۹ نفر
۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
قوی‌ترین جانور جهان چیست؟

برخلاف تصور بسیاری از مردم، قوی‌ترین جانور ساکن در کره زمین، نوعی مورچه موسوم به مورچه بافنده آسیایی است که می‌تواند اجسامی با وزن یک‌صد برابر وزن خود را بلند کرده و به‌راحتی جابه‌جا کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سیناپرس، وقتی صحبت از قوی‌ترین جانور روی زمین می‌شود عموم ذهن‌ها به سمت جانورانی مانند فیل، نهنگ، شیر، ببر، اسب آبی یا کرگدن می‌رود. باور عمومی بر این است که این جانوران عظیم‌الجثه قادر به حمل صدها کیلوگرم بار هستند، می‌توانند با قدرت زیادی جانوران دیگر را شکار کنند و بنابراین، آن‌ها را باید قوی‌ترین جانوران زمین به شمار آورد.

از دید دانشمندان اما حقیقت چیز دیگری است؛ زیرا جثه این جانوران فرق می‌کند. میزان قدرت یک جانور را باید با مقیاس وزن و جثه‌اش بررسی کرد و به همین دلیل است که از نظر علمی، مورچه‌ها قوی‌ترین موجودات جهان محسوب می‌شوند.

قوی‌ترین جانور جهان، مورچه بافنده آسیایی (Asian weaver ants)

البته همه مورچه‌ها دارای قدرت یکسانی نیستند و در این میان، گونه مورچه بافنده آسیایی (Asian weaver ants) از سایر مورچه‌ها قوی‌تر است. مورچه بافنده آسیایی می‌تواند اجسامی را با وزن ۵۰۰ میلی‌گرم بلند کرده و جابه‌جا کند و جالب‌تر این‌که وزن این اجسام حدود ۱۰۰ برابر از وزن خود مورچه بیشتر است. اگر بخواهیم این قدرت را با ورزشکار وزنه‌برداری به وزن ۱۰۰ کیلوگرم مقایسه کنیم، او باید بتواند وزنه‌ای برابر با ۱۰هزار کیلوگرم (۱۰ تن) را بلند کند.

راز توانمندی این مورچه‌های قدرتمند به‌جز قدرت عضلات برای بلند کردن اجسام، در میزان چسبندگی دست‌ها و پاهایش نیز نهفته است. این مورچه‌ها صفحات چسبناکی با قابلیت تمیز شدن خودکار در پاهایشان دارند که به این حشرات اجازه می‌دهد بدون بر هم خوردن تعادلشان، بارهای سنگین را جابه‌جا کنند و حتی در مسیرهای قائم و از بالا به پایین نیز بدون مشکل حرکت کرده و تعادل خود را حفظ کنند.

قوی‌ترین جانور جهان، مورچه بافنده آسیایی (Asian weaver ants)

مورچه‌های بافنده آسیایی که با عنوان مورچه‌های کله‌سبز نیز شناخته می‌شوند، عموما روی درختان زندگی می‌کنند و به دلیل سبک خاص لانه‌سازی خود شهرت دارند. آن‌ها برگ‌های درختان را به شکل منحصربه‌فردی به یکدیگر می‌دوزند و داخل آن تخم‌گذاری می‌کنند. کلونی این مورچه معمولا شامل بیش از ۵۰۰هزار مورچه کارگر و صدها لانه‌ای است که روی یک درخت یا چند درخت هم‌جوار ساخته شده‌اند.

قوی‌ترین جانور جهان، مورچه بافنده آسیایی (Asian weaver ants)

غذای اصلی این مورچه‌ها با شکار حشرات کوچک و جمع‌آوری شهد گیاهان و دانه‌ها تأمین می‌شود و ساختار اجتماعی بسیار جالب و منحصربه‌فردی در میان آن‌ها از نظر تقسیم کار و انجام وظایف وجود دارد. مورچه‌های بافنده آسیایی معمولا بین ۵ تا ۱۰ میلی‌متر طول دارند و رنگ بدن آن‌ها معمولا بر اساس نوع گونه‌شان در طیف متنوعی بین زرد و قرمز قرار می‌گیرد. این مورچه‌های قدرتمند شجاعانه از حریم و قلمرو خود دفاع می‌کنند و اجازه ورود حشراتی را که به‌عنوان آفت برای درخت‌ها محسوب می‌شوند، به محل زندگی خود نمی‌دهند. در برخی کشورهای جنوب‌شرقی آسیا از این مورچه‌ها به‌عنوان آفت‌کش طبیعی در برابر آفات کشاورزی و حشرات و جانوران مزاحم استفاده می‌شود.

زخم ناشی از گزیدگی این مورچه‌ها حتی برای انسان‌ها نیز بسیار دردناک است، چراکه آن‌ها با آرواره‌های قوی خود بدن قربانی را می‌گزند و اسید فورمیک به آن تزریق می‌کنند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهم نیست IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
    15 6
    در ریاضیاتی که به ما یاد داده اند صد برابر صد کیلوگرم می شود ده هزار کیلوگرم یعتی ده تن. ظاهرا ریاضیات این مورچه ها فرق دارد و طبق نظر نویسنده صد برابر صد شده است هزار.
  • محمد DE ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
    8 5
    سلام صد برابر صد ،ده هزار می شود یعنی ۱۰ تن ، لطفا اصلاح کنید
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
    6 4
    ۱۰۰ برابر وزن ورزشکار وزنه‌برداری به وزن ۱۰۰ کیلوگرم می‌شود ده هزار کیلوگرم یا ده تن که به اشتباه هزار کیلوگرم یک‌تن نوشته‌اید.
  • مرتضی A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
    3 3
    البته در ابتدا لازم هست قدرت رو تعریف کنیم بعد موجودات رو بررسی کنبم.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
    5 3
    یعنی خوشم میاد یه اشتباه محاسباتی بشه برای طرف ابرو نمیذارید خخخخ بابا هم من هم شما هم دیگران میدونیم که چند در چند چند میشه