۰ نفر
۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

ایسنا گزارش داد:برخی بانک‌ها که تا پیش از این به نرخ سود مصوب پایبند بودند، بار دیگر به نرخ‌های قبلی برگشته و با سود ۲۱ درصد افتتاح حساب می‌کنند.

حدود هفت ماه از ابلاغ بخشنامه هشت‌بندی و تکلیفی بانک‌مرکزی به بانک‌ها برای رعایت دقیق نرخ سود سپرده گذشته است. در شهریورماه سال گذشته بانک‌ها موظف شده‌اند تا نرخ‌های متفاوتی که برای حساب سپرده اختصاص می‌دادند را حذف کرده و تمامی سپرده‌های جدید با سود حداکثر ۱۵ درصد جذب شود. مدت کوتاهی نگذشت که شبکه بانکی به طور یکدست به سمت اجرای بخشنامه حرکت کرد و افتتاح حساب عمدتا بر اساس این دستورالعمل بود به‌طوری که سود بالاتر از ۱۵ حتی در صورت آوردن منابع کلان پرداخت نمی‌شد و از سوی  دیگر ضوابط مربوطه از جمله واریز و برداشت به حساب‌های مدت‌دار نیز تا حد زیادی اجرا می‌شد.

اما بررسی‌های میدانی از شعب بانک‌ها در روزهای ابتدایی سال جدید نشان می‌دهد که با وجود اینکه در حال حاضر در بسیاری از بانک‌ها همچنان نرخ‌های مصوب اجرا می‌شود، ولی در این بین برخی از بانک‌هایی که کمتر به ضوابط سود توجه داشته و معمولا نرخ‌های بالاتری پرداخت می‌کردند اما بعد از ابلاغ بخشنامه شهریورماه در چارچوب قوانین حرکت کردند این روزها بار دیگر نرخ‌های سود بالا را به ویترین خود برگردانده‌اند به گونه‌ای که به راحتی به مشتری پیشنهاد افتتاح حساب سپرده با سود ۲۱ درصد را می‌دهند.

در این بین با توجه به اینکه در بخشنامه سود تاکید شده بود هر گونه واریزی به حساب مدت‌دار ممنوع و برداشت از آن با جریمه مواجه می‌شود، اکنون در بانک‌ها مشاهده می‌شود که در این باره رعایت چندانی وجود نداشته و مشتری می‌تواند به راحتی به حساب مدت‌دار خود که البته سودهای بالایی دارد، مبلغ اضافه کند.

گفت‌وگو با برخی از کارکنان در شعب بانک‌ها از این حکایت داشت که به هر صورت در حال حاضر جذب منابع در بانک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با وجود اینکه حرکت در چارچوب سود ۱۵ درصد و سایر ضوابط بخشنامه هشت بندی بانک مرکزی یک الزام است، اما در مواردی بانک‌ها ناچارند برای نگهداشت سپرده با مشتریان راه بیایند.

موضوعی که در این بین مورد توجه قرار دارد و برخی مدیران شعب به آن اشاره دارند به آثار به جای مانده از انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی اختصاص دارد و عنوان می‌کنند که در هر حال وقتی مخاطبان شبکه بانکی مدتی حساب با سود ۲۰ درصد باز کرده‌اند اکنون چندان مایل به افتتاح حساب با سود پنج درصد کمتر ندارند و به ویژه برای مبالغ کلان سودهای بالاتر و نرمش بانک‌ها در جذب منابع را طلب می‌کنند.

همچنین یکی از مدیران شعب می‌گوید بالاتر رفتن سود سپرده از نرخ سود تسهیلات(۱۸ درصد) در زمان انتشار اوراق که موجب جابجایی بالایی در حساب‌ها شد خود هزینه‌هایی برای بانکها دارد که در مواردی ترجیح می‌دهند با بالا بردن سود حداقل مانع از جابجایی پول بین بانک‌ها شوند.

