راه سخت ایران برای جذب دانشجوی خارجی/ هر شهر مأمور جذب دانشجو از کشورهای هم‌مرز شود

خانه ملت نوشت: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کشور برای جذب دانشجوی خارجی راه سختی در پیش دارد، گفت: باید دانشگاه‌های موجود در نوار مرزی کشور بین‌المللی شوند تا بتوانند از کشورهای همسایه دانشجو جذب کنند.

سید حمایت میرزاده با اشاره به راهکارهای جذب دانشجوی خارجی، گفت: برای حضور دانشجوی خارجی در کشور از یک سو باید کیفیت و امکانات دانشگاه‌های کشور مانند آزمایشگاه‌های علمی و استاندارد و... افزایش یابد و از سوی دیگر مقدمات لازم برای اقامت این افراد فراهم شود.

نماینده مردم گرمی مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی می‌توان دانشجو خارجی را برای ادامه تحصیل به کشور جذب کرد که امکانات رفاهی مناسبی مانند خوابگاه استاندارد، امکانات ورزشی، فرهنگی، هنری و ... برای او فراهم شود.

وی بیان کرد: تمایل دانشجویان داخلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی فقط به دلیل کیفیت آموزش در کشورهای دیگر نیست بلکه از یک سو این کشورها امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برای دانشجویان ایجاد می‌کنند و از سوی دیگر شرایط پذیرش آسان است و دانشجویان به راحتی در رشته مورد نظر خود به تحصیل می‌پردازند.

میرزاده اظهار کرد: در جذب دانشجوی خارجی باید به تفاوت‌های فرهنگی موجود توجه کرد به طور مثال در بحث نوشیدنی و غذا ممکن است ذائقه‌ها متفاوت باشد؛ به دلیل وجود تفاوت‌ها در فرهنگ و قوانین و آموزه‌های دینی ممکن است برخی افراد نتوانند شرایط زندگی در ایران را بپذیرند.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان با بیان اینکه به نظر می‌رسد کشور برای جذب دانشجو خارجی راه سختی در پیش دارد، اظهار کرد: وزارت علوم باید امکانات مناسبی برای اقامت این دانشجویان فراهم کند تا علاوه بر تفاوت‌هایی که بین کشورها وجود دارد این امکانات انگیزه خوبی برای ادامه تحصیل در ایران باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: بهتر است هر شهر کشور مأمور شود تا دانشجویان کشور همسایه خود را برای ادامه تحصیل در ایران جذب کنند؛ به طور مثال استان آذربایجان غربی از ترکیه، کردستان و کرمانشاه از عراق و... دانشجو جذب کنند؛ این کار مزایای بسیاری مانند سهولت در رفت و آمد دانشجویان به علت نزدیکی مسیر، زبان مشترک، قرابت فرهنگی استان‌ها با کشورهای همسایه و... دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: دانشگاه‌های موجود در نوار مرز کشوری باید بین‌المللی شوند تا بتوانند به راحتی دانشجو از کشورهای همسایه جذب کنند؛ با این راهکار هزینه رفت و آمد دانشجوی خارجی کاهش یافته و این خود انگیزه‌ای مناسب برای ادامه تحصیل در ایران است.

42236

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
    7 1
    دانشجوی دختر از بقیه کشورها میاد اینجا که مورد تبعیض باشه؟ خوابگاه درست و حسابی هست؟ امکان استفاده از خدمات بانکی بین المللی هست؟ استاد قوی انگلیسی دان زیاد هست؟ برنامه های آموزشی بروز هستند؟ بین المللی کردن دانشگاههای مرزی در نهایت دانشجوهایی رو ایران میاره که از سر ناچاری میان اینجا نه به این دلیل که آینده ای در اینجا متصورند برای خودشون.