ایرنا نوشت: رئیس جمهوری آمریکا بر بازگشت نیروهای نظامی کشورش از سوریه تاکید کرد و گفت اگر عربستان می خواهد در سوریه بمانیم، باید هزینه آن را بپردازد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با روسای جمهوری استونی، لتونی و لیتوانی این مطلب را مطرح کرد.
وی اولویت نخست آمریکا در سوریه را خلاصی از شر داعش برشمرد و افزود: به زودی با هماهنگی با عربستان و دیگران تصمیم می گیریم. من گفتم اگر بخواهید در اینجا بمانیم، باید پول بدهید. ماندن ما در سوریه برای ما بهای گزافی دارد و بیشتر به کشورهای دیگر کمک می کند.
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: ما موفقیت های زیاد نظامی ضد داعش داشتیم بنابراین در آینده نزدیک با متحدان خود مشورت خواهیم کرد.
ترامپ در پاسخ به این که آیا نیروهای خود را از سوریه خارج می کنید، گفت: بله؛ می خواهم سربازانمان به کشورمان بازگردند، می خواهم کشور خود را بازسازی کنم، هفت تریلیون دلار صرف کردیم اما هیچ چیزی نگرفتیم.
وی اضافه کرد: زمانی که تاجر بودم، همیشه می گفتم نفت را نگهدارید اما داعش به نفت رسید و توانست تامین اعتبار مالی کند به همین خاطر می خواهم به کشورمان برگردیم.
رئیس جمهوری آمریکا با اعتراف به اینکه حضور این کشور در منطقه جز مرگ و ویرانی عواید دیگری نداشته است، گفت: از نظر نظامی ما خیلی موفق بودیم اما گاهی لازم است به کشور خود برگردیم و در این باره خیلی جدی در حال صحبت کردن هستیم.

دیوار مکزیک
رئیس جمهوری آمریکا درباره ساخت دیوار مرزی مکزیک هم گفت: قوانین بسیار بدی داریم و من فکر کنم که قادر خواهیم بود کاری انجام دهیم. ما دیگر قوانینی همچون نفتا بین آمریکا، کانادا، مکزیک و دیگر کشورها را نداریم.
ترامپ با ادعای این که افراد هندوراسی زیادی از مرزها عبور می کنند، برخی برگردانده و برخی گرفتار دادگاه می شوند، افزود: گفت وگویی با جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا داشتیم و باید با دیگران هم در این رابطه کار کنیم.
وی ادامه داد: کاروان‌های یک هزاری انسان ها از مرز می گذرند و نشان می دهد پیمان نفتا چقدر برای ما فاجعه بار بوده است. پیمان نفتا (پیمان تجارت آمریکای شمالی) و تجارت با مکزیک باید سال‌ها پیش کنار گذاشته می‌شد.

رابطه خوب با پوتین
رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه روسیه نگرانی کشورهای بالتیک است، آیا پوتین دوست شما است یا دشمن شما؟ گفت: من فکر می کنم ما بتوانیم تعامل خوبی داشته باشیم، هیچ کسی موضعی سخت تر از من درباره روسیه نداشته است.
ترامپ افزود: رقیب من در انتخابات نگران چیزهای دیگر بود در صورتی که ما به انرژی های دیگری نگاه می کنیم، بودجه 700 میلیارد دلاری نظامی را تصویب کردیم و ارتشی به مراتب قوی تر از گذشته خواهیم داشت و البته این برای روسیه خوب نیست.
وی ادامه داد: ناتو سهم خود را پرداخت نمی کرد، از موقعی که زمام امور را به دست گرفتم، میلیون ها دلار از سوی کشورهایی که سهم خود را پرداخت نمی کردند، پرداخت شده است و صادقانه باید بگویم که باید پول بیشتری پرداخت کنند.
رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: ما 60 دیپلمات روس را اخراج کردیم، فرانسه و آلمان تنها 4 دیپلمات را اخراج کردند؛ هیچ کشوری موضعی سخت تر از ما نسبت به روسیه نگرفت.
ترامپ در عین حال تاکید کرد: من فکر می کنم رابطه خوبی با پوتین داشته باشیم؛ البته شاید هم نداشته باشیم. امکانش هست رابطه خوبی داشته باشیم. فراموش نکنید این که کسی بتواند با روسیه یا چین، همین طور بالتیک بسازد، چیز خوبی است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین فکر می کنم بتوانم رابطه خوبی با پوتین رئیس جمهوری روسیه داشته باشم و این خوب خواهد بود؛ البته ممکن هم این اتفاق نیفتد، کسی چه می داند؟
دونالد ترامپ همچنین در این نشست خبری یکصدمین سالگرد استقلال کشورهای حوزه بالتیک را تبریک گفت و افزود: آمریکا در کنار مردم بالتیک برای تلاششان در به دست آوردن استقلال از روسیه خشن ایستاده است.
وی به همکاری های امنیتی و پدافندی اشاره کرد و ادامه داد: باید برای غلبه بر داعش همکاری کنیم، صد در صد از سرزمین هایی که دست داعش در سوریه بود از دستشان خارج شده و در عراق هم آرام نخواهیم نشست.
رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر این که در زمینه اقتصادی همکاری ها تداوم خواهد یافت، اضافه کرد: همکاری با هیجان زیاد به خاطر فرصت های تازه برای همکاری به خصوص در علوم پزشکی، تکنولوژی و فناوری ادامه می یابد.
ترامپ ادامه داد: کشورهای بالتیک بازار مهمی برای فناوری، تجهیزات پزشکی و اتومبیل های آمریکا است و ما از افزایش تجارت منصفانه و متقابل استقبال می کنیم. در زمینه امنیت انرژی، صادرات گاز مایع و درمان نیز همکاری خواهیم داشت.

لیتوانی
دالیا گریبائوسکایته رئیس جمهوری لیتوانی هم در این نشست ترامپ را رهبری قدرتمند برای ارتقای ناتو دانست و گفت: ما درباره اصلاح سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و سهم سرمایه گذاری کشورها در آن صحبت کردیم.
وی افزود: همه ما همراه ایالات متحد باید با تروریسم در گرداگرد جهان مبارزه کنیم و با پیمان ناتو همکاری خواهیم کرد.
رئیس جمهوری لیتوانی ادامه داد: اعتقاد داریم شرکا و متحدانمان به صورت خیلی جدی برای دفاع از خود و به طور کلی صلح و امنیت جهانی، در این پیمان سرمایه گذاری خواهند کرد.
گریبائوسکایته از انعقاد قرارداد با دو شرکت آمریکایی در زمینه استخراج گاز مایع و ایجاد کارخانه های مربوطه هم ابراز خرسندی کرد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 766981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =