جمعه 29 تیر 1397
یکشنبه 12 فروردین 1397 - 10:22:50 چاپ

آیا افراد تحصیل‌کرده به مشکلات روحی بیشتری دچار می‌شوند؟

دانش > پزشکی - تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع افسردگی و اضطراب در افراد دارای تحصیلات عالی بیشتر است. در این میان، زنان آسیب‌پذیرترند و نسبت به مردان، بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب قرار دارند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سیناپرس، نتایج تحقیقی جدید در دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد که میزان شیوع افسردگی و اضطراب در بین افراد تحصیل‌کرده در مقاطع عالی دانشگاهی، حدود ۷ برابر بیشتر از سایر مردم است.

در این مطالعه، پژوهشگران به بررسی شرایط ۲۳۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداختند که ۹۰ درصد این افراد را دانشجویان مقطع دکترا و ۱۰ درصد را دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تشکیل می‌دادند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که ۴۱ درصد از این افراد، سطوح مختلفی از اضطراب را، از حد متوسط تا حاد نشان می‌دهند و ۳۹ درصد آن‌ها نیز دارای خصوصیات و ویژگی‌های متوسط تا حاد افسردگی هستند.

نتایج کلی این پژوهش که به دست پژوهشگران مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس انجام شده است، نشان می‌دهد که ۶ درصد از افراد موردمطالعه قرارگرفته، دارای نشانه‌های هر دو نوع اختلال هستند. در این بررسی‌ها همچنین مشخص شد میزان شیوع اضطراب و افسردگی در بین زنان به‌مراتب بیشتر از مردان است.

مهم‌ترین نتایج تجزیه‌وتحلیل‌های آماری این مطالعات به قرار زیر است:

- در بین زنان بررسی‌شده، میزان شیوع اضطراب ۴۳ درصد و شیوع افسردگی نیز ۴۱ درصد بود.

- افراد دارای اختلال جنسیتی نیز دارای نرخ بالای اضطراب و افسردگی به میزان ۵۵ و ۵۷ درصد بودند.

- نرخ شیوع اضطراب و افسردگی در مردان نیز به ترتیب ۳۴ و ۳۵ درصد اعلام‌شده است.

بر پایه این آمار، پژوهشگران درصد شیوع اضطراب و افسردگی را در افراد تحصیل‌کرده؛ بسیار زیاد می‌دانند. این گزارش چنین نتیجه می‌گیرد که: «لازم است برای شرایط بحرانی و کمک به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سرتاسر جهان که با نگرانی‌های مهم روانی روبه‌رو هستند، چاره‌ای اندیشیده شود. به‌رغم بحث‌های فراوانی که در این موضوع مطرح می‌شود، باید به بهداشت روانی و شرایط روحی افراد تحصیل‌کرده در دانشگاه‌ها به‌صورت جدی‌تری پرداخته شود.»

برای نمونه زمانی که از افراد موردمطالعه قرارگرفته شده پرسیده شد که آیا تناسب مناسبی بین زندگی و کار شما وجود دارد و آیا شما از زندگی خود راضی هستید، پاسخ اکثریت افراد تحصیل‌کرده «منفی» بود.

به باور نویسنده این مقاله و سرپرست گروه تحقیقاتی، ایجاد توازن در زندگی و خوشنودی از شرایط وقتی‌که شما از صبح تا ساعات پایانی روز به کار در آزمایشگاه می‌پردازید، امری بسیار دشوار است. به همین دلیل پژوهشگران توصیه می‌کنند که مراکز آموزش عالی در مقاطع تحصیلات تکمیلی حتماً بخشی ویژه را برای پایش سلامت روان دانشجویان خود تعیین کنند و به‌طورجدی به این موضوع بپردازند. آموزش کارکنان و ایجاد تغییر در فرهنگ آکادمیک و دانشگاهی نیز می‌تواند تأثیراتی مثبت و مفید در این حوزه داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Biotechnology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

۵۴۵۴

18 دیدگاه
  • بی نام
    یکشنبه 12 فروردین 1397 - 10:47:57
    پاسخ
    26 2

    راسته بخدا . خب دخترهایی که در خانواده بسته ایی هستند ناچار به تحصیل هستن در مقطع دکتری بیشترین فشار بخاطر پایان نامه و مقاله حالا کنارش بی پولی و نداشتن شغل و بالاتر از اون افزایش سن و عدم ازدواج دیگه این سوال را دارم دختر بخصوص در دانشگاه های ایران چرا نباید افسرده و بد بخت نباشه ،یادم رفت ممکن هم هست دو سه سالی هم پشت کنکور دکتری و فوق لیسانس باشی دقیقا دهه شصت. وضع پسرها هم که خودتون می بینید اونا هم بیچاره

