خبرگزاری صداوسیما نوشت: روزنامه رأی الیوم در تحلیلی نوشت: آمریکا به این نتیجه رسیده که وضع نیروهایش در سوریه به گونه ای پیش می رود که اداره آنها با موفقیت غیر ممکن و شکست قطعی است و خروج، کم هزینه ترین گزینه است.

طي چند روز گذشته سه حادثه اتفاق افتاد که سبب بروز هرج و مرج در معادله راهبردي منطقه شد.

حادثه نخست حمله ارتش سوريه به مواضع عناصر مسلح در غوطه شرقي سبب فروپاشي کامل آنها و برچيده شدن يکي از مهمترين و خطرناکترين گره ها و چالشها در برابر تلاش دولت سوريه و متحدانش براي باز پس گيري اراضي سوريه از اشغال عناصر مسلح شد.

اما رويداد دوم اظهارات غافلگير کننده دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا بود که اعلام کرد نيروهاي آمريکايي مستقر در شرق فرات، منطقه التنف و جنوب سوريه به زودي از اين مناطق خارج خواهند شد. اين اظهارات سبب دگرگوني در معادلات منطقه شده، منطقه اي که از قبل ناآرام بوده است. بدون شک بازتاب اين اظهارات گسترده خواهد بود و به تدريج طي چند روز و چند هفته آينده مشخص خواهد شد.

خروج آمريکا به اين شيوه و در چنين شرايطي يک معني دارد. معني آن اين است که آمريکا با وجود عوامل امنيتي و سياسي خود در منطقه به اين نتيجه رسيده است که وضع نيروهايش که درچند منطقه در سوريه مستقرند، به گونه اي پيش مي رود که اداره آنها با موفقيت غير ممکن و شکست قطعي است و خروج، کم هزينه ترين گزينه از ميان گزينه هاي ديگر است.

رويداد سوم اظهارات محمد بن سلمان وليعهد سعودي است که پس از اظهارات ترامپ مطرح شد. وي گفت بشار اسد رئيس جمهور سوريه به عنوان رئيس جمهور باقي مي ماند. يعني سياست عربستان سعودي پس از سالها تزريق پولهاي هنگفت و اعزام عناصر مسلح به سوريه براي سرنگون کردن رئيس جمهور سوريه، به طور راهبردي تغيير کرده است. اين اظهارات ترامپ و بن سلمان پس از بازپس گيري غوطه شرقي و فروپاشي تروريست هاي جيش الاسلام مطرح شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 766572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =