میزان نوشت: یگان‌های نظامی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۶ نیز سالی پویا و پرتحرک را از خود به جای گذاشتند و با برگزاری رزمایش‌های متنوع و گوناگون در سطوح مختلف، آمادگی خود را برای مواجهه با هرگونه خطر احتمالی، محک زدند.

رزمایش مشترک «امداد و نجات» ایران و عمان

۲۱ فروردین رزمایش مشترک «امداد و نجات» ایران و عمان در اقیانوس هند و به میزبانی کشور عمان برگزار شد. در مرحله نخست رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی، تمرینات تاکتیکی متعددی نظیر مانور تغییر آرایش، اسکورت کاروان تجاری و نفتکش، سوختگیری در دریا، تبادلات مخابراتی و سایر تمرینات انجام و در ادامه و در مرحله اصلی این رزمایش، تمرینات تخصصی امداد و نجات دریایی شامل عملیات واکنش سریع در برابر سوانح غیر مترقبه دریایی، نجات شناور و نجات کارکنان آسیب دیده به اجرا درآمد.

رزمایش مشترک دریایی ایران و عمان
۲۳ فروردین رزمایش مشترک دریایی ایران و عمان با نظارت کمیته مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان امروز (چهارشنبه) بین نیرو‌های دریایی دو کشور در آب‌های دریای عمان برگزار می‌شود.

رزمایش «بیت المقدس ۲۹ نیروی زمینی ارتش»

۳ خرداد رزمایش بیت المقدس ۲۹ نیروی زمینی ارتش با رمز «یا علی بن ابی‌طالب (ع)» در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد. این رزمایش با حضور تمامی رسته‌ها به صورت گروهی در قالب دو نیروی خودی و دشمن فرضی انجام شد. یگان‌های پیاده، زرهی، توپخانه، واکنش سریع، تیپ ۶۵ نیروی مخصوص، پهپاد و هوانیروز و پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در این رزمایش حضور داشتند. در این رزمایش، پهپاد مهاجر ۲ ضمن پرواز بر فراز منطقه رزمایش به فیلمبرداری از مناطق گلوگاهی پرداخت و تصاویر و اطلاعات دریافتی را به صورت آنلاین به مراکز فرماندهی و کنترل منتقل کرد. همچنین دو فروند جنگنده اف ۱۴ نیرو‌های مهاجم با پرواز در ارتفاع پست، پایگاه نظامی تیپ زرهی حاضر در منطقه را مورد هدف قرار دادند.

نیرو‌های پدافندی نیز جهت مقابله با تک هوایی دشمن به اجرای آتش پرداختند. در خلال رزمایش بیت المقدس ۲۹ نیروی زمینی ارتش، ستون‌های زرهی نیرو‌های مهاجم توسط بالگرد‌های شکاری کبرا مورد انهدام قرار گرفتند. این بالگرد‌ها با راکت‌های بهینه‌سازی شده توسط سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش، اهداف خود را از فاصله ۴ کیلومتری با دقت مورد اصابت قرار دادند. پیش از ورود بالگرد‌های کبرا به منطقه، یک فروند بالگرد شناسایی ۲۰۶ با پرواز بر فراز منطقه رزمایش اطلاعات لازم را در اختیار بالگرد‌های رزمی هوانیروز گذاشت. در اثنای این رزمایش نیروی زمینی ارتش، به تیپ ۶۵ نیرو‌های راهبردی نزاجا دستور داده شد که یک تیم عملیاتی جهت مقابله با این عوامل در کوتاه‌ترین زمان ممکن به منطقه اعزام کند که این مهم با سازماندهی و تجهیز این تیم و استفاده از بالگرد‌های هوانیروز در نزدیک‌ترین نقطه به هدف و با استفاده از تکنیک «نفوذ از هوا» انجام شود. با حضور این تیم واکنش سریع عملیات مقابله با تیم تکفیری، انهدام و دستگیری یکی از عوامل نفوذی آنان به منظور تخلیه اطلاعاتی انجام شد. در اجرای این عملیات ضد تروریستی علیه دشمن فرضی، از توان عملیاتی و وسیع عناصر تک تیرانداز به منظور انهدام در منطقه هدف با موفقیت کامل انجام شد. در پایان این عملیات ضد تروریستی نیز برداشت تیم یاد شده توسط بالگرد‌های اعزامی هوانیروز برای بازگشت به مواضع خودی با موفقیت اجرا شد. در مرحله نهایی رزمایش تانک‌های بهینه سازی شده «چیفتن»، «تی ۷۲» و «اسکورپین» با اجرای آتش، تاکتیک پدافند در سطح را با موفقیت در مقابل دشمن فرضی به نمایش گذاشتند. همچنین توپ‌های دو لول خودکششی شلیکا، توپ کششی هویتزر و توپ‌های ۳۰ میلیمتری نفربر‌های زرهی بی ام پی با اجرای آتش مستمر، بخش دیگری از تاکتیک پدافند در سطح را انجام دادند. نفربر «براق» مجهز شده به راکت انداز اتوماسیون ۱۰۷ میلیمتری در جریان رزمایش نیروی زمینی ارتش برای نخستین بار عملیاتی شد. «بُراق» مدل ایرانی نفربر زرهی بی ام پی ۱ است که توسط سازمان صنایع دفاع ساخته شده است.

رزمایش مشترک دریایی ایران و چین
۲۸ خرداد، رزمایش مشترک نیروی دریایی ارتش ایران و چین در محدوده شرق تنگه هرمز تا دریای عمان برگزار شد. قریب به ۷۰۰ نفر از کارکنان ناوگروه نیروی دریایی کشور چین و قریب به ۷۰۰ نفر از کارکنان ولایتمدار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب پست فرماندهی و کنترل، هدایت عملیات، عملیات پرواز بالگرد و حضور دو ناوشکن ما در صحنه دریا این تمرین مشترک را انجام دادند. در این سلسله تمرینات، تبادل اطلاعات بین اتاق‌های عملیات و تمرین مشترک افسر نگهبان و صورت‌بندی‌های مختلف در دریا اجرا و هدایت همه تمرین‌ها از محل کنترل و فرماندهی منطقه یکم امامت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

رزمایش «اقتدار و امنیت پایدار»
در تاریخ ۱۱ تیر امسال، رزمایش امنیت و اقتدار پایدار ۹۶ در پهنه دریای خزر و در ۵ مرحله برگزار شد. این رزمایش ۵ روزه در محدوده‌ای به وسعت بیش از ۸۸ هزار متر مربع در پهنه دریای خزر در منطقه تحت ماموریت ناوگان شمال برگزار شد. ناخدا یکم «احمدرضا باقری» فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی امام رضا (ع) از پشتیبانی فانتوم‌های نهاجا و سامانه‌های پدافندی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) از یگان‌های شناور در رزمایش ۵ روزه امنیت و اقتدار پایدار ۹۶ خبر داد. در این رزمایش از یگان‌های پروازی نیروی هوایی ارتش و سامانه‌های پدافندی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) جهت پشتیبانی به نحو مطلوبی استفاده شد. در سومین روز از برگزاری رزمایش نیروی دریایی ارتش، عملیات‌های چریک و ضد چریک و نفوذ به ساحل توسط تکاوران نداجا انجام شد.

رزمایش روی نقشه ناهمتراز «ولایت ۹۶»
در تاریخ ۳۱ تیر امسال، رزمایش روی نقشه ناهمتراز ولایت ۹۶ به صورت دو طرفه و کنترل شده با هدف ورزیده کردن دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در خصوص وظایف فرماندهی و ستاد در محیط عملیاتی ناهمتراز برگزار شد. در این رزمایش کاربرد اصول تاکتیکی و ستادی با اجرای کار عملی توسط دانشجویان در نقش فرمانده و ستاد گروه‌های رزمی مشترک ناهمتراز تمرین شد.

رزمایش «محرم»
در تاریخ ۲ مهر، مرحله اصلی رزمایش امنیتی «محرم» با رمز مقدس یا حسین (ع) با حضور سردار «علی شادمانی» معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه، سردار «محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولان عالی رتبه نظامی در منطقه عمومی شمال‌غرب کشور برگزار شد. در مرحله اصلی این رزمایش امنیتی که با محوریت قرارگاه حمزه سیدالشهداء برگزار شد، یگان‌های پیاده، زرهی، جنگال، هوانیروز و موشکی به تمرین آمادگی‌های دفاعی پرداختند. در این رزمایش علاوه بر اینکه یگان‌های مختلف به تمرین آمادگی‌های خود پرداختند، هماهنگی آن‌ها با یکدیگر و در شرایط واقعی به نمایش درآمد. در رزمایش امنیتی محرم عملیات‌های ترکیبی با حضور یگان‌های پهپادی و موشکی و توپخانه و هوانیروز و زرهی با موفقیت انجام شد. در خلال این رزمایش، آتش سنگین ادوات توپخانه، تک سنگین نیرو‌های تکاور با پشتیبانی تانک‌های T۷۲S نیز انجام شد.