    • بی نام
      یکشنبه 12 فروردین 1397 - 11:29:33
      18 0

      دانشجوی خانمی داشتم که در حد خودش موفق بود و تمام این تلاشها را برای مهاجرت انجام می داد بالاخره توانست از دانشگاهی در کانادا پذیرش بگیرد و برود. یک بار که با ایمیل احوالم را می پرسید از اوضاع و احوالش پرسیدم جمله ای جوابم داد که تقریبا این بود که "بیچاره ما جهان سومی ها که برای نجات راهی به جز درس خواندن نداریم" اگر این جمله را بخواهم تفسیر کنم این است که در ایران افرادی ممکن است اصلا به درس خواندن و هی درس خواندن بیشتر و ... علاقه ای نداشته باشند و تنها به عنوان راهی برای تغییر زندگی از یک سطح به سطح دیگر به این راه رو آورده اند. این در حد خودش یک فاجعه است چون فرد به جای اینکه امکان این را داشته باشد که راه خوشایند و متناسب با خودش را پیدا کند درگیر کلیشه ای می شود که دوست ندارد

    • بی نام
      یکشنبه 12 فروردین 1397 - 12:06:03
      15 0

      ربطی به دختر پسر بودن نداره شما وقتی این همه درس میخونی بعدش میبینی نه کار داری نه پولی داری و نه هنوز با این سن زندگی مستقل نداری افسرده میشی

    • یکشنبه 12 فروردین 1397 - 13:30:39
      0 14

      این افرادی که بیکارن هیچکدوم کار بلد نیستن وگرنه چیزی که زیاده کاره.... من خودم تو یه شرکت دولتی مشغول به کار شدم و الان بالای 5 میلیون حقوقمه چونکه کار بلدم... البته درسته که پارتی داشتم اما بعدا خودمو نشون دادم

  • بی نام
    یکشنبه 12 فروردین 1397 - 11:21:46
    پاسخ
    11 1

    تمام کسانی که به هلاکویی زنگ میزنن دکترا دارن

    • شمس تبریزی
      سه شنبه 14 فروردین 1397 - 13:56:10
      0 0

      هلاکویی رو به حرفهاش توجه نکنید

  • مجید
    یکشنبه 12 فروردین 1397 - 11:54:30
    پاسخ
    16 0

    ما اگه کار دیگه ای میتونستیم بکنیم که دکتری نمیخوندیم. هر روز به فکر انصراف از این دکتری برقی که میخونم میافتم

    • بی نام
      یکشنبه 12 فروردین 1397 - 12:29:31
      12 0

      هرچی پول در میارم مجید جان میدم دانشگاه آزاد واسه دکتری برق مخابرات. توی پایان نامه گیر کردم هیچکی نیست کمکم کنه مغزم از کار افتاده هنگ هنگم، داغونم بدبختم بخاطر کارم هم فرصت درس خوندن آنچنانی ندارم دانشگاه هم هی پول میخواد راستش نمیدونم چکار کنم اگه انصراف بدم تکلیف اون پول ها چی میشه ترم ده هستم و هنوز هیچ با 33 سال سن خدا چکار کنم ؟؟؟؟ ماهی دو میلیون فیکس که هر سه ماه چهار و نیم به دانشگاه میدم دریغ از امکانات،سراسری هم سنوات و استرس خودش روزگار داریم ها ولی هنر پیشه ها با خوشحالی و بقیه کاسب ها هم خوش

    • بی نام
      یکشنبه 12 فروردین 1397 - 13:31:24
      5 0

      من دوستم دکترای دانشگاه آزاد قبول شد ازش پرسیدم شهریه ترمی 78 میلیونش رو چیکار می کنی؟ گفت بابام گفته من پولش رو می دم نگران نباش. اصولا کسی می ره فوق و دکترا دانشگاه آزاد که یا خودش پولداره یا بابای پول دار داره.

    • بی نام
      سه شنبه 14 فروردین 1397 - 14:55:53
      0 0

      عزیزم درست میگی ولی نه من پولدارم نه بابام پولداره. ولی در مقطع اشتباه تصمیم گرفتم شروع به خوندن کردم حالا مثل مورچه ها 2 میلیون 2 میلیون حقوقم را با بدبختی جمع میکنم میریزم به حساب سرمایه دار دانشگاه بگذر که وقتی تهران میرسم توی سرما ویلان تا شب توی خیابان پیاده روی بعد دانشگاه تا شب بلیط بگیرم برم خونمون. بلاخره خیر از جوانی ندیدم اشتباه اشتباه کردم . آخه دانشگاه نباید یه خوابگاه کوچک به دانشجوش بده شب توی تهران ویلان و سرگردان نباشه. آخه چقدر میخورن ولی جوانشون هر روز به فکر تموم شدن زندگیش باشه.

  • بی نام
    یکشنبه 12 فروردین 1397 - 12:21:38
    پاسخ
    16 0

    چون ما که تحصیلات عالیه داریم بهتر دقت میکنیم دور و برمون چی میگذره و عمیقا متاثر میشیم. اما خب افراد کم سوادتر شاید کمتر دقت کنن و دلخوشی های سطحی بیشتری داشته باشن.

  • بی نام
    یکشنبه 12 فروردین 1397 - 12:47:44
    پاسخ
    5 0

    منم دیگه بریدم بدبختی اینه بعد از پنج سال از وقتی که برای این دکترای کوفتی گذاشتم هر روز به فکر انصرافم کاشکی همون روزای اول انصراف داده بودم ای کاش

  • بی نام
    یکشنبه 12 فروردین 1397 - 13:10:37
    پاسخ
    7 0

    من دکتری برق مخابرات از دانشگاه تهران با معدل بالا دارم ۵ ساله دنبال کار درست حسابی میگردم کاش پول داشتم گاوداری می زدم اونهم دیگه پارتی و لابی میخواد.

  • بی نام
    یکشنبه 12 فروردین 1397 - 13:43:58
    پاسخ
    7 0

    این تحقیق یک مشکل خیلی اساسی داره و اون این که مردم بیسواد و کم سواد اصولا تعریفی به نام افسردگی و اضطراب رو نمی شناسند مثل این که بری آفریقا و از مردم بپرسی چند نفر کمبود روی و ویتامین بی و .. دارند. من دو سه تا فامیل دارم که تا حد دیپلم بیشتر نخوندند افسردگی دارند ولی اصلا حاضر نیستند به پزشک مراجعه کنند و دارو مصرف کنند معتقدند که کاملا سالم هستند.

  • اهل منطق
    یکشنبه 12 فروردین 1397 - 14:35:12
    پاسخ
    6 0

    از قدیم میگفتند هرچه سطح سواد و اگاهی هات بالاتر باشه به همان نسبت از دور وبرت و جامعه عذاب میکشی خصوصا شرایط فعلی که فکرش هم مغزتو میترکونه

  • بی نام
    یکشنبه 12 فروردین 1397 - 21:48:27
    پاسخ
    5 0

    اشتباه راهبردی خیلیا اینه که می خوان از راه درس خوندن و اخذ مدرک دانشگاه پولدار بشن. در صورتی که خیلی از میلیاردرها کم سواد هستن و تحصیلات دانشگاهی ندارن، اگه بخوام مثال بزنم، مارک زاکربرگ، استیو جابز، بیل گیتس و... نمونه ای از میلیاردرهای ترک تحصیل کرده مشهوری هستن که متوجه شدن که با دانشگاه رفتن نمیشه زیاد پولدار شد و از دانشگاه انصراف دادن و ترک تحصیل کردن. تو ایران هم الان همینطوره و درس خوندن آدم رو از نظر مالی عقب میندازه و تضمینی پیدا کردن شغل مناسب با درآمد کافی نیست و الان چیزی که زیاده تحصیلکرده بیکار هست. اگه این تحصیلکرده ها به جای سالها دانشگاه رفتن یه کار و کاسبی راه انداخته بودن الان کلی پول داشتن

  • دختر خوب
    یکشنبه 12 فروردین 1397 - 22:45:52
    پاسخ
    5 0

    اما من هیچ چیز رو به اندازه درس خوندن دوست ندارم. شاغلم هستم ولی خیلی درس رو دوست دارم. خیلی از مشکلات روحی و ناراحتی هامو با درس خوندن و ورزش بهبود دادم. ولی به خاطر اینکه درس زیاد خوندم دیگه زیاد حرف مشترک با کسی ندارم بیشتر تو خودمم. درساتونو برا خودتون کاربردی کنید من فوق فیزیولوژی پزشکی دارم کار براش نیست. ولی تو زندگی خیلی ازش استفاده میکنم هر موقع مریض میشم خودم خودمو درمان میکنم خیلی تو هزینه هام از این طریق صرفه جویی کردم.

  • نوشین
    دوشنبه 13 فروردین 1397 - 02:52:26
    پاسخ
    7 0

    دلیلش روشنه. وقتی میبینی بعد سالها درس خوندن و تلاش به هیچ جایی نرسیدی و خیلیا با تحصیلات بسیار پایین و بهره هوشی پایین به همه جا رسیدن احساس شکست میکنی در زندگیت و افسرده میشی. یعنی هر چی دویدی همه هیچه. این حسو تجربه کردم. تو سالای تحصیلم همع ازم بعنوان یه فرد موفق نام میبردن ولی بعد تحصیل شدم شکست خورده ترین فرد فامیل و مایه ی خجالت و عبرت. هیچ کاری پیدا نکردم منی که فارغ التحصیل دانشگاه اصفهان بودم با بالاترین معدل. چرا افسرده نشم؟

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700