنین تلاشی است. این نما از ترکیب دو تصویر حاصل شده است؛ تصویر بالا در ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۱۳۹۶) در لبنان واقع در نیم‌کره شمالی زمین ثبت شده و تصویر پایین، شش‌ماه بعد (دسامبر ۲۰۱۷، آذر ۱۳۹۶) و از عرض جغرافیایی مخالف در شیلی (نیم‌کره جنوبی زمین) گرفته شده است.

نمای استثنایی از تمام راه‌شیری

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

زمان‌بندی دقیق و انتخاب موقعیت جغرافیایی مناسب سبب شده است تا آسمان در این دو تصویر، دقیقا دو نیم‌کره مخالف را پوشش دهد و با ترکیب آن‌ها بتوان همه کره آسمان را بازسازی کرد. همان‌طور که می‌بینید، صفحه کهکشان روی محیط دایره‌ای در کره آسمان قرار گرفته است.

در نیم‌کره جنوبی آسمان می‌توانید روشن‌ترین ستارگان آسمان شب مانند شباهنگ، سهیل و رجل‌القنطورس را تشخیص دهید. ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک که قمرهای کهکشانی راه‌شیری به شمار می‌روند، در آسمان جنوبی به‌وضوح دیده می‌شوند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    0 3
    برادر عکس رو بر عکس درج نموده اید......
    • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      3 0
      به عکس بزرگ دقت کن. ۲ تا ماشین هست، یکیش صافه سمت راست و دیگری برعکس وسط مشخصه مطلب رو نخوندی. اونجا توضیح داده که ۲ تا عکس گرفتن و اونها رو به هم چسبوندن.
  • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    0 3
    بله اتومبیل پا در هوا است.