دوشنبه 29 مرداد 1397
پنجشنبه 2 فروردین 1397 - 12:35:16 چاپ

فیلم | ماهی رباتیکی که مثل ماهی واقعی شنا می‌کند

دانش > فناوری - پژوهشگران ام‌آی‌تی، ماهی رباتیکی ابداع کرده‌اند که می‌تواند مانند ماهی واقعی شنا کند. این ماهی از لاستیک سیلیکونی نرم ساخته شده و با آن می‌توان محیط زیر آب را بدون جلب توجه دیگر موجودات، بررسی کرد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، ربات‌های شبه‌حیوان، بینش وصف‌ناپذیری از طبیعت ارائه می‌دهند. اکنون، دانشمندان آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی (CSAIL) در ام‌آی‌تی (MIT، انستیتو فناوری ماساچوست)، ماهی رباتیکی ابداع کرده‌اند که می‌تواند درست مثل یک ماهی واقعی شنا کند و به دانشمندان این امکان را بدهد که زندگی دریایی را از نزدیک بررسی کنند.

این ماهی رباتیک نرم که سوفی (SoFi) نام دارد، از لاستیک سیلیکون انعطاف‌پذیری ساخته شده و برای حرکت از یک باتری پلیمر لیتیوم که در گوشی‌های همراه استفاده می‌شود، بهره می‌برد. این باتری با فعال کردن موتور سرور، آب را در دو محفظه بالن‌مانند که مانند پیستون‌های موتور هستند، پمپاژ می‌کند.

هنگامی‌که یکی از این محفظه‌ها گسترش می‌یابد، به طرف دیگر خم می‌شود. این فرآیند هنگامی‌که محرک‌ها آب را به محفظه مخالف هل می‌دهند هم تکرار می‌شود. نتیجه این فرآیند، حرکت متناوب دم ربات است که حرکت ماهی واقعی را تقلید می‌کند و موجب می‌شود که ربات، با سرعت قابل تنظیم، در میان آب حرکت کند.

این گروه پژوهشی برای قادر کردن سوفی به شنا کردن در اعماق گوناگون آب، دو باله مانند باله هواپیما به دو طرف آن نصب کردند. سوفی به حسگرهای آن‌برد (onboard) و یک دوربین آن‌برد برای ضبط ویدئوهایی از محیط زیر آب مجهز است و برای هدایت آن از یک دستگاه کنترل‌کننده ضدآب استفاده می‌شود.

«دنیلا راس» (Daniela Rus) سرپرست گروه می‌گوید: «سوفی، این قابلیت را دارد که نوع جدیدی از ابزار اکتشاف در اقیانوس باشد و راه‌های جدیدی را برای کشف اسرار زندگی دریایی آشکار کند.»

مقاله این ابداع، در مجله Science Robotics به چاپ رسیده است.

کلید واژه‌ها : روبات - روباتیک - سیلیکون -