رییس کل بانک مرکزی گفت: نرخ ارز در بازار هنوز به دامنه تعادلی خود نرسیده است، اما آنچه بازار نشان می دهد نرخ ها به سطح تعادلی مورد انتظار ما خواهد رسید.

به گزارش خبرآنلاین،ولی الله سیف در گفت وگو با ویژه نامه نوروزی جهان صنعت، با ابراز امیدواری برای ایجاد زمينه جديد جهت جلوگیری از التهابات در بازار اظهارداشت:« دو نوع نرخ وجود دارد كه يكي از آنها نرخ های گذشته است كه سامانه سنای بانك مركزی ساعت به ساعت متوسط قيمت های خريد و فروش صرافي ها را در آن قرار مي دهد. بنابراين يك نفر به تنهايي نمي تواند بر آن تاثيرگذار باشد و معدل كل خريد و فروش صرافي های كشور است.

او افزود: ابتدا بايد ديد كه چه كساني به دنبال استقرار اين نرخ ها در بازار هستند. به بياني دولت نمي تواند به بازار هر يك از صرافي ها ورود كند و از آنها بخواهد اين نرخ های اعلام شده را در بازار اعلام كنند. آنها نرخ ها را در سامانه وارد مي كنند اما در مقابل با نرخ های ديگری در بازار خريد و فروش مي كنند.

سیف تصریح کرد: نرخ دومي كه در بازار وجود دارد نرخي است كه صراف تعيين مي كند. نرخي كه صراف اعلام مي كند اگر عامل به آن وجود نداشته باشد به اين معني است كه اين صراف در حال اعلام نرخ های خلاف مقررات است. به بياني ديگر، اگر يك صراف خاص از خريدوفروش در بازار طبق مقررات امتناع كرد بايد برخورد جدی با آن صورت گيرد.

او افزود: در همين خصوص نيز برخوردهاي قابل توجه و مناسبي با اين گونه صراف ها صورت گرفته و اين تعهد را از آنها گرفته ايم كه در صورت تكرار اين تخلفات، مجوز فعاليت آنها لغو خواهد شد. اما بايد نرخی كه از طريق مراجع غيررسمي نظير شبكه های اجتماعي اعلام مي شود را نيز مشخص كرد كه اين نرخ از كجا مي آيد.

سیف گفت: اين نرخ ها براي افرادی است كه با پايين آمدن نرخ دلار در بازار متضرر شده اند و اكنون تلاش مي كنند با التهاب آفريني در بازار فضا را به كام خود شيرين كنند. بنابراين در چنين فضایی بانك مركزي وارد عمل مي شود تا هيچ نرخ سومي در بازار وجود نداشته باشد

او اضافه کرد:  به عبارتي غير از نرخ های گذشته ای كه سامانه سنا اعلام مي كند و غير از نرخ هايي كه صرافي ها اعلام مي كنند هيچ نرخ ديگری در بازار وجود ندارد و اگر اين نرخ سوم وجود داشته باشد به معني وجود فعاليت های خلاف مقررات در بازار است.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 765386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین US ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    84 1
    سیف:کسانی که دلار خریده‌اند بازار را ملتهب می‌کنند نمیدونم چرا یاد جواد خیابانی افتادم خب باید پرسید چرا دلار میخرند ؟
    • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
      49 1
      بایدگریست به اقتصادی که چندتا دلال خرده پا توپیاده رو یه خیابون نرخ ارزتعیین میکنن وبالاترین مقام پولی کشورکاری جز دروغ گفتن ازدستش برنمیاد وبقیه هم سرشون مثل کپک توبرفه
    • بی نام BE ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
      26 0
      میخوای بدونی چرا؟ اول پول مردم رو در قالب موسسات غیر مجاز بالا کشیدن. دوم با القای نگرانی به مردم که بانکها ورشکسته هستن و بانک مرکزی حمایت نمی کنه فشار رو بر این بانک بالا بردن که از جیب ملت پول سپرده گذارها پرداخت بشه سوم با عدم عرضه مناسب ارز حاصل از صادرات غیر نفتی ، و از اون طرف سنگین تر کردن کفه تقاضا به گرانی ارز دامن زدن. چهارم اعتراض به دولت در قالب اعتراض به گرانی ، از کنترل خارج شد و دوباره بازار ارز متلاطم شد. پنجم تقاضا برای خریداری ارز و نگه داری اون در منازل خیلی بیش از تصور شد. ششم همچنان از عرضه مناسب ارز حاصل از صادرات خودداری کرده به نرخ های فعلی نیز رضایت نمیدهند. یادآوری : نحوه واگذاری پتروشیمی ها رو مرور کنید. اینها صرفا تحلیل شخصی بنده است.
    • من من A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      0 8
      بی نام جان مشکل دقیقا همینجاست که چندتا دلال کنار خیابون قیمتی بگن و کل مبادلاتشون چند صدهزار دلارم نباشه شما اون رو به عنوان نرخ دلار قبول می کنی و بعد همون تیتر اخبار میشه .. و بعد همون قیمت میشه قیمت انتظاری.. مقصر کل این روند یک مورد نیست.. دو بخش کلیه.. اول مدیریت غلط بانک مرکزی که با وجو اوردن مبادلات به بانکها با دستورات جدید هنوز فروش ارز مسافری در فرودگاهها و بعد گیت رو عملی نکرده ... بخش دوم و مهم خود مردم هجوم غیر منطقی اونها به سمت دلار کاغذی به خاطر نابود شدن برجامه.. خرید ارز کاغذی یعنی تورم مستقیم روی زندگی خود مردم... حتی اگر نگران ارزش دارایی هستن با خرید شمش کوچیک طلا و یا طلای کارکرده بدون کارمزد باعث تورم نمیشن قیمت طلا بر اساس نرخ دلار ازاده..
  • رضا ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    86 2
    آقای سیف و تمام وزرا اقتصاد در بعد از انقلاب ، همه ضعف دارند و نمیتوانند مملکتی با این همه پتانسیل رو سرپا نگه دارند ، و این فقط ضعف این وزرا را نشان میدهد و بس
    • شمس تبریزی A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
      9 30
      به نظرم در این شرایط نه سیف مقصر است و نه روحانی. باید خودشان را برای خروج آمریکا از برجام آماده کنند و در این راستا عرضه دلار را کاهش دهند. افزایش قیمت دلار مربوط به این قضیه است و سیف برای اینکه آشفتگی روانی در جامعه درست نشه، آدرس غلط میده و البته تقصیری هم نداره. من هم جای او بودم همین را میگفتم. قیمت دلار کم است و باید حداقل به 10 هزار برسه تا برای وارد کننده صرف نکنه کالا وارد کنه و به این ترتیب هم افراد به خرید داخلی ترغیب شوند و هم سفرهای خارجی کم بشه و هم جلوی واردات بی رویه گرفته بشه. حتی اگه لازم باشه باید دلار را به 20 هزار تومن برسانند. امیدوارم روحانی شجاعت این کار را داشته باشه.
    • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      12 0
      توانایی اداره یه نونوایی ندارن شدن صاحب کشور
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    98 3
    چقدر میگیری ساکت بشی آقای سیف؟ چقدر؟
  • سعدی A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    74 0
    یکی از ملوک بی انصاف پارسایی را پرسید از عبادت‌ها کدام فاضل تر است؟ گفت تو را خواب نیم روز تا در آن یک نفس خلق را نیازاری. ظالمی را خفته دیدم نیم روز گفتم این فتنه است خوابش برده به وآنکه خوابش بهتر از بیداری است آن چنان بد زندگانی مرده به.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    9 0
    آقای سیف خواهشا یکبار برای همیشه سطح تعادلی مورد نظرتون رو بیان بفرمایید. 5000 6000 یا 10000 تومان؟
  • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    14 0
    کدام کاهش قیمت؟ از مثلا" نیمه سال گذشته تا الان, هرکس دلار خریده مدتی است که به سود رسیده. کدام ضرر؟
  • بی نام RU ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    19 2
    بنده خدا مردم عادی هنوز خبر ندارن که چی در انتظارشونه بزار سر رسید سپرده ها بیاد بیرون بزار خبر برجام بیاااد من واقعیتش خیلی زیاد روزنامه میخونم و خبرهای اقتصادی و سیاسی رو خیلی دنبال میکنم و میدونستم که دلار به بالای پنج هزارتومن میرسه بعد از عید و میدونم تا چند ماه دیگه سر شیش هزار تومن میرسه واس همین من همه سرمایم رو دلار کردم نه واسه سود بخدا واسه اینکه حاصل یه عمر زجر کشیدن و عرق ریختنم یه شبه نصف نشه واس همین عذاب میکشم که وضعیت اینجورییه و میدونمم کار درستی نمیکنم ولی اینم میدونم که اگه تو این مملکت خودم به فکر خودم نباشم هیچ نهاد یا دولتی به فکرم نیست تازه ضربه هم بم میزنه خیلی دوست داشتم بجای این کار یه کار تولیدی راه مینداختم که چند نفر برن سر کار خودمم اینجوری خوشحالترم بخدا ولی..
  • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    12 1
    اقای سیف لطف کن فقط استعفا بده برو تو اینکاره نیستی فقط استعفا
  • نایب A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    14 0
    از کرامات شیخ ما این است...شکر را خورد و گفت شیرین است
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    11 1
    آقای سیف از دانش بازار بین المللی و ارز بی بهره است. حداکثر توان ایشان ریاست شعبه درجه دو بانک است .به نظر من اقدامات همزمان زیر ضرورت دارد اول اینکه مجلس باید با قید فوریت نرخ ارز را یکسان سازی کند و منبعد دو نرخ و سه نرخ نداشته باشیم . رانت حاصل از تفاوت نرخها منجر به این فسادها میشود . دوم در کنار این اقدام ضرورت دارد صرافیها از خرید ارز منع شوند و فقط مجاز به فروش ارزی شوند که بانک مرکزی در اختیارشان قرار میدهد .سوم فروش ارز توسط مردم فقط و فقط توسط بانک ملی و یا بانکهای منتخب صورت گیرد با همان تک نرخ مصوب قانونی مجلس.چهارم ، افزایش نرخ سود سپرده ارزی . پنجم وضع و اعمال مالیات سنگین موازات حبس برای کسانی که قانون را رعایت نکنند و اعدام خاطیان دولتی.
  • بی نام GB ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    21 3
    بجاش امنیت داریم.خخخخخ
  • مهدی A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    4 0
    پول آلمان اینقد بی ارزش شده بود که میریختنش تو بخاری که گرمشون کنه. اونجوری نشیم صلوات