موسویان می‌گوید: مثلث واشنگتن، تل آویو و ریاض یک لیست اقدام مفصل در دست پیگیری دارد که تظاهرات اعتراضی در ایران، اختلافات مسئولان، مشکلات داخلی ایران به ویژه مشکلات اقتصادی و اجتماعی، مشکلات سایر کشورها با ایران و ... از جمله این موارد است.

سیدحسین موسویان، عضو تیم پیشین هسته‌ای کشورمان در گفتگو با ایسنا، مهمترین تهدیدات و تحولات آینده در حوزۀ سیاست خارجی ایران را مورد بررسی قرار داده است: 

دیپلمات پیشین کشورمان با هشدار نسبت به اتحاد مثلت تل‌آویو، واشنگتن و ریاض ـ‌ ابوظبی در هماهنگی با سیاست‌های آمریکا علیه ایران گفت که این میزان اتحاد و هماهنگی در طول روابط ایران و آمریکا بی‌سابقه است.

او معتقد است که کینه ترامپ نسبت به سیاست‌های اوباما و تلاش برای بر هم زدن اقدامات و تصمیمات او یکی از مهم‌ترین دلایل تشدید سیاست‌ها علیه ایران در دوران وی است. در عین حال که باید به کنگره جمهوری‌خواه و حضور نئوکان‌ها در دولت ترامپ در حمایت از تشدید سیاست‌ها علیه ایران و پیگیری علنی "سیاست تغییر رژیم" نیز اشاره کرد.

سید حسین موسویان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این‌که چرا سیاست "تغییر رژیم" آمریکا از حوزه نرم به سخت یا از حوزه اعلانی به اعمالی وارد شده و مقامات آمریکایی علنی از این مساله صحبت‌ می‌کنند؟ چه اتفاق، تغییر یا برنامه‌ جدیدی احتمالا در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران روی داده است که شاهد بیان علنی این مساله هستیم؟

گفت: بعد از انقلاب اسلامی 1357 در ایران، دشمنی مستمری بین آمریکا و ایران وجود داشته است و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم دو طرف هم بدترین عناوین را به سیستم‌های حکومتی یکدیگر نسبت داده‌اند. دولت‌های مختلف آمریکا در طول چند دهه گذشته عناوینی همچون "محور شرارت"، "تروریسم دولتی"، "دولت یاغی"، "دولت نفرت"، "دولت مداخله‌گر" و "سلطه طلب" و... را به حکومت ایران نسبت داده‌اند و ایران هم عناوینی همچون "شیطان بزرگ"، "استکبار"، "تروریسم دولتی"، "دولت وحشی"، "دولت حیله‌گر"، "دولت متقلب" و ... را به سیستم حکومتی آمریکا نسبت داده و در مناسبت‌های فراوانی پرچم آمریکا هم در داخل ایران به آتش کشیده شده است. ایران همیشه آمریکا را به خاطر سیاست "تغییر رژیم" محکوم کرده و آمریکایی‌ها هم همیشه ایران را به خاطر شعار "مرگ بر آمریکا" و عنوان "شیطان بزرگ"، سرزنش کرده‌اند.

وی ادامه داد: استراتژی آمریکا بعد از انقلاب عموما تغییر رژیم در ایران بوده و متقابلا ایران هم هیچ‌گاه آرزوی خود برای سقوط آمریکا را پنهان نکرده است. اما انصاف مطلب این است که اقدامات آمریکا علیه ایران بسیار گسترده‌تر و بی‌رحمانه‌تر از اقدامات ایران علیه آمریکا بوده است و قابل مقایسه نیستند، مثل حمایت از تجاوز صدام به ایران، تامین مواد و تکنولوژی سلاح‌های شیمیایی برای استفاده صدام علیه ایران و تحریم‌های کشنده یک‌جانبه و چندجانبه و غیره.

موسویان گفت: تنها در یک مقطع کوتاه یعنی در دوره مذاکرات هسته‌ای، اوباما اولین و تنها رئیس‌جمهور آمریکا بود که در دور دوم ریاست جمهوری‌اش، در حضور سران کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل رسما اعلام کرد که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست، بر اساس احترام متقابل آماده گفت‌وگوست و حتی فتوای مقام معظم رهبری در مورد سلاح‌های کشتار جمعی را مورد قدردانی قرار داد. این بدان معنی نیست که در دوران اوباما آمریکا اقدام خصومت‌آمیز علیه ایران نداشت. در دوره اول ریاست جمهوری اوباما که مصادف با ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد بود، بدترین تحریم‌های تاریخ بعد از انقلاب علیه ایران اعمال شد اما از نظر تل آویو، متحدان عرب آمریکا و نئوکان‌های آمریکا، اوباما خط قرمزهای زیادی را در رابطه با ایران زیر پا گذاشت که مهم‌ترین آن پذیرش غنی‌سازی، آب سنگین، صنعت و تکنولوژی هسته‌ای، خارج کردن پرونده ایران از فصل هفت منشور سازمان ملل و مختومه کردن تحریم‌های اجماعی بین‌المللی علیه ایران بود.

این دیپلمات پیشین کشورمان درباره دلایل علنی شدن سیاست تغییر رژیم از سوی ترامپ اظهار کرد: ترامپ کینه شخصی نسبت به اوباما داشت و قصد نابودی میراث‌های مهم اوباما را داشت که برجام هم یکی از آنها بود. تیم او از جناح تندرو جمهوری‌خواهان انتخاب شد، از این رو نئوکان‌های آمریکا نفوذ بی‌سابقه‌ای در دولت او به دست آوردند. هم‌چنین اکثریت کنگره آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان بود که ضد ایران، ضد برجام و ضد سیاست تعامل اوباما با ایران بودند و با آمدن ترامپ در واقع دولت و کنگره یک دست شد.

موسویان در بیان اهمیت حضور مخالفان جدی روابط ایران و آمریکا در دولت ترامپ گفت: به خاطر روابط سنتی خانوادگی نتانیاهو و کوشنر داماد ترامپ، در واقع نتانیاهو توانست نبض کاخ سفید در مورد ایران را به دست گیرد. در دوره اوباما بدترین روابط تاریخ دولت‌های آمریکا و اسراییل را شاهد بودیم به طوری‌که در تل‌آویو و واشینگتن همه می‌دانستند که اوباما و نتانیاهو از هم متنفرند. الان هم همه می‌فهمند که روابط نتانیاهو و ترامپ فوق العاده نزدیک و صمیمی است به طوری که هیچ رئیس کشوری چنین روابطی با ترامپ ندارد. از طرفی سعودی‌ها و متحدین عرب‌شان که کل دوران اوباما و حتی قبل از آن خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران بودند، فرصت را مغتنم شمرده، شخصیت تاجرمآبانه ترامپ را درست تشخیص دادند، به موقع عمل کردند و در یک سال اول ترامپ حدود پانصد میلیارد دلار قرارداد اقتصادی روی میز ترامپ گذاشتند.

وی افزود: اگر خاطرتان باشد در چند هفته اول ریاست جمهوری ترامپ، در مقاله یا مصاحبه گفتم که سعودی‌ها و متحدان عربستان پانصد میلیارد دلار روی میز ترامپ گذاشته‌اند اما در داخل عده‌ای باور نکردند تا این‌که قرار داد 350 میلیاردی تسلیحاتی ترامپ با سعودی را دیدند و تازه متوجه شدند.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در دوره اصلاحات در پاسخ به این پرسش که آمریکا برنامه‌ای جدید برای ایران دارد؟ این برنامه جدید چه چیز می‌تواند باشد، آیا ورود آمریکا به حوزه داخلی ایران را باید انتظار داشته باشیم؟ اظهار کرد: اتحاد رسمی و عملیاتی که توسط مثلث تل‌آویو، واشینگتن و ریاض ـ ابوظبی در هماهنگی با دولت ترامپ شکل گرفته است، در کل دوران روابط ایران و آمریکا بعد از انقلاب بی‌سابقه است. من به طور مستمر در یک‌ سال گذشته در مورد این مثلث هشدار داده‌ام. به نظرم این مثلت همان سیاست‌های سنتی تندروهای آمریکا را با تامین مالی ریاض در ابعاد مختلف در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش داده و خواهد داد. معتقدم اتاق عملیات این مثلث 24 ساعته و شبانه روزی فعال است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند بعد از مساله هسته‌ای و مسایل منطقه، امروز نوبت تغییر ایران از داخل است آیا این نظر را قبول دارید؟ گفت: معتقدم که این مثلث به دنبال نابودی تمام دستاورهای برجام و میراث سیاست تعامل اوباما با ایران و اهرم فشاری برای پیگیری سیاست تغییر رژیم ایران از سوی آمریکاست. آنها به طور علنی هم به این قصد خود در مورد برجام مکرر تصریح کرده‌اند. برای مثال یک نمونه آن را دیده‌اید که ترامپ چپ و راست اوباما را برای پرداخت 1.7 میلیارد دلار نقد به ایران مورد سرزنش قرار داده است. ضمنا این موضوع پنهانی نیست که ترامپ سیاست تقابل را جایگزین تعامل کرده و از اعلام علنی ضرورت تغییر رژیم هم هیچ ابایی نداشته است.

موسویان در پاسخ به این پرسش که برخی بر این نظرند تحولات و اعتراضات اخیر در ایران این آدرس را به آمریکا داده است که باید به طور علنی از تغییر از داخل ایران حمایت کند؟ گفت: شک نکنید که مثلث مذکور یک لیست اقدام مفصل در دست پیگیری دارد که تظاهرات اعتراضی در ایران، اختلافات مسوولان، مشکلات داخلی ایران به ویژه مشکلات اقتصادی و اجتماعی، مشکلات سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه و منطقه با ایران از جمله این موارد است. گروهک تروریستی منافقین و سایر گروهک‌های تروریستی که قادر به عملیات تروریستی در داخل ایران هستند نیز از جمله متحدان استراتژیک این مثلث هستند. البته ممکن است برخی هم در داخل دانسته و برخی هم ندانسته خوراک برای عملیات روانی، سیاسی، تبلیغاتی و امنیتی آنها فراهم کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 766068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    10 47
    البته اینکه از یکنفر ایرانی که به زبان فارسی آشنایی دارد و به زبان انگلیسی نیز آشناست مورد مثبتی است لاکن اظهارات آقای موسویان نا خود آگاه به سمت ایران نیست بلکه به علت عدم شناخت و بی اطلاعی ایشان از متن جامعه ایرانی و تصمیم گیران نهایی در ایران و جو روانی آمریکا به سوی آمریکا متمایل است , اظهار نظر خبرگزاری فرانسه بعد از دیدار وزیر خارجه فرانسه از ایران موید این تاثیر پذیری است و این مطالب دقیقاً پیش مطلب منتشر شده در روزنامه ها در زمان دولت اصلاحات و صحبت های پس از آن آقای wبوش است که ایران را محور شرارت نامید و لاکن ما در ایران چیزی برای از دست دادن نداریم اکنون از نظر نظامی از هر زمان دیگر قوی تریم و از نظر نیروی انسانی و پایبندی به ایدولوژی انقلاب نیز قوی تر و علاوه بر کسانی که قبلاً
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    7 7
    آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند، مرگ بر آمريكا