رزمایش «حیدر کرار»
در تاریخ ۲ مهر، رزمایش بزرگ «حیدر کرار» در غرب کشور برگزار شد. در این رزمایش یگان‌های زرهی، پروازی، پهپادی و واکنش سریع نیروی زمینی ارتش در قالب تیپ‌های هجومی ماموریت‌های واگذار شده را به نحو مطلوبی به اجرا گذاشتند. در این رزمایش جنگنده‌های نیروی هوایی مانور‌های پروازی و ماموریت‌های محوله را در مناطق وسیعی از مرز‌های غربی کشور و در پشتیبانی از یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی ارتش اجرا کردند. قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)، پوشش پدافندی لازم را برای رزمایش‌ها و تمرینات نظامی نیرو‌های ارتش و سپاه در غرب و شمال‌غرب کشور فراهم کرد.

رزمایش «اقتدار»
در تاریخ ۱۰ مهر، رزمایش مشترک ارتش ایران و عراق با نام «اقتدار» در «مرز پرویزخان» یه عنوان یکی از مهمترین دروازه‌های ارتباطی ایران و عراق برگزار شد. در این رزمایش، ارتش تحرک و قدرت تهاجمی خود را توسط یگان‌های واکنش سریع، متحرک هجومی و انبوهی از یگان‌های زرهی به نمایش گذاشت و رزم آوران ارتش عراق نیز در کنار ایرانیان حضور داشتند. در این رزمایش، توان زرهی، توپخانه، موشکی، پهپادی و بالگردی مورد آزمایش قرار گرفت.

رزمایش اقتدار هوایی «فدائیان حریم ولایت»
مرحله اصلی و عملیاتی هفتمین رزمایش اقتدار هوایی «فدائیان حریم ولایت» روز ۹ فروردین با رمز مقدس یا ابوالفضل العباس (ع) در منطقه عمومی اصفهان با شرکت کلیه پایگاه‌های شکاری و ترابری نیروی هوایی ارتش و با محوریت پایگاه شهید بابایی اصفهان برگزار شد.

در جریان این رزمایش، هواپیما‌های اف ۵، صاعقه، و اف ۷، اهداف مهم و حیاتی دشمن را با استفاده از تسلیحات ساخت داخل منهدم کردند. همچنین هواپیمای رهگیر میگ ۲۹ با استفاده از موشک‌های بهینه شده و ارتقا یافته در محیط واقعی جنگ الکترونیک، اهداف هوایی را با موفقیت منهدم کردند. جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی سوخو ۲۴ و هواپیما‌های بمب‌افکن سنگین اهداف ثابت و متحرک زمینی دشمن را منهدم کردند.

رزمایش امداد و نجات دریایی جهان
بزرگترین رزمایش امداد و نجات دریایی جهان در روز ۶ آذر با شرکت ۳۲ کشور در آب‌های کشور بنگلادش برگزار شد. ناوگروه ۴۹ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن سبلان و ناو لجستیکی بندرعباس پس از پیمودن ۳ هزار و ۸۰۴ مایل دریایی در این رزمایش شرکت کردند.

رزمایش مشترک «محمد رسول‌الله (ص)»
رزمایش مشترک «محمد رسول‌الله (ص)» ارتش با حضور نیرو‌های زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی ارتش، از تاریخ ۲ بهمن به مدت ۲ روز در مناطق عملیاتی جنوب، جنوب شرق کشور، سواحل مکران و دریای عمان تا مدار ۱۵ درجه شمالی، با رمز «یا رسول الله» برگزار شد. در جریان این رزمایش، راکت دقیق زن لبیک یک و توپخانه متحرک هجومی با موفقیت اهداف تعیین شده را مورد اصابت قرار دادند. سامانه‌های راداری، سامانه‌های جنگاور و سامانه‌های شنودی دشمن فرضی، رهگیری شد و پس از به دست آوردن پارامتر‌های تحرکی دشمن فرضی، انتقال اطلاعات صورت گرفت و بر مبنای نوع تهدید، اقدامات مقتضی انجام شد. موشک کروز برد بلند قدیر برای اولین بار توسط یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش در دریای عمان پرتاب شد. همچنین در راستای کنترل خطوط مواصلاتی، ناوشکن جماران در دومین روز رزمایش مشترک محمد رسول الله (ص)، سرنشینان یک قایق سرگردان که ۱۲ روز در دریا سرگردان بودند را نجات داد. با توجه به شرایط پیچیده و بحرانی منطقه و درحالیکه حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای در غرب آسیا هنوز به صورت کامل به پایان نرسیده، برگزاری رزمایش‌های نظامی یگان‌های عملیاتی، علاوه بر افزایش آمادگی دفاعی نیرو‌های مسلح، جمهوری اسلامی ایران، تا کنون در زمینه بازدارندگی نیز تاثیر بسزایی داشته و رویا‌های احمقانه دشمنان این مرزوبوم را نقش بر آب کرده است.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764710

برچسب‌ها