ثبت ۳ اثر میراث ناملموس استان آذربایجان‌غربی در فهرست ملی

۳ عنوان میراث ناملموس استان آذربایجان غربی، از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، حسن سپهرفر سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر گفت: در راستای حفاظت از مواریث فرهنگی استان و با توجه به ضرورتهای موجود، از چند ماه پیش گردآوری مستندات و تهیه پرونده ثبتی برای سه اثر ارزشمند ناملموس استان با عناوین: ۱- فن و مهادت هنر ریزه کاری ۲- فن و مهارت ساخت تنور سنتی ۳- فن و مهارت تهیه گچ نیم پخت و نیم کوب سنتی تخت سلیمان تکاب در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: با تهیه مستندات و مدارک لازم و ارسال آنها به دفتر ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور، این آثار از سوس کارشناسان ثبت آثار و پس از تشریح موضوع توسط این معاونت، واجد اهمیت و ارزشگذاری تشخیص داده شد و هر یک با شماره های ابلاغی مجزا، در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

سپهرفر گفت: هنر ریزه کاری یکی از هنرهای قدیمی و سنتی شهر ارومیه در حوزه چوب است که اغلب هنرمندان این حرفه با ساخت انواع کیف دستی - شکلات خوری - گوشواره - انگشتری و .... هنر خود را به مردم عرضه می دارند.

وی ادامه داد: هم چنین یکی از مشاغل سنتی و حِرف این استان ، ساخت تنورهای نانوایی سنتی است که در شهر ارومیه یکی از محلاتی به نام "تندیرچی لر"را به خود اختصاص داده که اغلب مورد استفاده روستاهای اطراف و حتی امروزه در مناطق شهری و غذاخوری هایی که تمایل به ارائه نان داغ بهمراه غذاهای محلی به مردم دارند ، می باشند.

حسن سپهر فر در ادامه افزود: گچ نیم پخت و نیم کوب سنتی تخت سلیمان تکاب یکی از مصالح قدیمی این منطقه است که زمان ساسانیان در فضاهای معماری مجموعه تخت سلیمان کاربرد داشته است و اکنون با استخراج از تپه های اطراف و پس از عمل آوری ، در بناهای تخت سلیمان بکار برده می شود و سابق براین نیز ، مردم روستاهای اطراف برای سفیدکاری دیوار منازل خود از همین ماده استفاده می کردند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در پایان تصریح کرد که ثبت آثار فرهنگی- تاریخی در فهرست ملی اعم از ملموس و ناملموس، از نظر قانونی الزاماتی را بهمراه دارد که بموجب آن، اشخاص حقیقی و حقوقی که به نوعی با این آثار ارتباط دارند باید نهایت سعی و تلاش خود را برای حفظ و صیانت از آن بنمایند و در همین راستا، نیازمند حمایتهای لازم از سوی دستگاههای ذی ربط برای حفظ هویت های فرهنگی و دانش سنتی مردم می باشد.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =