۰ نفر
۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

"حمایت از کالای ایرانی" بیش از آنکه یک پروژه اقتصادی فنی باشد، یک پروژه اجتماعی-فرهنگی است. پذیرش و خرید کالای ایرانی توسط شهروندان که نتیجه مشخص و عینی حمایت از کالای ایرانی است، به باورها، انگاره های ذهنی و نگرش مردم به کالای ایرانی بستگی دارد.

درکی که ما از هزینه، ریسک و فایده استفاده از یک کالا داریم همراه با تجارب قبلی، هنجارهای فردی و اجتماعی و دانش ما نسبت به یک کالا مستقیم یا غیر مستقیم بر انگیزه و تمایل ما برای پذیرش و استفاده از کالای خاص موثر است. بر همین اساس است که تئوری های مختلف و تجارب متعددی که در خصوص پذیرش کالا و تکنولوژی وجود دارد همگی بر جنبه های اجتماعی فرهنگی و روان شناختی موضوع تاکید دارند.

به عنوان یک تجربه مهم بین المللی در تشویق مردم برای خرید و حمایت از کالای داخلی می توان از کشور سنگاپور نام برد. در ساال 1956 وزارت صنعت و بازرگانی سنگاپور با هدف حمایت از صنایع کوچک و رو به رشد سنگاپور و توسعه بخش تولید به منظور صادرات محصولات از سنگاپور به جهان کمپین تشویق مردم به خرید کالاهای داخلی (Buy Singapore goods) را سازماندهی کرد. شعار این کمپین که در روزنامه استریت تایم در 19 سپتامبر 1956 منتشر شد این بود " فکرت را عوض کن: کالای داخلی بخر".

از سال 1963 به بعد پیام تبلیغاتی از خرید کالای سنگاپور (Buy Singapore goods) به خرید کالای با کیفیت سنگاپور (buying quality products made in Singapore) تغییر کرد و انستیتو استاندارد سنگاپور موظف شد حمایت های گسترده از کالاهای با کیفیت داشته باشد.

این کمپین که با مشارکت وزارت فرهنگ و آموزش سنگاپور با مشارکت اقشار مختلف مردم بویژه دانش آموزان، دانشجویان ونخبگان تا سال 1971 ادامه یافت تاثیر شگرفی در ارتقا صنایع و محصولات سنگاپور داشت و به عنوان یک تجربه موفق از حمایت از کالای داخلی ثبت شده است.

آموزه های مهم در تجربه سنگاپور قابل یادگیری است. تمرکز بر جنبه های ذهنی اجتماعی مردم که متمرکز بر شعار کمپین بود (فکرت را عوض کن؛ کالای داخلی بخر)، طولانی مدت بودن کمپین (بیش از 15 سال)، همراهی و هماهنگی بین دستگاه های مختلف، مشارکت گسترده گروه های مختلف اجتماعی بویژه دانش آموزان و دانشجویان و اجرای سیاست های مشخص برای ارتقا کیفیت کالای ها از جمله آموزه های تجربه موفق سنگاپور در حمایت از کالای داخلی هستند.

باید متذکر شد که "اعتماد" کلیدواژه اصلی در موفق بودن پروژه حمایت از کالای داخلی است. روشن است که در جامعه ای که شاهد فرسایش اعتماد اجتماعی بین مردم و همچنین اعتماد بین مردم و دولت باشیم و مسئولیت شناسی فردی یا آنچه واتسلاو هاول «مسئولیت عالی» شهروندان می نامد از بین رفته باشد هیچ سیاست و برنامه ای موفق نخواهد شد. بر همین اساس باید تاکید کرد موفقیت سیاست راهبردی حمایت از کالای داخلی تنها از مسیرشکل گیری یک انسجام و همدلی ملی، افزایش خواهد یافت.

نکته آخر اینکه رهبری نظام یکی از موانع عدم استفاده از ظرفیت های کشور را " چالش ذهنی " نام برده اند. در همین چارچوب باید اذعان کرد یکی از از الزامات موفقیت رویکرد " حمایت از کالای ایرانی " این است که ضمن حاکم شدن نگاه سیاستی به این رویکرد ، تمرکز بر جنبه های ذهنی و مسائل فرهنگی اجتماعی آن نیز مدنظر باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 765365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامران A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    35 0
    داداش میخریم منتها کالای خوبشو و بدون انحصارش رو.
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    37 2
    در سنگاپور فساد سیستماتیک وجودنداشت آقاجان
    • بی نام A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      1 9
      در کاربرد صفت سیستماتیک برای وازه فساد باید احتیاط کرد .هنوز برای چنین توصیفی در ایران زود است البته در صورتی که در مقابل آن بی تفاوت و یک تماشاچی منفعل نباشیم .
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    10 1
    بيا ببرمت پيش يه كار آفرين و توليد كننده نو پا كه ٤ ميليارد تومن سرمايه آورده براي توليد جنس با كيفيت داخلي براي سكوهاي نفتي كه قبل از توليد ايشان از خارج وارد مي شد كارفرماهاي نفتي انقدر با تاخير پول بنده خدا را مي دادند و در بيشتر مواقع نمي دادند كه كم كم شركت به ضرر افتاد حالا دارائي و بيمه هم آمده ماليات و بيمه كار هايي رو طلب مي كنه كه هنوز پولش وصول نشده خلاصه تير خلاص رو به بنده خدا زدند الان سرمايه اش در شرف بر باد رفته و روزي صد بار به خودش مي گه روزي كه شروع كردم دلار سه هزار و سيصد تومن بود بهتر نبود دلار مي خريدم
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    10 1
    ایا همزمان اقدامی برای حفظ حقوق مصرف کننده و نظلارت بر کیفت و برخورد جدی کالاهای بی کیفیت شده است؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    7 1
    کالای ایرانی می‌خریم، نه کالای برادران رو.
  • بدون نام ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    3 1
    چشم پراید میخریم تا خودکشی کنیم
    • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      1 0
      پراید که تولید داخل نیست. مونتاژ داخل هست.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    4 28
    حالا که فرمان امام خامنه ای در حمایت کالای ایرانی صادر شده است ما امت ایران اسلامی یک دل و یک جان کالای غیر ایرانی را تحریم میکنیم
  • علی بابائی A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    3 0
    نمونه بررسی یک طرفه یک مسئله بسیار مهم کلمه ای از رفتار تولیدکنندگان گفته نشد
    • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      0 0
      دقیقا گفته نشده که قبل ورود وسایل برقی، تولیدکنندگان داخلی چه پول زیادی از مردم بدبخت می گرفتند . آن هم صرفا بابت مونتاژ وسایل در داخل هر گز فراموش نمی کنم در سال 77 تلویزیون پارس گروندیک را 238 هزار خریدم که تقریبا 4 برابر حقوق یک ماه من بود. در کمتر از یکسال کالای چینی بنام ویستل وارد شد که نصف آن قیمت داشت و البته چندین برابر همان به اصطلاح پارس گروندیک کیفیتش بود. حتی در مونتاژ کالا از کیفیتش می دزدیم بدون واردات، تولیدکنندگان بیرحم داخلی، خون مردم را خواهند مکید.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    1 0
    بهتر به جای کلی گویی " کالای ایرانی" هدف گذاری کرد که کشور ظرفیت تولید با کیفیت در حد جهانی، کدام کالا ها را دارد؟ قطعا این توانایی محدود است. پس باید یک یا چند کالای خوب در حد برند جهانی ساخت و به مصرف جهانی رساند. نه شعار زدگی صرف سالهای قبل هم نامگذاری شده بودند نتیجه؟ نتیجه سال اقتصاد مقاومتی چه بود؟ نتیجه سال مصرف بهینه چه شد؟ این نامگذاریهای بدون پشتوانه، صرف برای شعار زدگی عوامانه سربرگهای ادرات است. هیچ امر واقعی را از زندگی مردم تغییر نخواهد داد.
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    1 0
    اگر واقعا فکرمان را عوض کنیم شاید خیلی از جنسها را دیگه نخریم چون به اونها زیاد هم احتیاج نداریم چه ایرانی و چه خارجی باشه