این در حالی است که در انتهای سال قبل به دلیل نوسان بازار ارز، بانک مرکزی که در مقابل انتقادات نسبت به خروج منابع از بانک‌ها به دلیل کاهش دستوری سود بانکی قرار داشت، تصمیم گرفت انتشار اوراق سپرده ۲۰ درصد را در دستور کار قرار دهد تا منابع بار دیگر جذب شبکه بانکی شود. در کنار حواشی که انتشار این اوراق به دنبال داشت، بعد از زمان تعیین شده یک هفته‌ای بار دیگر روال افتتاح حساب و سود به قبل یعنی همان ۱۵ درصد برگشت، ولی با هزینه‌هایی برای بانک‌ها از جمله ایجاد اختلاف چند هزار میلیاردی در پرداخت سود به حساب سپرده همراه بود.

با این حال فرشاد حیدری-معاون نظارت بانک مرکزی- تاکید دارد که رعایت نرخ سود به طور مناسبی در شبکه بانکی در حال اجرا بود، اما بانک مرکزی مجبور شد تا برای مدیریت یک بخش از اقتصاد (بازار ارز) نسبت به انتشار اوراقی که سود بالاتری داشتند اقدام کند. وی این را هم گفته که به مرور با به تعادل رسیدن شرایط حتما در مورد کاهش نرخ سود در سپرده و تسهیلات بررسی و اقدام خواهد شد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    87 2
    موسسه ثامن پشت شیشه بانک زده بود 120 درصد
  • بی نام RO ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    56 0
    انصار به کارکنان خودش بالای 10درصد برای کوتاه مدت میده
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    51 1
    وقتی بانکها نرخ سود تهسیلات را کم نکنند هر چه هم نرخ سود سپرده کم شود تاثیری نداره فقط تورم برای مردم میمونه .
    • بی نام AT ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      3 2
      همه که نمیرن وام بگیرن. پس فرق داره
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    26 1
    رخ سود تسهیلات یکی دو درصد بیش از سود سپپرده ها باشد کفایت میکند . چون مقدار قابل توجهی هم در حسابهای جاری و کوتاه مدت یا روزشمار مشتریان هست که سودی به مراتب کمتر از سپرده ها بدانها تعلق میگیرد
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    14 2
    طمئنا ارائه تسهیلات بانکی در راستای تقویت اقتصاد جامعه مکانیزم وسیاست پولی خودش رو داره وارتباطی نه به گیرنده وام وسیاست گذاری هاش بلکه به سیاستگذاری نظام پولی داره
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    29 3
    با توجه به گرانی های پی در پی مثل زمان دولت دهم ،همانطور که کاهش سود سپرده اشتباه بود و غیر واقعی کاهش تسهیلات هم .نرخ تسهیلات معمولا باید چند در صد از نرخ سپرده بالا تر باشه تا بنک ها نوان و حق حیات داشته باشند.اما اینکه با نرخ تورم همخوانی ندارد خود یک مسله است.امار شناسان می دانند امار واقیعت را می گویند اما سیاست مداران با امار دروغ می گویند.با توجه به افزایش قیمت ها در چند ماه گذشته نرخ تورم بالای 20 درصده اما دولت به دروغ تورم را تک رقمی میداند
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    31 2
    اگه به دولته که تسهیلات رو می کنه 20 والا ارز رو که گرون کردین سکه هم ترکوندین جلوی واردات ماشین رو گرفتین 10 برابر شد دیگه به تسهیلات رحم کنید
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    14 1
    ده درصد خوبه که بگیرن باز تو همون بانک بزارن تو حسابشون پانزده درصد سود بگیرن.به این میگی یه کاسبی بی دردسر
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    17 34
    سود بانكي صفر درصد بايد باشه،چون تو اين سالها به قدري از جيب اين ملت خوردن كه سيرموني ندارن ،و اگر سير بشن و اجازه دهند الان بايد به نفع مردم كار كنند،ولي متاسفانه آنچه كه ارزش نداره همين مردم هستن.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      7 0
      مگر داریم تو اروپا و آمریکا زندگی می کنیم
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    9 27
    ارزش ریال ثابت بماند و سود وام ها را صفر کنند وام بر اساس اعتبار اشخاص و بدون ضامن متعارف امروزی ما و بر سپرده ها مالیات ببندند و طبق دستور اسلام شراکت مردم در تولید و تجارت باشد
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    14 5
    سه درصد، فقط حق العمل افرادی که در این رابطه کار می کنند. بسیاری از جاهای دنیا با همین روش به مردم وام می دهند . در ایران وام نمی دهند بلکه کم کم همه را به فلاکت می رسانند.
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    19 0
    بعنوان یک بانک بازنشسته می گویم تا زمانی که نرخ بازار پول بازار غیر رسمی بسیار بالاست حدود 50 الی 60 درصد کاهش نرخ تسهیلات بانکی یعنی بالا بردن تقاضای تسهیلات که اصلا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور معقول نمی باشد . ابتدا باید نرخ پول در بازار غیر رسمی را کاهش داد و انوقت بفکر کاهش نرخ تسهیلات افتاد.
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    76 4
    من 100 میلیون میزارم بانک بهم سر سال 18 میلیون سود میده در نهایت.بعد بانک همین 100 تومن من رو وام میده از مردم 270 میلیون پس میگیره.خداییش این چه طرز حساب کردنه؟بعد جالبتر اینه که بانک همیشه می ناله و روی هر خدمتی که موظفه پول هم میگیره.حتی نقد چک با توجیه اینکه مخارجمون از همین کارمزد ها در میاد.سوال اساسی اینه که این سود عظیم بانکی پس کجا میره؟ کانادا؟خرج باشگاه های فوتبال؟کمک به مردم مظلوم میانمار؟؟جواب این رو بدین بعد بریم سراغ درصد سود سپرده
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    4 11
    قطعا از نظر سپرده گذار نرخ سود باید بالا و از نظر وام گیرنده نرخ بهره باید پایین باشد. اما اگر تورم زیر 10 درصد است نرخ تسهیلات باید 10 درصد و نرخ سپرده گذاری باید 12 درصد باشد و با برنامه ریزی بلندمدت هرسه این اعداد باید کاهش بیابد
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    23 0
    در اقتصادی که تورمش مشخص نیست بانکها همه دنبال دلالی اند و اقتصاد رانتی و قاچاق دنبال چی میگردی هیچی سر جاش نیست
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    8 0
    نرخ سود تسهیلات به عوامل ذیل بستگی دارد: نرخ تورم انتظاری ، نرخ تورم واقعی، میزان ریسک نقدینگی، نرخ بهره در بازار و نرخ بیکاریومیزان سرمایه بانکها.
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    7 26
    هر وقت مردم یاد گرفتند مثل ژاپن و کشورهای اروپایی بابت خدماتی که از بانک دریافت می کنن هزینه بدن، اون وقت می تونن انتظار وام با نرخ یک درصد یا صفر درصد داشته باشن. تو ایران همین الان به سپرده هایی که قبل از دستور کاهش نرخ های بانک مرکزی افتتاح شده ۲۰ درصد سود و در مبالغ بالا با نرخ ترجیهی تا ۲۴ درصد سود تعلق میگیره در صورتی که در اروپا نه تنها سودی تعلق نمیگیره بلکه بابت اینکه بانک پول مردم را نگهداری میکنه از پول دارها هزینه میگیره
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    35 5
    تمام مشکلات کشور حل شده فقط همین سودی که مردم بدبخت میگیرن زیادیه
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    21 3
    سود بانکی زیاد دقیقا مثل یارانه عمل میکنه یک تومن می ذاره تو جیب ده تومن از اون جیب بر میدارن. تا موقعی که خود مردم ندونن سود بی حساب کتاب چطوری و از کجا میاد و بانک داری ما فقط بانک دار باشن و تو اقتصاد ورود پیدا نکنن چه سود بانکی بره پایین یا بره بالا وضعیت ما همین هست و بهتر نمیشه.
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    23 0
    اگر واقعاً وام های بانکها به دست تولید کننده واقعی برسد هر چه سود کمتر شود به نفع مردم و کشور است ولی متاسفانه در این سالها وامهای کلان در دست مافیای قاچاق و دلال بازی قرار گرفته است که با کم شدن سود بانکها دولت پول را از جیب مردم در می آورد و به جیب مافیای قاچاق و دلال بازی میریزد .
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    21 13
    سود بانکی برای هر اقتصادی از سم کشنده تر است جامعه به سمت ربا خوری پیش میره و کار و اشتغال و نوآوری فراموش میشه هم باید سود سپرده کم بشه و هم سود وام که افراد کار آفرین بتونن ایجاد اشتغال کنن
    • بی نام RO ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
      1 0
      تو این مملکت هر کاری بغیر از سرمایه گذاری تو بانک یا مسکن بکنی ضرر و ریسکه ، برا همین کسی تمایل به ساخت کارخانه و کارگاه و .... ندارد.
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    37 0
    خبرآنلاین جان منتشر که نمیکنی اما حضرات اقتصاددان اگه وجودشو دارن سود تسهیلات رو کم کنن. مردم بگیرن رباس بانک بگیره طوری نیس. آدم به این مملکت شک میکنه
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    28 4
    قیمت مسکن دیگه بیش از این جا نداره بالاتر بره همین قیمتها رو هم مردم پول ندارن بخرن مردم چندر غاز گذاشتن تو بانکها و سودش رو می زنن به زخم های متعدد زندگیشون ، ببینید همین رو هم میتونید ازشون دریغ کنید ؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      4 0
      اگه تا 1400 زنده بودی، بیا دوباره کامنت بذار بگو بالاتر رفته یا نه. خیلی ساده ای.
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    26 1
    با سلام قطعا كاهش دستوري نتيجه مثبتي ندارد و مردم محروم مخصوصا قشر بازنشسته بيشترين ضرر را مي بينند چون قدر ت كاركردن ندارند ، سرمايه خود را در بانكها گذاشته و الان با كاهش سود بيشترين ضرر ميبينند.
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    24 0
    چه کسی گفته بانک های دولتی چند ساله سود کم میدن از آشنایان ما داره از یک بانک دولتی 28 درصد سود میگیره ولی برای 20 میلیارد تومن
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    20 0
    هیچ مشکلی پیش نمیاد و مردم مجبورن پولشونو توی بانک نگه دارن چون دولت از قبل فکر همه جا رو کرده و همه بازار ها رو فلج کرده و می دونه که با کم کردن نرخ سود هم مردم پولشونو از بانک ها خارج نمی کنن الان هم که رای مردم رو گرفته و دیگه مردم هیچ ابزاری در مقابل دولت ندارن و هر روز باید منتظر فشارهای بیشتر دولت باشن
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    10 0
    خیلی وقته که مهیاست بالاخره باید یه روزی با این بانکها که عامل بی ثباتی اقتصادی هستند مقابله بشه
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    18 1
    من که رفتم بانک و سپرده روز شمار رو با کلی اپشن تبدیل به سپرده یک ساله کردم با سود بیشتر .به نظرم با این اتفاق تنها باعث خواهد شد نقدینگی کلا دست بانکها بلوکه بشه و مردم سپرده های بلند مدت را جایگزین رزو شمار کنند . حساب روز شمار 22 درصد بود والان یک ساله شده 23 درصد. بانک حتی روز جمعه 3 شهریور هم باز بود و کار افتتاح بلند مدت را انجام میداد.سود دستوری هیچ جای دنیا جواب نداده و نخواهد داد.
  • فاطمه A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    41 8
    من ک دیگه پولامو بانک نمیگذارم. حتی اگه سودش صد و بیست درصد باشه. الان یک ساله دنبال پولم تو موسسه ثامنم. اعتبار و اعتماد مهمترین چیزه که در این کشور از بین رفته
    • کیان A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      3 1
      من گرفتم ازشون پولم رو ریال به ریالش
    • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      6 0
      واقعا همینطوره من هم این بلا سرم اومد
    • کوشا A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      5 0
      موسسه ثامن پدر مردم رو درآورده. هیچ کس هم نیست به داد مردم بی نوا برسه. بعد وزیر میاد میگه مشکلات موسسات رو حل کردیم این جوری حل کردی؟ پدرم دراومده از دست شما.
  • صادق A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    5 0
    حقوقهای فوق نجومی از بانک ها واز طریق تیمهای دولتی پرداخت میشه میلیارد میلیارد اینارو بدین بخش خصوصی تامردم یه نفس راحت بکشن.
  • محمد IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    2 7
    کسی که میره پول میزاره بانک دلش به این سود ۲۰ درصد خوشه مثل کبکیه که سرش رو کرده زیر برف وقتی ارزش پول کشور سالی ۳۰۴۰ درصد داره سقوط میکنه یعنی پولی که راکد گذاشتی برای بنگاه های بانکی فقط اب میره ماشینی که امسال میخریدی ۲۰ ت سال بعد شده ۲۵ ۳۰ ت ولی پولی که تو بانکه همون ارزش قبل مونده و الان بی ارزش تره جا این چیزا برید دنبال سرمایه گذاری بهتر خودتون روگول نزنید
  • ارش IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    7 1
    خبرانلاین که مخالف سود بانکی هستی تو بگو منکه کارمند هستم با صد میلیون میتونم چکار کنم؟؟؟؟برم دلار بخرم؟؟؟طلا بخرم؟؟؟سکه بخرم؟؟؟کامیون بخریم؟؟؟چه ملکی بخریم؟؟؟؟خب عزیز من از رو ناچاری باید پولو بذاریم تو بانک سودشو بگیریم.
  • بی نام RO ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    5 1
    ثامن از کجا میاره این همه پول؟؟حقوق تحویلدار ثامن ماهی 3میلیون تومنه بعد همون کارمند تحویلدار تو بانک انصار یک میلیون و هفتصد تومن میگیره
  • بی نام RO ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    6 1
    این ادغام ها چی شد؟؟اگه قوامین بخواد ادغام بشه من پولم رو برمیدارم
  • بی نام RO ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    5 1
    ثامن مگه جمع نشد؟؟پس چرا هنوز شعبه هاش هستن و دارن سپرده جذب میکنن ؟
  • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    4 1
    بنظر من در شرایط فعلی به جای دستکاری دوباره در سود بانکی مسیری برای خرج شدن یا سرمایه گذاری این سودها طراحی کنید تا پول در یک چرخه بچرخد.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    3 3
    از اول سیاست دولت برای کاهش سود بانکی اشتباه بود. زیرا زیر ساخت های اقتصادی لازم برای سرمایه گذاری مردم آماده نشده بود. انتخاب مردم با توجه به همزمانی افزایش یکباره تعرفه گمرکی ورود اتومبیل، عدم شفافیت در ذخایر ارزی و تاثیر خروج آمریکا از برجام در اقتصاد موجب ارائه رفتار برای تبدیل ریال به ارز و طلا شد و بخش کمتری نیز به سمت خرید خانه رفت. اکنون با توجه به تداوم شفافیت سرمایه گذاری در خرید خانه کاهش بیشتری خواهد یافت. آنچه در این مدت اتفاق افتاد فقیر تر شدن مردم تهی دست و پرداخت هزینه بیشتر توسط دولت بیش از آنکه درآمد داشته باشد به سرمایه داران بود. این بینظمی اقتصادی توسط کدام مرد اقتصادی اتفاق افتاد.
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    0 1
    اول تورم واقعي رو اعلام کنند بعد سياستگزاري کنن وقتي رکود وجود داره کاهش نرخ سود يعني انتقال پول به راهکارهاي تورمزا اگه واقعن با پول مردم چرخ مملکت ميگرده، بهتر نيست بانکها پول رو جمع کنن و در اقتصاد مملکت سرمايه گزاري کنن تا چرخ مملکت بچرخه و از رکود خارج شيم؟